lördagen den 2:e februari 2013

Mitt val

Efter noggrant övervägande, velande hit och dit, om jag vill det eller  ej, är  mitt val det rätta  beslutet eller kommer jag att ångra mig i slutändan!? Nu är valet gjort och jag har bestämt mig: Avslutar min blogg här och nu!

Min tid i  bloggvärlden på denna sida har i första hand varit att dokumentera  min vardag  i trädgården med allt vad det innebär av rejäla tag med spaden  och nätta fingrar med  sådder, jordhögar som skulle forslas än hit och än dit, såbrätten skuras och rengöras, vattenkannor fyllas och tömmas, gödsla både höst och vår, allt i med- och motgångs anda i trädgårdsvärlden, jordförbättra som blev en hel vetenskap ibland, kompostering som inte brunnit klart, rensning som kändes oerhört trist, skörda det man sått och  blev höjdpunkten av slitet  och lön för  mödan, ta tillvara och konservera var min melodi osv, men trots att jag lägger av med dokumentationen kommer aldrig mitt trädgårdsintresse  att upphöra, ej heller ovannämnda bekymmer, men dessa skrivna rader upphör!

Nej, fortfarande finns drömmar, planering och önskningar som  kanske blir verklighet redan i sommar och inte minst förväntan på min nya mur som kommer att visa sin bästa sida när snön smälter ner och lite nya växter bakom - härligt! Dessutom lite annat som skall ta form som avgränsning för att inte "växa" ut ännu mer = begränsning kallas det visst!


Tiden jag lagt ner på bloggen kan ej mätas eller räknas ihop, men det blir säkert många, många timmar efter snart sex år i detta forum (sidan där allt fick sin trevande början finns inte mer pga krasch). Oj, så tiden går när man har roligt!

Min tid här tillsammans med Er kära trädgårdsvänner, pysselintresserade, handarbetsbloggar, allmänt intresserade och er alla andra som inte är kategoriserade, ni skall veta att det varit  en givande tid. Inspirerande att läsa hur ni tänker, har gjort och alla välfriserade trädgårdar som tagit form hos var och en av er.  Kanske har jag i viss mån kunnat själv inspirera med mina bidrag i form av pyssel och lite andra tankar och jag kommer säkert att sakna den biten samt alla trevliga rader ni skrivit, mejlat och brev som kommit på posten. Ni är oförglömliga och saknade kommer att bli  stor, men allt har sin  tid och nu är min tid att göra lite andra saker i livet.

Små tårar... och tack, tack, tack!


 Varm kram!


AVSLUT!

34 kommentarer:

Snäckskalsdalen. sa...

Tråkigt, mycket tråkigt, jag kommer att sakna dig.

Men jag håller med dig och dessutom, allt har sin tid, det är bara så. Sedan kan man ju komma tillbaka om man vill.

Ha det så jättebra och jag önskar att du får en riktigt fint år och fortsättning efter det också!

Stor kram och tack
Agneta

Nette Cecilia sa...

Tänker du sluta ,oj vad jag kommer att sakna din fina blommor mm hoppas du hälsar på någon gång många tack kramar ,Nette

Gunilla sa...

Nu blir jag tårögd.
Kommer att sakna dina fina rader och dina otroligt kreativa inspirerande
inlägg.

Hoppas att du gör något inlägg framöver då du känner för det så att vi får ett livstecken av dig fast du slutat blogga.

Kommer att sakna dig :(

Varma Kramar och Lycka till.

Gunilla

IreneL sa...

Så synd! Jag kommer sakna dina inlägg. Du har gett mig så många inspirerande tips och bjudit på sååå fina bilder! Men jag förstår dig! Jag skriver själv inte så många inlägg nu för tiden. Just nu känns det inte lika inspirerande med att blogga men framtiden får visa sig hur det blir med mitt bloggande!
Du är sååå välkommen tillbaks om du skulle känna för det!
Ha det nu bra med allt du gör!
Kram!

♥Min Eden♥ sa...

Ja du Bea! 6 år. Denna sommar blir mitt sjätte också. Jag förstår precis hur du tänker och känner. Som tur är inget ristat i sten, vem vet hittar du glöden igen, och fortsätter 6 år till, eller så inte! Som jag sagt många gånger, det finns INGEN i trädgårdsblogg-värlen som kan skriva som du!!

Ha det gott kära bloggsyster, har du vägarna förbi Jakobstad är du varmt välkommen hit till mig!
Stora kramen!
/Nina ♥

Vittran sa...

Tråkigt.
Lycka till på vägen, kanske ses vi igen.
Ha det gott!!!!

Skaparglädje sa...

Så tråkigt besked du ger oss idag, kommer att sakna dig och alla dina fina inlägg.
Kram!

Lena/isis sa...

Men vad synd. Kommer du att fortsätta blogga i naturbloggen.

Kram

Rosor och ruiner sa...

Så tråkigt! Du har sån fin blogg, och är så duktig med både kameran och tangenterna, dvs orden!
Kram och ha det gott, vem vet du kanske blir sugen igen och då finns vi kvar!

Helens trädgård sa...

Klart man fortsätter att drömma och planera sin trädgård trots allt.
6 år är lång tid som bloggare och kanske återvänder du någon gång i framtiden.

Önskar dig Lycka till!

Ha det bäst!

Margot sa...

Verkligen tråkiga nyheter, kommer att sakna dina härliga och inspirerande inlägg! Men jag förstår dig, som du säger, allt har sin tid, så är det! Själv har jag inte haft så mycket tid för bloggandet den senaste tiden heller, det finns så mycket annat!
Men jag kommer att sakna dig mycket, alla dina fina ord och bilder!
Önskar dig lycka till och ha en riktigt underbar vår och sommar!
Stort tack och många kramar!
Margot

Vardag och flärd sa...

Kommer att sakna dig! Jag går ibland in på din blogg för att få tips, inspiration och vägledning och jag hoppas att den kommer att finnas även om du inte gör inlägg.
Önskar att du får fina trädgårdsår och att du kan uppfylla dina drömmar och förhoppningar!
Kramar Eva

Hanna sa...

Tråkigt, kommer verkligen att sakna din blogg.
Ha en fortsatt fin kväll.
kram
HAnna

Ninne sa...

Den bästa !! säger farväl ??? Jag förstår dej så - Som Du märkt är det långt mellan mina inlägg, Det är så mycket annat som man vill syssla med o för min del är det nog lite "lathet" Jag har gått in på FB o där är det så lätt att svara o hänga på ANDRAS inlägg.? Jag hoppas dock att vi hörs framledes?? Jag har ju dessutom din mejladr. Så rätt som kanske det hörs ngt där?? KRam Ninne

Tant Otteskrufv sa...

Men vilken tur jag haft som fått följa dig en tid!Du har verkligen berikat Blogglandia med dina bilder och fina ord. Kanske hänger du ändå kvar som besökare och fortsätter med kloka och väl formulerade kommentarer? Allt gott önskar jag dig!

Sirpa sa...

Hittade just hit igen...oj, ska du sluta....Önskar dig allt gott!
Kram Sirpa

Mia sa...

Oh, ett beslut som nog var tungt, som du säger har du varit med länge. Jag kommer sakna dig :)

Lotta sa...

Åh, vad jag kommer att sakna dig, men jag tycker du gör helt rätt man ska bara göra det man tycker är kul och det får inte bli ett tvång eller ta överhand. Jag kan också känna att det tar för mycket tid ibland men jag skriver ju inte så mycket utan visar mest bilder och jag älskar ju att fotografera så det blir nog ett tag till för min del. Jag hoppas iallafall att du fortsätter att titta in hos mig ibland.
Stor kram / Lotta

Hantverkarglädje sa...

Mycket tråkigt säger jag. Kommer att sakna dina blommande inlägg men allt har sin tid, så även bloggandet för oss alla. Ha det gott med vad du än företar dig.

gittan sa...

Jag blir också tårögd... det känns lite som att förlora en kär vän. Men samtidigt är det ditt beslut och jag har själv tänkt samma tanke ett flertal gånger men i slutänden valt den andra vägen. Som väl är har man möjlighet att ändra sig och att själv kika in hos sina gamla bloggvänner när andan faller på =)

6 år här, det är ju otroligt vad tiden går! Vi har ju följts åt sedan tiden före kraschen du och jag och du kan tro att jag läst nästan alla dina inläggg även om jag det senaste året varit oerhört dålig på att lämna en kommentar.
Jag önskar dig allt gott och hoppas att du kanske visar dig på ett eller annat sätt nån gång ibland. Varma kramar från mig till dig / gittan

Elzie sa...

Åh vad tråkigt att du ska lägga ner. Men jag kan förstå dig också. Det tar sin tid när man håller på med trädgård och att sen hålla på och lägga ut på bloggen också ger ändå mer timmar.
Kommer att sakna dig, har tittat in till dig, även om jag ibland varit dålig på att lämna ett spår efter mig.
Ha det så gott framöver.
Kram Elzie

Gugis Pärlor sa...

Det var verkligen en tråkig nyhet, kommer att sakna dig här på sidan men vem vet... kanske du en dag dyker upp igen?! Kram till dig och tack för inspirationen!!!

promenader på landet sa...

Hej min vän! Det var ett tråkigt inlägg, men jag förstår dig också:) Jag kommer i vilket fall att sakna dig, dina fina bilder och alla inspirerade ord! Önskar dig allt gott i framtiden! Stor kram från vännen Maria

Lenas trädgård sa...

Tack för den tid jag fått läsa din jättetrevliga blogg! Kommer att sakna dina underbara bilder med tips och annat "matnyttigt"! Ha det gott! Kram Lena

Åsa! sa...

Åh så tråkigt! Kommer att sakna dig så mycket! Men jag förstår ditt val, ibland måste man byta spår.

Ha det underbart och kanske att du fortsätter med din andra blogg, eller? // Kram

Inger sa...

Hej Bea,
vill tacka för alla kommentarer hos mig.
Allt gott!
Kram Inger

Inger Marie sa...

Så trist Bea...jeg vil savne deg sååå mye!
Men jeg forstår også din beslutning..livet har ulike faser og nå denne slutt.
Ønsker deg lykke til med nye utfordringer og takker sååå mye for at jeg fikk dele bloggverden med deg:)
Stor klem fra Inger Marie:)))))

Jord under naglarna sa...

Du måste göra det som känns rätt för dig, men jag kommer att sakna dig och dina skrivna rader tillsammans med de vackraste bilderna till!

Ha det så bra i ditt liv och din trädgård!
Jag hoppas vi "ses" igen!!

Många kramar.

Black Iris sa...

Avsked är aldrig roligt och det här känns som ett sådant..
Jag vet ingen som skrivit så fint som du gjort här i bloggvärlden.
Vi är alla olika och skriver och uttrycker oss olika..
Jag kommer att läsa din bok om du skriver en för det passar du till..

Kram Maidi

STENLYCKA sa...

SAKNAR DIG!
Varma kramar till dig min goa bloggvän på Alla Hjärtans Dag!
Önskar att dina dagar blir fyllda av kärlek, värme, skratt och naturligtvis härliga dagar i din underbara trädgård!
Tack för allt som du delat med dig till oss av bilder och underbara texter!
Du lämnar ett tomrum i bloggvärlden.
Allt gott till dig!
Raina

Lotta sa...

Ett stort tack för den härliga inspiration du gett mig och vem vet... kanske dyker du upp igen. (Hoppas!!)
Kramar

Cyrran sa...

Bästa Bea,
Förstår precis hur du menar! Har ju själv varit en "periodare" med bloggen under en längre tid pga många olika orsaker! Kommer att sakna dina vackra bilder! Sköt om dig och stor kram!
Cyrene

Bitte sa...

Jag kom precis på att det var jättelängesen jag kikade in här hos dig, jag har haft begränsat med bloggtid de senaste månaderna eftersom vi fick en valpkull i början av april. Vad paff jag blev när jag läste att du bestämt dig för att sluta blogga! Det känns lite sorgligt, samtidigt förstår jag dig eftersom jag vet hur det är när man har mycket annat omkring sig som tar tid.

Önskar dig allt gott och en underbar sommar! Tack också för alla fina kommentarer du lämnat hos mig genom åren, såväl i motgång som i medgång. Dem glömmer jag aldrig.

Många varma kramar till dig!
Bitte

Monica sa...

Tack för denna tiden i bloggvärlden Bea! Har själv liksom "tappat bort" bloggandet men låter bloggen vara kvar. Kan ju hända att jag tar upp det igen någongång. Kanske är samma för dig? Tills vi "ses" igen, må så gott och ta hand om dig ��
Tjingeling
Monica