söndag 6 januari 2013

God fortsättning!

Har de nya året börjat bra för er bloggvänner? Hoppas det i alla fall!
Nytt år med  nya trädgårdsdrömmar!  Något som ännu bara   finns i tanken  och  som borde planeras in i vår  trädgård, några väl avvägda växter och förhoppningsvis något  nytt och spännande  att vila ögonen på. Jovisst, grepen, spaden och alla växterna "ligger där under snön" och ännu är det  långt till vår, men en liten förhoppning har tagit fart pga att det går mot rätt årstid, med tanke på ljuset och den sköna våren så småningom.

På senhösten fick jag faktiskt berömma maken för ett stentufft jobb han utförde under hela hösten. En avgränsning som vi planerat länge, mycket länge, men aldrig fått till det riktigt pga av ett drygt och mycket tungt jobb, men den blev klar och en  verklighet  innan vintern   tog ett  rejält  grepp om grepen. Nu till våren hoppas jag få göra de sista spadtagen och därmed få se det stentuffa  som avklarat och mycket nöjd med resultatet (inga bilder). Det får bli vårens stora nöje!


Har ni kanske gett löfte om att äta hälsosammare och mindre chokladpraliner inför det nya året?
Nåväl, det är kanske lite svårt att lova bort chokladbegäret som drabbar de flesta med jämna mellanrum. Trots hårda föresatser om att gå en stor vid sväng förbi alla chokladaskar som travas upp metervis  i affärerna och askar som har det mest fantastiska emballaget och kanske får du flera för en visst belopp, allt för att frestas  till köp. Ändå ligger det lite vackert inslagen konfekt i skåpet, hur kan det komma sig!?

I år har jag försökt av flera anledningar göra mandel-godis som fungerar mycket bra som konfekt alternativ.



Vill du pröva så är den här varianten väldigt enkel:

Rostade mandlar med anis

2 tsk anisfrön
100 g mandlar
1½ msk ljus sirap

Rosta anisfröna i en torr stekpanna. Lägg i mandlar och häll över sirapen. Rör runt ca 5 min så att sirapen och anisen fastnar runtom mandlarna och blir ochde blir knäckiga och goda.
(Jag pudrade över med florsocker när mandlarna  kallnat och stötte den rostade anisen i morteln och därefter fortsatte enligt receptet)

Nedan i bild, alternativ konfekt - Snöbollar med rostad anis.

Innehåller philadelphiaost, fetaost, dadlar, anis, mandlar och kanel. Mums!

Nytt år med nya vanor.... kanske!

Må gott!

9 kommentarer:

Helena sa...

Åh vilken fin muspekare :-) så söt så!Ja nytt år o lite nya vanor visst det brukar gå ett tag ;-) det är svårare att hålla i de nya att falla tillbaka går så lätt så lätt...
KRAM från mig!

Annika Christensen sa...

Det samma till dig min vän.
Här blir det i bästa fall mindre godis under 2013. Godisgris är vad jag är eller var kanske jag skall säga. Just nu längtar jag efter egenodlad sallad.
Allt gott till dig
Annika

Vardag och flärd sa...

Choklad måste jag sluta med, det har blivit alldeles för mycket men nötter och mandlar äter jag gärna! Så tack för ditt recept!
God fortsättning på det nya året!
Kram
Eva

Livet på Vestergård sa...

God fortsättning på det nya året, och så skönt att vi går mot ljusare tider!

Monica sa...

oh frestare där,,jag har bestämt mig för att låta bli det söta i år,,pga jag är i en den åldern nu,,suck ,,det lägger sig som valkar hur mycket jag än tränar,,det handlar inte så mycket om utseende mer om att jag inte är nöjd med mig själv om jag bulkar på mig för mycket så det är bara att bita ihop..
Trädgårdsåret ja det ser jag fram emot,,har börjat planera ,,ett projekt inför sommaren,,spännadne att följa ditt med,,
Ha en go vecka kram Monica

promenader på landet sa...

Så mycket smaskigt du visar och tack för receptet! Jag ska försöka att äta mer fisk och grönsaker, men chokladen har jag nog kvar:) Må så gott kram från vännen Maria

Margot sa...

Hej Bea! Önskar dig en fin fortsättning på det nya året och härligt med nya och nyttiga vanor! Hemlagat godis är det bästa! Skönt att vi går mot ljusare tider, visst dröjer våren än ett tag men vi är på väg åt rätt håll!
Ha det gott!
Kram Margot

Ninne sa...

Det verkar toppen med hemmagjort godis o just på mandel.Ska försöka låta bli kvällsgodiset.Tack för komment. å du har snö o att åka på, TÄNK så stor skillnad det är på våra trädgårdar ändå, men visst det märks nog mer vår o höst Du slår nog oss här nere . Skönt ska det bli iaf när man kan lägga sina "krafter" där o slippa springa gatlopp för att hålla sig ngt så när i form.
Ha det nu fortsatt gott.
Nannekram från Ninne

Britt sa...

Både låter och ser gott ut. söt liten fjäril som följer mus pekaren//Britt