fredag 18 januari 2013

Den som spar han har

Rubriken verkar kanske lite hemlighetsfull idag, men det är precis vad jag gjort - sparat! Då  grönskan var som bäst i sensommartid och  solen ännu glänste på varje blomma och blad, en underbar doft spred sig i sensommarkvällens svaga bris.  En varsam  hand stryker de lavendelblåa spirorna i förbifarten  och humlorna surrar febrilt kring varje blomma. Jamen, visst var det en ljuvlig tid!?
Nu när vintertäcket ligger lagom tjockt över dessa doftande skönheter, är det gott att drömma sig tillbaka och dessutom  att få känna en en liten lycka över det lilla  som blev sparat av  Lavendelblommorna.





 Lavendelblommorna skördades och torkades i hopp om att förgylla någon vinterdag med pyssel från sommarens fröjder. Äntligen har jag skrapat fram lite energi  och pysselnerven  - den som spar han har! Nu blev det Lavendeltvålar i presentförpackningar. Ett väldigt trevligt pyssel för den intresserade. Tvålmassa finns att köpas i hobbyaffärer.


 


En mjuk tvål med lagom pastellfärg.


Hoppas alla får en trevlig helg med en stor härlig vintersol!

19 kommentarer:

Tant Otteskrufv sa...

Så underbart det måste varit att stå och pyssla i den doften! Jag klippte bort kolvarna från den i uterummet övervintrande fjärilslavendeln häromveckan och det var också en doftupplevelse. Men inte tänkte jag på att ta tillvara blommorna...

Inger sa...

Proffsigt och snyggt! Lavendeln tillhör mina favoriter, inte minst på hösten/vintern innan snön kommer då den fortfarande doftar i trädgården.
Kram

Vardag och flärd sa...

Så fina tvålar i vacker förpackning!
Lavendeltvålar ljuvligt samtidigt som det är nostalgi!
Ha en fin helg!
Kram Eva

Lena/isis sa...

Ljuvlig doft och söta tvålar. Kram

Veronica sa...

Sommarkänsla på högsta nivå! Underbart! Bra tips som jag kommer komma ihåg att göra nästa säsong :)

Ha en härlig helg!

Lenas trädgård sa...

Vilket SPA tips!I all sin enkelhet...men det krävs ju kunnighet att göra tvålarna oxå! Skulle man gärna få som present!
ha en skön helg!
Lena

Gugis Pärlor sa...

Det må jag kalla vardagslyx! Handgjorda goddoftande tvålar med fin förpackning... vad duktig du är!

Kram Gugi

Vittran sa...

Vilka fina tvålar med doft av sommar. Inte alls fel när våren ser ut att vara långt borta.
Trevlig kväll och en underbar helg önskar jag dig.

Lyckoslanten sa...

Nu lyckades jag kommentera! Lilla fjärilen (muspekaren) hittade inte rätt förra gången jag var in här. ;o)
Så duktig du är att göra vackert av allting! ♥

Gunilla sa...

Vilka fina tvålar en sådan present vore inte helt fel.
Du är fantastiskt duktig med att pyssla.


Ha en riktigt fin fortsättning på helgen.

Inger Marie sa...

Nydelige lavendelsåper!..lavendel er en stor favoritt hos meg..har ikke prøvt med såpelaging,men det frister virkelig:)
Delikate bilder:))
God helg til deg:))

Mia sa...

Lavendel har en underbar doft, jag kan tänka mig du njöt lika mycket av pysslet som av slutresultatet. Dom tvålarna är nog fantastiska att tvätta sig med, men lite för vackra kanske.. Dom måste användas med andakt.
Ha en fortsatt fin helg :)

STENLYCKA sa...

Vad duktig du är!Vilka vackra tvålar, måste dofta himmelskt!
Önskar dig en underbar kväll och söndag!
Kramar
Raina

promenader på landet sa...

Lavendeln är ju helt underbar både vacker och ljuvligt doftande! Ha det gott vännen och nu mår vi bra av lite sol:) Kram Maria

ormbunke sa...

Härligt att läsa att du har kommit igång med nya krafter.Jag förstår att det kliar i fingrarna för att komma igång med vårarbetet. Nu har vi fått snö igen så nu känns det inte som att våren nalkas. Lavendel är min favorittvål.Köpte en i Nice en gång och den varade ett halvår. Nu tror du kanske att jag kanske inte tvättade mig varje dag men det var det både morron o kväll. Ha de gott. Kram.

Elzie sa...

Gud så snygga tvålar.
Hoppas du får en fin måndag.
Kram Elzie

Anki sa...

Underbart! Känner doften av lavendeln och i min fantasi hör jag humlorna surra och känner solens varma strålar...
Så duktig du är... lavendeltvål - ljuvligt!

Jord under naglarna sa...

Man kan nästan känna den underbara lavendeldoften!
Jag har lavendelsocker som var tänkt till bakverk, men det mesta strös faktiskt över havregrynsgröten för att pigga upp lite mörka vardagsmornar. :) Det smakar sommar!

Black Iris sa...

Så härligt med egenhändigt gjorda tvålar. Fina ser de ut, synd bara att det inte är doft på datorn..

Kram Maidi