onsdag 30 januari 2013

Baka baka liten kaka

Snön yr utanför mitt fönster, snöflingor har etsat sig fast på fönsterrutan och bildat "frost-konst", vackert så långt, men en skidtur eller den uppfriskande promenaden känns avlägsen i de väderförhållanden och får avstå i väntan på ett bättre tillfälle. Jag får roa mig med annat skojigt tills det beger sig och brist på trevliga ting som jag kunde prägla dagen med finns ändå  alltför många, bara lite svårt att välja och bestämma mig.

En doft av sommar sprider sig i köket  när jag gläntar  lite lätt på min fina burk, med eget hemmagjord lavendelsocker. Mmmm... den doften är som att drömma sig tillbaka till tiden när kaffet dukades upp på terassen och ljumma sommarvinden fläktade lätt min kind, då när grönskan är enormt vacker, blommor i sköna pasteller, rosor och lavendeln som vajar på skira spiror. Kan det bli vackrare!?

Att fånga sommarkänslan när ruskväder råder är väl inte helt fel.Tror jag får baka liten kaka och hoppas att sommarsmaken av mina torkade lavendelblommor ersätter en del av minnet och  sommarfröjden.

Lite pyssligt att baka  Lavendelhjärtan (skorpor) men  absolut värt besväret, möra och väldigt goda. Nu är burkarna fyllda med Lavendelkakor och Lavendelskorpor. Det blev faktiskt en sommarfläkt till slut.

Passar väl fint att duka upp på gamla fina broderiet med Lavendelkakorna!?

Sist men inte minst,  jag fick mina blomsterfrön på posten idag och visst blev dagen fylld med drömmen om  sommarkänslan!
Men ännu är det långt till vår och frosten, snön och vintern håller greppet om min trädgård och diverse blomkrukor fortfarande.




Ha en fortsatt fin vecka!






15 kommentarer:

Lotta sa...

Åh, så gott det låter och jag kan riktigt känna doften....Jag har lite lavendel i skåpet som jag tänkt baka skorpor med men det har bara inte blivet av än....men nu blev jag verkligen sugen! Tack för inspirationen.
Kram Lotta

Mina fotostunder sa...

Lavendelskorpor eller -kakor har jag aldrig smakat men säkert är dom goda enligt din fina beskrivning. Underbart med sommardoft i köket denna tid på året.
Njut!

Skaparglädje sa...

Ditt bak ser lyckat och gott ut.
Hos mig är det regndroppar som fastnar på fönsterrutan. All snön har töat bort hos mig idag.
Och det har varit lite vårluft ute ca+5 grader faktiskt.

Tant Otteskrufv sa...

Låter spännande, smakar de verkligen lavendel? Jag får nöja mig med att sticka näsan i en lavendelpåse :)

Mia sa...

Så gott som det låter och gott är det. Lavendelsocker, ett sommarminne som är underbart att hitta i sina gömmor om vintern. Mitt har tagit slut,och nu fick jag ju också lust på kakor.. Hjärtan och skorpor, så fint. Det måste vara en god medicin i det vädret :)

Lyckoslanten sa...

Låter både gott och somrigt det där!
Får se om vi får samma busväder denna sista januari. Ha det bra! ♥

Vardag och flärd sa...

Dina kåserier är så fina att läsa! Nu påminde du mig om att jag har en burk lavendelsocker i skafferiet, ska ta och sniffa på den.
Ha det fint!
Kram Eva

Ninne sa...

Åt sista Polkagrisskorpan i går och inte har jag lavendelsocker på lager.. Blev såå sugen Du är fenomenal på att både fota o beskriva dina ALSTER så snålvattnet rinner o man blir jättesugen. Här är det OVÄDER- men inte snöväder. Snön är borta, det stormar o regnet slår på rutorna.. Verkligen INNEVÄDER..
Men snart Ska det blomma igen??
Ha det fortsatt gott Ninne

Rosor och ruiner sa...

Säga vad man vill om frost och kallt väder, nog är det bättre än detta slask o gråkallväder som vi har här nu.. Usch så smutsigt o ogästvänligt!
Mm så gott det lät med lavendelskorpor!!

Helena sa...

Jag tror nog det är dags för mig att baka lavendeldrömmar igen.Sparade några blommor i höstas.Eller törs jag mig på dina skorpor :-)
KRAM från mig!

Hanna sa...

så gott.
Ha en bra kväll.
Kram
Hanna

Snäckskalsdalen. sa...

Godisbak!
Här har det mest blivit bröd men jo, bullar bakade jag idag.
Dina kakor ser jättegoda ut och när du beskriver sommaren och sitta ute låter det så härligt.
Det är skönt med vintern, tycker jag, speciellt om den är vit och kall, tyvärr har inte vi det så här. Men vi har haft lite sol ett par dagar och det livar upp!
Agneta kram

Inger sa...

Lavendelkakor låter vanvettigt gott!
Kram

Åsa! sa...

Så härligt med lite vår och sommarkänsla i vinterrusket. Snart så gräver vi i jorden igen Bea, håll ut! :)

promenader på landet sa...

Så mysigt att baka och vad gott med lavendel, jag känner doften ända hit:) Ha en fin helg! Kram från vännen Maria