fredag 28 december 2012

Liten glimt från julen

Några dagar efter jul och den vardagliga lunken har  åter börjat ta form. Nåväl, liten glimt från julen kanske passar ännu innan vi trycker   näsan i frökatalogerna och suckar över alla sköna nyheter och trånar efter det allra svåraste och mest onåbara fröna inför vårens sådder. Det randas således nya spännande tider.

Vi tar en liten blinkning i julens fröjder som avslutning på året och lägger mig för instudering av frö-alternativen därefter.

  Stjärnor, ljus...
... pynt, blommor...
...smått och gott...
... samt den viktigaste traditionen bland bakverken på kaffebordet - jultårtan med plommonmarmelad.

Nu ser jag framemot den ännu oöppnade frökatalogen och drömmer mig bort en stund för alla små skönheter som skall spira i krukor och rabatter.

Ha det gott !


13 kommentarer:

Törnrosa sa...

Härliga bilder du visar och härligt med frökatalogerna som nu börjar droppa in.
Hej från Törnrosa

Blomkärringen sa...

Så fint du har det! härliga juliga bilder, absolut visst ska man njuta lite till av allt det härliga! Ja, frökataloger måste jag beställa och gå igenom, kul!
Ha ett riktigt Gott Nytt År!
Blomkärringen

Helens trädgård sa...

Vilka vackra julkort du har gjort.
Ja, julen är en mysig tid men nog är det skönt då helgen är över och man får starta upp sina frösådder igen :=)

Gott slut och ett Gott Nytt År!

Vardag och flärd sa...

Jultårta med plommonmarmelad blev jag nyfiken på!
Idag köpte jag en julros på extrapris med tanke på att plantera ut den senare, har några ytterligare ställen där julrosen skulle passa perfekt. Tills vidare får den stå i glasverandan.
Ha det fint!
Kram Eva

Skaparglädje sa...

Juliga, mysiga foton du visar.
Frökataloger hör våren till och det tar tid att titta igenom dem.
Kram!

Inger sa...

Så trevligt med en speciell jultårta!
Kram

Gunilla sa...

Hej Bea.
Det är så roligt att kika in hos dig för du visar alltid så fantastiskt fina bilder.

Frökatalogerna har börjat komma och då tänker jag alltid att inte beställa så många sorter (Jag har egna fröer också) men konstigt nog så vill jag gärna ha nya sorter.
Och den ena sorten är ju finare än den andra och när jag beställer så vet jag att det är alldelens för mycket.
Men det är ju tur att det finns de som vill ha plantor.

Önskar dig ett riktigt fint avslut på det gamla året.

Gott Nytt År.

Varma kramar



Tant Otteskrufv sa...

Ja, här ligger frökataloger och mognar.Men eftersom jag inget extraljus har så är det inte någon större brådska. Jag får nog fullt tids nog :)

Hanna sa...

Tack för Grattis hälsningen!
Kram
Hanna

Rosor och ruiner sa...

Nu är jag ju ingen fröälskare och sår inget alls, men jag ser ändå fram emot januari o att börja planera för trädgården.
Ha det gott!!

Monica sa...

Var blir tiden av,, jag hinner inte med,, men julen har sprungit förbi med ett swisch här med, och julgranne fick bara stå tre dagar sedan fick sonen en allergireaktion så det var inget annat att göra än att kasta ut den innan nyår,,sitter med och suktar i frön,,funderar och drömmer chili är glasklart alternativ det ska jag så snart,,resten måste jag gotta mig i mer,,att få sitta och surfa runt plus bläddra i frökataloger fantastisk tröst för en vårlängtare. ha ett Gott slut och Gott nytt trädgårdsår på dig från mig!!

promenader på landet sa...

Tack för allt du delat med dig av under året och alla fina bilder! Önskar dig ett riktigt gott nytt år! Kram från vännen Maria

Lotta sa...

Så fint du har det! Här prasslas det i katalogerna för fullt. Trots att beslut togs i höstas att inget utom grönsaker skulle sås inför denna säsong. Problem med självdiciplinen...
Ha ett riktigt Gott Nytt År
Kram