lördag 20 oktober 2012

Tittskåp i trädgården

Det skymmer allt tidigare om kvällen och nu får jag faktiskt inse att trädgårdssäsongen är definitivt avslutad för i år, ty höstens första frost infann sig senaste natt! Alltid med blandade känslor varje gång det är så dags på året, men vi har haft en lång höst med mycket  regn och det har satt sina spår i den ngt mjuka och blöta gräsmattan för tillfället.

Lite höstpynt  har jag dock skrapat ihop, trots att det ofta täcks ganska snart av snö. I år fick mitt pelargonstall agera  tittskåp, fyllt med allehanda ting som kan betraktas länge och väl, allt från små planteringar till söta stilleben. Nu hoppas jag att snön håller sig utanför och låter mina små ting vara öppen för betraktarens ögon ett tag till i lyktans sken.

Ta en titt i tittskåpet!













Bevattning av torra rabatter  och krukor har dock varit ett minimum i år och nu blir det verkligen  ett uppehåll  från det nödvändiga  besväret. Lilla kannan och roskvisten får symbolisera glädjen i och   med  trädgård, doften av nyutslagna rosor en tidig sommarmorgon, känslan av morgondaggen som hänger kvar på varje rosblad och inte minst alla förhoppningar och drömmar som en odlingssäsong medför.  Nu återstår en önskan om  att ros-rötterna får ett skönt "vintertäcke" som värmer och skyddar från skador och ger "trädgårdsmästaren"   en välbehövlig vintervila för att finna  lusten för odling en  ny vår.

 Tack för att du tittade in!

Ha en fin fortsättning på hösten!

23 kommentarer:

Vardag och flärd sa...

Vilka fantastiska bilder! Jag har också funderat på om inte mina växter kommer att ruttna, vatten står i rabatterna vilket det aldrig gjort tidigare. Ja, vad kan man göra, naturen sköter sitt!
Ha det fint!
Kram Eva

Inger sa...

Tror inte det är någon fara för perennerna, de är ju väldigt tåliga. Så mycket gulligt du visar!
Kram

Anna Vattenkanna sa...

Så mycket att titta på! Rolig idé att samla mycket höst på ett ställe. Gillade dina hängande grankottar!

Kram

Annelie sa...

Vilket underbart vackert tittskåp,verkligen fint att ha det på ett ställe sådär...;))

Önskar dig en skön Söndag nu..

KRAAAAAAM!!!

♥Min Eden♥ sa...

Ja vi får se, vi får se hur det blir med våra växter till våren...

Jätte härliga bilder!!
Önskar dig sköna söndag!!
/nina

Tant Otteskrufv sa...

Jag oroar mig också för hur det kommer att bli med all väta när minusgraderna kommer. Och hur mycket har hunnit ruttna under jord som jag inte ser? Men, det jag inte kan göra något åt är fel att lägga en massa oro och energi på. Alltså går jag ner i källaren och kollar virkesförrådet istället. Ditt tittskåp inspirerade!Undrar om jag inte ska bygga ihop något liknande...

AnnCharlotte sa...

Så fint du samlat allt.
Snön känns så avlägsen här hos mig om det ens kommer någon.
Ha det bra :)

Ninne sa...

Oj Får man göra det så fint o mysigt- för att det ska gömmas i snö?? Helt fint med en sån go hörna.
Ninne kram

karina sa...

Hejsan!
Här har man planterat rosor och fått både vattna innan och efter, för att det varit så torrt. Konstigt väder det varit, men det kommer en ny säsong och några turer extra till plantskolan säger man ju inte nej till "ler".
Ha det gott, Karina.

Inger Marie sa...

Så fantastisk vakkert du har laget det i høst hagen:)
Virkelig inspirerende:)

Veronica sa...

Underbart vackra stilleben du fixat! Kul idé :)
Ser så härligt höstligt och friskt ut...

Må bäst!

//Veronica

STENLYCKA sa...

Men så vackert du har gjort och vilka härliga bilder. Du är fantastisk!
Idag har jag varit ute i regnställ och försökt göra något åt min trädgård. Hopplöst när det nästan har regnat varje dag den senaste månaden och allt är vått, vått.
Hoppas jag får några dagar till innan frosten kommer till oss, så jag hinner få lite mera ordning på allt i trädgården.
Önskar dig en härlig ny vecka!
kram Raina

Åsa! sa...

Så ni hade första frosten nu? Hos oss knep det till i förra veckan, men tydligen inte så allvarligt för löven hänger kvar.

Vi får hoppas att dina växter klarar den våta marken, lite oroväckande är det ju trots allt!

Blomkärringen sa...

Vackra bilder! Ja, nu måste man inse att säsongen är slut.
Ha en fin vecka!
Blomkärringen

Gudrun sa...

Hej Bea!
Ett väldigt regnigt år var det verkligen. Vi får hoppas på ett riktigt fint år nästa år.
Kram till dig.

Lyckoslanten sa...

Men hur är det möjligt att göra så vackert?! Den utställningen borde du ta inträde för! Nu får vi hoppas att snön hålls borta en tid ännu.
Ha en fin vecka! ♥

Hilda R.B sa...

Du inspirerer oss med dine flotte kreasjoner. Så spennende og flott dette titteskapet var. Sikkert fint i lyktelyset.
Tusen takk for at du deler med oss.
Ønsker deg en fin uke videre.
Fra Hilda

Törnrosa sa...

Det var verkligen ett riktig, underbart tittskåp. Går att kika in i många gånger.
Hej hopp!

Britt sa...

Så vackra bilder. En riktig höst färg klick//Britt

promenader på landet sa...

Så jättefint du har gjort, du är som en konstnär och en mäster fotograf! Särskilt äpple bilden gillar jag! Ha en fin helg och tack för titten hos mig! Stor kram från vännen Maria

Mia sa...

Vilket underbart tittskåp du bjuder på. Med såna bilder känns inte hösten så tung, mörk och hård. Vintervila.. så kommer lusten tilbaka. Ha det gott :)

Hjertebank sa...

Selv om snøen kommer, så har du likevel foreviget dine "små ting" på disse nydelige bildene.

Gunilla sa...

Vilka fantastiskt fina tittskåp du har jag blir riktigt avis.
Du har sån blick för det som blir stilfullt och fin.
Om jag bara hade ett enda av dom skulle jag vara glad.

Ha det gott