torsdag 11 oktober 2012

På sista versen

Hösten är avslutningen på trädgårdsåret då allt skalas  av och vissnar ner, det blir oerhört grått och trist. Lite ovanligt nog har  frosten inte ännu avslutat den allra sista blomningen, men den sjunger på sista versen. Regntunga och  sliskiga hänger luktärterna, likaså Rudbeckiorna och Klippstånds bugar åt alla håll, verkligt  regntunga och gråa, gräsmattan är  närmast likt en   indränkt tvättsvamp av allt regn och man undrar lite grann hur det går med alla perenner som är så blöta innan kylan kommer!?


Schersminen är dock en liten ljusglimt i det gråa och aldrig har den varit så vacker tidigare år och nu sjunger även den på sista versen i en fantastisk färgskala.

Innan hösten är riktigt klar skall alla prylar hitta en plats för vinterförvaringen. Det är  fantastiskt hur många krukor, kannor, stolar, korgar, ämbar, små och stora pjäser som har stått och tidvis förfulat omgivningen på sina ställen en hel sommar, och "dragmasken" har gång efter annan plockat fram mer och mer, för att i dagsläget  bli lite fundersam över alla "vill ha i trädgården prylar".

De allra sista krukorna hänger dock kvar, nämligen mina sådda Kaskadpelargoner som inte blev av det mått jag hade tänkt mig, men nöjd ändå. Samplanterade med Lobelia och Lejongapsranka  som också blev en liten besvikelse med tanke på bilden och utlovade tre meters rankor. Glad över de lätt räknade blommorna. Nåväl, kanske växtförhållandet i en ampel inte var den bästa förutsättningen, allt är väl relativt.

Hänglobelia

  Lejongapsranka

Kaskadpelargon








Vi får lov att gnola med på den sista trädgårdsvisan för i år och hoppas att många fina sommarminnen rymmer och  göms i hjärtat för att bevaras och minnas med glädje de vackraste och bästa av odlingens mödor.

Ha det gott !


18 kommentarer:

Åsa! sa...

Du ska se att pelargonerna blir vackrare nästa år. Jag hade kaskadpelargoner som överlevde i många, många år innan de strök med en ovanligt kall vinter, och de blev bara vackrare för vart år som gick.

Vardag och flärd sa...

Dina bilder är SÅ vackra! Jo, nog sjunger det på sista versen i trädgården och det är lite av tjusningen tycker jag, nu finns det tid för lite innepyssel.
Ha det fint!
Kram Eva

Åsa! sa...

Sv: Ja, jag övervintrade mina kaskadpelargoner i många år och det gick bra så jag tycker absolut att du ska försöka! Brukar du lyckas med de andra pelargonerna så borde det ju gå vägen tycker jag.

Gunilla sa...

Vilka fina bilder du visar.
Pelargonierna brukar jag också försöka övervintra .
Kaskadpelargon den har jag inte haft men visst skall du försöka ställ den bara lite svalt och sparsamt med vattningen. Jag har en vanlig häng pelargon som jag har i ampel och den vinter förvarar jag i den .

Ha det gott

Helena sa...

Ja du visst har man en massa grejer i trädgården det märks ju nu när man plockar in...håller med dig där behöver allt vara där.Men det är ju så fint med kannor o annat pynt.Säsongen man har på sig att bära ut allt är ju liite längre än tiden vi har att ta in innan det fryser fast ;-)
Du undrade över hur jag gör med vinterförvaring av fuschia om du kollar på inlägget fr.igår så får du några svar.Men inga sticklingar så här års.Funkar inta så bra tycker jag.
KRAM från mig!
KRAM från mig!

Tant Otteskrufv sa...

Jag ska tänka på dig när jag gnolande traskar runt och plockar in mitt pynt. Det börjar bli dags :)

Skaparglädje sa...

Lejongapsranka har jag försökt odla fram men misslyckats totalt två år i rad. Men mina kaskadpelargoner har varit jättefina och blommat rikligt hela sommaren. Men med två nätters hård frost så har det mesta vissnat ner ute nu.

Inger sa...

Ja en del att göra i trädgården inför vintern, jag tar det till helgen. Allt blir inte som man trott, men bättre lycka nästa år!
Kram

Snäckskalsdalen. sa...

Ja, nu är den nog på väg, nästa årstid. Jag har varit ute idag och flyttat lite perenner och här var det torrt ett halvt spadtag ner i jorden.

Lejongapsrankan slängde jag bort redan i somras, den blev ingenting här hos mig.

Din pelargoner är underbara och bilderna jättefina, man blir lite sugen på vår igen!!!

Agneta kram

Livet på Vestergård sa...

Förra helgen städade vi bort i trädgården. Oj, så mycket man haft framme som nu skulle ha vinterförvaring. Det tar tid innan man plockat bort allt. Några få blomkrukor har jag kvar ännu, men de sjunger verkligen på sista versen.
Ha en fin helg! Kram Kicki

Gugis Pärlor sa...

På nåt sätt känns det skönt att ta sig en vinterdvala, eller hur? Man behöver få vila för att kunna njuta av allt det vackra en ny säsong ;O)

Kram Gugi

Lotta 8`) sa...

Kaskadpelargon har jag inte provat, men det måste jag nu, efter att sett dem här hos dig. Hade nog tänkt att få till någon fönsterlåda vid stugan vid havet, och då hade det varit fint med pelargoner! De tål ju att man glömmer bort dem lite, eller är Kaskadpelargoner känsligare? Vi kan ju inte vattna varje dag där.....

Jag har också precis röjt i trädgården, plockat in känsliga ting etc, men har inte fått plats med allt inomhus... det är mycket grejor man tar ut på våren :)

Ha en underbar helg ♥

Veronica sa...

Ja, mycket saker ställer man ut! Jag brukar ha problem att hitta alla saker nu när allt vuxit så mycket och de gömt sig bakom växterna. Ibland har jag glömt nån kruka någonstans som jag hittar året efter...i bitar, såklart!

//Veronica

Carita Liljendahl sa...

Oj så vackra minnen från sommaren!
Men allt har sin tid och jag har börjat gilla hösten allt mer, från att som ung varit ett sommarbarn.

Ha en skön helg!

promenader på landet sa...

Vackra bilder som alltid hos dig! Önskar dig en fortsatt fin helg! Kram från vännen Maria

karina sa...

Hejsan!

Nej, än får det inte bli frost och kyla, för mina höstblommor har inte slagit ut helt än. Det känns inte som jag vill gå barhänt och klippa ner det sista så än får hösten hålla sig borta ett par veckor, innan jag tar på trädgårdshandskarna och vandrar runt och gör trädgårdsslutet med perennerna för denna säsong. Ha det gott, Karina.

Hanna sa...

Jag tycker absolut att du skall pröva att övervintra dem.
Kram
HAnna

Juliana sa...

beautiful floral pictures!

xoxo, Juliana | PJ’ Happies :) | PJ’ Ecoproject