onsdag 26 september 2012

Senkommen blomning

Mörka moln seglade över himlen innan skymningen och i vanlig ordning strilar regnet efter ett tag. Få har väl undgått den dilemman med väderpratet för den här odlingssäsongen, att  det också nästan hört till med en  daglig regnskur och lätt räknade är de dagar då himlen varit blå.
Ljuset och  känslan av ngt vackert och  fint som bara den underbara solen kan påverka och ger säkert  en Må-Bra effekt! Vem har inte större behov av att ströva omkring  i svampskogen en vacker höstdag eller att plocka en korg med  bär för vinterns bruk av sylt och bakverk.  Nåväl, vi får fånga det vackra i alla skeden, ingen kan hindra mig att tända ljus och ha det gott, trots att det är mörkt ute.

En dag med höst-trädgårds-röj i ett soligt höstväder är väl också en fin avslutning på säsongen, då alla möbler och eventuella krukor skall ta plats i ett avsedd förråd och klämmas in för vintern. Tyvärr, står allt det där ute fortfarande i regn och rusk. Senkommen med alla mina planer i år av förekommen anledning. Sen och trög start med en del sådder, glömde faktiskt att så  några  påsar och denna lila skönhet slängdes bara ut på ett oplanerat sätt och kom igång  väldigt sent och nu  har den sin bästa blomningstid! Har ni haft höst Vallmo-blomning? Andra hade sin bästa Vallmoblomning i juli men här blev det sena september! Kanske värt att prövas!

Vallmo Lilac Pompons

Även lite dramatik pågår i trädgårdsvärlden för min del, hinner, hinner ej...ja, det är frågan om Silveraxet Brunette som hotades igår kväll av "nära ögat frost", men lyckan vände och nu segar det på med svällande knoppar. Följer denna lilla trädgårdsrysare tills frosten knäcker de vackra spirorna.



En annan rolig och mycket senkommen växt är min Klockranka som närmast kan betecknas som en "monsterväxt" i mitt lilla krypin. Växten  fyller två fönster med  frodig   bladväxt (en kruka från vardera sidorna)   med slingrande revor som tar sig över från ett fönster till följande  fönster för att knytas samman med den andra och sen högt upp i taket och hänger som tunna lianer ner mot golvet. Så det kan bli av en enda  fröpåse!! Jag som valde att hålla den på insidan för att få en tidigare blomning, men ack så fel jag hade. I  början av september var det dags med första blomman och nu avlöser knopparna varandra och den har verkligen många knoppar, nu när det börjar bli ont om ljus, sol och värme. Senkommen är ordet!

För att inte trötta ut er med med en massa bilder på blomman från alla håll, skapade jag ett collage av både blommor och blad.


Klockranka

Bättre sent än aldrig, heter visst ordspråket!

Må gott!

12 kommentarer:

Ruben sa...

Din 'Lilac Pompom' ser verkligen konstgjord ut vid ett första påseende! Trodde det var någon sorts hattkreation! Men, otroligt vacker, jag längtar till nästa år när den skall få komma i blom här igen. Som du kanske kommer ihåg, var alla fröhus en dag plötsligen puts väck. Men som tur har jag fortfarande fröer kvar i påsen!
Fantastiska kollage, och du har rätt, man kan ibland bli lite trött på massor av bilder av samma växt. Det här med kollage fungerar fantastiskt bra! Man kan ju dessutom förledas att tro, att det är massor av olika blommor det handlar om! ;-)

Ha det gott!
/Ruben

Vardag och flärd sa...

Oj, har du klockrankan inne!? Fick just idag fröer av sådan som jag ska så nästa år - ute.
Ha det fint!
Kram Eva

♥Min Eden♥ sa...

Hej hej,
Vilken underbar vallmo, jag älskar ju vallmon :)
Ha det gott i höstmörkret Bea!!
/nina

Nette Cecilia sa...

Så underbart vacker klockrankan är ,kram Nette

Inger Marie sa...

Nydelig valmue og klokkeranke:)
Kan ikke få for mange valmuer...de er så vakre:)
Ha en fin høstkveld:)

Veronica sa...

Vad kul egentligen med sen blomning! Varför inte? Jag tror jag ska testa det till nästa säsong! Härligt med en otippad växt i rabatterna!

//Veronica

AnnCharlotte sa...

Vad kul med nya blommor nu när det mesta börjar ge upp.
Ha det bra :)

Annelie sa...

Jaaa,det är ju otroligt med dessa växter,jag slängde ut frön med sommarblommor i Juli på en ganska skuggig plats och där blommar det nu...;)))

Ha en härlig dag nu..
KRAAAAM!!!

strandskatan sa...

Roligt att det blommar lite fortfarande... Har också lite olika vallmo som kom sen..., men de är plågade av ruskväder nu...
Underbara collage! och vacker blomma :)))
Varma kramar Halina

Skaparglädje sa...

Vilken växtkraft det är hos dig. Klockrankan växer så du ser nästan inte ut genom fönstret.
Min silverax blommar inte heller än, men det gör min mammas och hon bor bara 1 km ifrån mig.
Vem vill vara ute och höststäda i trädgården när det regnar och är blött. Inte jag...det kommer förhoppningsvis fler soliga höstdagar.
Kram!

Ninne sa...

Det är ju mycket som blommar hos dej ännu?? Jag tycker här har det "tagit slut" alldeles för tvärt. Vallmon är ju bara så.. synd att de står så kort,, Må väl .
Ninnekram

Min krans är självgjord, men gammal (som fabrikanten) men jag bytte Ulleternellen bl.a. Pepparn är inte "äkta" Ds

Gudrun sa...

Hej du rara!
Hoppas att din brunette får blomma utan att frosten tar henne. Den är så vacker och doftar så gott.
Härligt att få en vallmo nu.
Önskar dig en fin dag.
Kram