fredag 28 september 2012

Rosmarin och äppel Del 2

Nej, men nu hann säkert mina läsare  tro att det ligger äpplen som  strössel  under mina äppelträd! Det är faktiskt en utopi, att få uppleva stora gamla knotiga träd som blommar ngt ljuvligt en försommardag och mängder av humlesurr som  sköter den viktiga pollineringen. Verkligheten är en annan. Att lyckas med ett träd i trägården är inte alltid en given sak, ej heller andra växter och blommor som behöver ansning och omvårdnad. Önskan är  väl för det flesta att fruktträdet skall  ge riklig skörd, så stor att man kan dela med sig lite av överflödet.

Om jag  räknar ihop mina  äppelträd blir de fyra stycken och skördade faktiskt ett  tiotal äpplen! Ingen kan väl baka äppelpajer av dom få, nej,  de blev små munsbitar direkt, därtill har "granngårds-äppelträdet" gett upp i år som försett oss med de äpplen vi behövt. Nu, när det verkar bli sådär lagom tråkigt på äppelfronten framöver har jag haft  stor lust att göra det där lilla extra av mina  äpplen, dels det  vi fått av goda vänner och från det knäckta trädet. Förresten varför tar det så lång tid för  äppelträd att etablera sig?

Bröd med äpplen och rosmarin. Recept finns i tidningen Hembakat 2012 Nr 5.


Brödmuffins med samma kryddor + riven morot.

Simsalabim, kanel och rosmarin bakade äpplen...mums! Här finns receptet om du vill testa.

Att odla med känsla och ta vara på det man har, kombinera smakerna och lyckan är gjord! Det var en trevlig kombination min egen odlade  Rosmarin och granngårds-äpplen.

Trevlig helg!

20 kommentarer:

Ruben sa...

... och så finns de de som bara låter sina äpplen ligga och ruttna!
Det ser smarrigt ut, jag blir riktigt sugen.

Trevlig helg!
/Ruben

Lotta 8`) sa...

Jag har ett äppleträd, ett familjeträd med tre sorter som är kanske 8 år gammalt och i år har vi fått riktigt mycket med äpplen - mycket... kanske 15 äpplen av var sort men det räcker för mig, att äta och göra lite paj, men så ser jag dina läckra recept, brödreceptet skulle jag vilja prova :)
Rosmarin försöker jag övervintra, ibland går det bra, ibland inte, får den löss är det inte roligt.
Tack för trevlig läsning, ha en skön helg ♥

Hilda R.B sa...

ÅÅåå det der så godt ut.
Kjekt når en har bare litt epler. Vi får ikke til dette hos oss.
God helg!

Lyckoslanten sa...

Du är en fena på att ta tillvara det odlade och inte enbart... Sättet du dokumenterar det på är så estetiskt tilltalande! Ha en skön helg! ♥

Annelis hantverk sa...

Ljuvliga äppeldelikatesser du gjort!
Trevlig helg!

Törnrosa sa...

Usch, nu får jag dåligt samvete. Har 19 gamla äppelträd, 17 av dem i en äppelhage, som ger hur mycket frukt som helst varje år. Åkerö, Melonäpple, Alexander, Bullerhus och ett antal för mig okända sorter. Och jag lovar, under dem finns det mängder med fallfrukt varje höst. SKäms. Det är mest vinteräpplen som ska förvaras inne till ätmognad. Hinner aldrig ta vara på så många av dem innan höststormarna ruskar ned de flesta. Å andra sidan har först våra hästar knaprat i sig alla som de når i augusti, sedan frossar koltrastar, harar, rådjur och ibland även en och annan älg på fallfrukten. Ändå räcker det till oss att äta, ge bort, att lagra och många att spara till hönsen under vintern. Även hästarna får sin beskärda del, nu installade igen för året.
Så, om du har vägarna förbi Enköping, kom och hämta! Det räcker till dig också, medan dina träd växer till sig.
Ha det bra.
Hej från Törnrosa

ormbunke sa...

Oh, så sugen jag blev på äppleefterrätten med rosmarin.Men jag måste köpa mina i affären. Tur att det finns svenska äpple nu.Ha de gott i helgen och njut av det du bakat. Jag har just nu en vanlig sockerkaka med äpplen i ugnen. Kram

Nette Cecilia sa...

Ser jättegott ut ,jag har redan tidningen hembakat där finns många bra recept ,kram Nette

Inger sa...

Äpplen och rosmarin har jag aldrig provat, som sagt mitt gamla Sävstaholm ger mycket frukt men den är inte frisk, trädet får ändå vara kvar.
Kram

Snäckskalsdalen. sa...

Ja, bra fråga, varför tar det så lån tid innan man får äpplen på nya träd, vem kan man fråga, tro? Jag saknar mina gamla äppleträd jag hade där jag bodde förut, men ibland saknar jag dom inte alls, men just vid den här tiden på året hade det varit bra med några dignande träd - för det är ju så gott och recepten du visar styrker verkligen detta!
Agneta kram

promenader på landet sa...

Hoppas du får fler äpplen nästa år, det är lite olika år från år har jag märkt:) Ha en fin vecka vännen stor kram från Maria

Gugis Pärlor sa...

Simsalabim... vad du kan trolla fram läckerheter! Jag blir riktigt sugen, jag...

Kram Gugi

Gunilla sa...

Vilka härliga bilder jag riktigt äter med ögonen. Det ser så gott ut det du bakat.

Ha en fin start på September.

Inger Marie sa...

Mmmm...noe så godt!
Dette skal jeg prøve..takk for inspirasjon:))
Ønsker deg en fin ny uke:)

Åsa! sa...

Egentligen räcker det med två eller tre äppelträd av lite olika sort, bara de bär ordentligt. Frågan är hur många år det ska ta egentligen!

Elzie sa...

Här finns inga äppelträd alls. Och vår granne som hade fullt med röda, härliga äpplen på sitt då tvååriga träd har inte ett enda i år. så det kan bli!
Men du har fått till riktigt mumsmums kan jag se. Själv har jag gjort en äppelkaka ikväll och det ska bli gott med lite vaniljsås till.
Hoppas du har en fin kväll.
Kram Elzie

Över Stock och Sten sa...

Jag kan känna doften av äppel och rosmarin ända hit! Brödet får det att vattnas i munnen...så fint du visar vad du har bakat!

Gunilla sa...

Jag har mina klockrankor planterade i stora krukor, lådor och även några direkt i marken. Alla blommar lika bra.


Ha det gott

Black Iris sa...

Vad jag beundrar alla er som tar tillvara allt i trädgården..
Dina recept ser så goda ut..

Kram Maidi

Bitte sa...

Vilka mumsiga bilder du bjuder på! :-) Jag tycker om allt som innehåller äpplen, gärna pajer eller liknande med mycket kryddor i och så en len vaniljsås till!

Vi har haft sån otur med äpplena i år, jag tror att det beror på att det regnat så mycket. Det DIGNAR av äpplen i trädgården, men tyvärr är äpplena inte alls fina utan fulla av svarta prickar och fläckar. Inuti ser de inte alls trevliga ut!

Önskar dig en fin helg! :-)

Många kramar
Bitte