torsdag 27 september 2012

Rosmarin och äppel Del 1

Har du en kruka eller två av Rosmarin? Självsådd eller köpt, det spelar ingen roll, bara doften och smaken är densamma.  Här såddes några krukor av nämnda sort och växte så väldigt trögt, att jag var nästan beredd att slänga allt på  komposten. Den fick en eller ett  par veckor på sig att sträcka på sig och visa tillväxt och  eftersom hotet hängde över krukorna tog de plötsligt fart och växte till sig sakta men säkert. Nu är de fina och gröna, så dags   när hösten snart skördar allt man strävat på med bevattning och passning och förstås, en och annan kvist har klippts ner för användning. Men övervintring av Rosmarin,  det får bli ett försök tillsammans med pellisarna!


Står äppelkorgen på trappan och väntar på att ngt gott skall trollas fram av frukten eller ligger det stora högar med äpplen under trädet och blir mat för fåglar och rådjur och  du har inte den blekaste om vad du kunde göra  med alla äpplen! Gör äppelchips, det är både gott och nyttigt! 

Men som rubriken avslöjar finns  ett del-inlägg till  om....   ja, det får ni läsa nästa gång. Precis som i alla trevliga program, när det blir spännande kan man se fortsättningen  i nästa avsnitt!

Trevlig kväll!

10 kommentarer:

Nette Cecilia sa...

Har ingen rosmarin inte så många äpplen heller ,ser framemot nästa avsnitt ,Nette

Ruben sa...

Herregud, snart börjar du väl med reklam också!! Jag är så nyfiken! Men, man kan ju göra hur mycket gott som helst med äpplen!!! 25 kronor kilot kostar de på ICA ... Ack ja.

Ha det gott!
/Ruben

Jord under naglarna sa...

Det måste vara första sommaren jag är utan rosmarin, men det gick ju det också. :)
Torka äpplen ska jag göra så snart jag får tag i en äppellåda, men mest blir det nog äppelmos ändå!

Lyckoslanten sa...

Äppelchips låter som något man kan göra även om de egna äpplena inte finns. Ser fram emot Del 2! ♥

Vardag och flärd sa...

Spänningen stiger, blir kul att se nästa avsnitt!
Rosmarin ska gå att övervintra - dock ej i rumsvärme - men jag har aldrig lyckats.
Ha en fin kväll!
Kram Eva

Hon som talar med blommor sa...

Härliga äppelbilder! :) Ungefär som det ser ut hemma hos mig nu, vi har också torkat äpplen idag :D Mysigt! Trevlig kväll / Carolin

Snäckskalsdalen. sa...

Fortsättning följer, alltså!
Rosmarin är så fin och vilka goda chips du har gjort. Jag får köpa lite äpplen, vi har inga äppleträd längre, tyvärr. Dom växer inte så bra på berg.....Agneta kram

Inger sa...

Ska också försöka övervintra min rosmarin. Äpplen har jag fått en kasse, mina egna har alltid någon åkomma, till helgen blir det nåt gott med äpplen.
Kram på dig!

Törnrosa sa...

Härligt med äppelchips. Tack för den jättebra idéen.
Jag har haft min rosmarin i ca 10 år nu. En 50 cm hög, uppstammad planta. Den står nere i min källare hela vintern med växtlampa, annars dör den. Får vatten då och då för att inte torka.
Hej från Törnrosa

Åsa! sa...

Rosmarin är en fantastisk god krydda, men jag har aldrig odlat den. Ska bli spännande att se om den vill övervinta!

Äppelchips har vi brukat göra, men när jag blev allergisk tog det stopp, men jag kanske ska offra mig och göra lite till familjen, det är ju så gott!