fredag 7 september 2012

Melon

Ännu en vecka till ända och nu har vi faktiskt fått ana lite höst. Löven singlar från träden och lägger sig mjukt över marken, björkarna bjuder på strösslet  och  dekorerar hela naturen med de små gula frö-flingorna. Visst är hösten ändå vacker, men samtidigt lite vemodig.

Det vackraste och bästa med  hösten är väl ändå skördetiden. Då, när det blir  dags att skörda det man sått. Tidigt i våras drömde jag om många söta och fina Meloner, men som allt annat här i världen, drömmar och sånt är bara till förtret, det blir ändå som det blir. De små plantorna kom sent igång och jag hann nästan överge tanken på meloner. Jag penslade dock han- och honblommorna flitigt, för man kan ju aldrig riktigt veta, så en dag fick jag se många fruktämnen och lyckan återvände.


Han-blomma utan fruktämne.

När väl honblomman blivit pollinerad hänger den som ett smycke.

 Melonen behöver mycket vatten och får inte torka ut för att växa sig stor och bli en mogen frukt.
 
En dag bar det frukt med flitig bevattning och ansning. En stund för alla sinnen då  denna fruktskål serveras. Lovar - det var värt varje minut som lagts ner för dessa plantor!

Lite exotiskt med egna bär och frukter (förutom den röda vattenmelonen), det smakade friskt och gott!

Må gott!

15 kommentarer:

Åsa! sa...

Förra året odlade jag meloner, de blev inte så stora, men oj så gott det var! Hemodlat smakar mer, det är bara så.
Ha nu en fin helg Bea! / Kram

Hon som talar med blommor sa...

Så fina! Ja, herre gud vad exotiskt :) Min dröm är att odla meloner nästa år, nu blev jag ännu mer sugen! Kram / Carolin

Hanna sa...

Åh så gott.
kram
Hanna

Bettina Bäck sa...

Ljuvligt! Själv var jag lite för ivrig, mina plantor svimmade i juni i kylan.

Hantverkarglädje sa...

Nej bevars vad detta ser frestande fint o gott ut. Just detta att servera i en melon var ju pricken över iet. Visst lyckades det till sist över förväntan.

Lena/isis sa...

Men vad gott det ser ut. Och vad kul med egen melon.

Kram

Viola sa...

Så flink du er som dyrker så mange fine frukter! =) Og gjett om det ser lekkert ut, får så lyst på å smake av den.. ;)

Veldig interessant innleggg, jeg har aldri sett hann- og hunnblomsten på melonen. Men det ER vel et smykke som henger der foran vet jeg??

:)

Lotta sa...

Vilken lycka, förstår hur underbart det smakade och dina bilder är så fiiina, du borde printa ut en och sätta upp i köket och njuta av i vinter när stormarna viner och kylan fryser oss....
Ha en skön hösthelg.
Kram Lotta

Charlotta Cesar sa...

Vilken fantastisk lön för mödan! Bilderna är helt underbara och det vattnas i munnen på mig:)
Ha det gott,
Charlotta

Nette Cecilia sa...

Lycka är att lyckas i trädgården kram nette

Gugis Pärlor sa...

Nä men, vad fint! Ser hur gott ut som helst, vilken lycka att odla eget!!

Kram Gugi

Inger sa...

Inte illa att kunna odla melon på dina breddgrader, har väl fått den bästa omvårdnaden kan jag tro.
Kram

Veronica sa...

man...vad konstigt! Jag kommenterar men det syns inte ???

ormbunke sa...

Helt fantastiskt att få fram egna meloner.Ser verkligen inbjudande ut. Ha de gott i helgen. Kram.

Blomkärringen sa...

Så gott det ser ut! Är det stor skillnad på smak mot de man köper (gissar att det är så).
Härligt med egen efterätt! (:D

Blomkärringen