tisdag 18 september 2012

Höstvindar

Gårdagskvällen  och natten blev en blåsig historia, det var fart och fläkt i vindbyarna och helst av allt ville väl de flesta hålla dörrarna  stängda  till utsidan, ty regnet piskade ner och det som satt löst flög iväg med väldig fart - det blev  höst på riktigt. Men på insidan fick ljusen brinna på borden  för att inte svepas med i "höstrusk-sinnet".

När väl dagen grydde och vi fick se spåren av vindens framfart,  var det en och annan blomkruka som lagt sig upp och ned på terassen, tomma krukor som staplats har  farit omkring som lätta fjun i vinden, zinkbaljor hade rullat iväg över gräsmattan och inte minst alla löven som ruskades ur alla träden. Men, vi  får vara glad att inga träd eller annat som kunde ha  ställt  till större skada skedde, utan enbart kringspridda saker och ting som blev saldot av höstens framfart.

Nu när hösten har skördat den vackraste blomningen skall jag  plocka fram några sådder  som idag är sisådär i form och riktigt senfärdiga alla tre sorterna.



Aster Duchesse Rose  an White är väldigt vacker och den sådde jag tidigt i hopp om att  få en tidigare blomning och det lyckades.


En bladväxt - Silverdrop Eucalyptus gunni ( ses i mitten på buketten och nedan i närbild) är fortfarande mycket vacker och yvigt växtsätt. Enkel att hanteras från sådd och mycket växtvillig och föll mig i smaken direkt med sitt vackra bladverk.




En purpurfärgad blomma  med små, små  tätt sittande blommor  som bildar en skir  bukett, Sommarhalsört Devotion purple. Det tar lång tid från frö till blomning och nu har den visat färg en månad, lite väl sen för att passa mig och därtill kräver också den ärt-stöd eller kanske kunde den passa bättre i kruka för att få hänga över kanten.


Ja, så var vi  redan där, då  summeringen av sommarfägringen skall sammanfattas och kanske någon  redan går i nästa års frö-planer!? Tänk, så snabbt  sommaren försvann!

Nu får vi hoppas på några soliga höstdagar framöver.

Må gott!

18 kommentarer:

Nette Cecilia sa...

Lite oreda skapade gårdagens väder ,men det gick ju utan desstu värre skador ,vacker blomfägring ,karma Nette

Ruben sa...

Eucalyptysen är väldigt dekorativ. Trodde aldrig, att den kunde vara lättodlad! Men, jag har redan beställt fröer, ho ho, så jag får akta mig för att sätta igång fler sådder, trots att den är så vacker!
Astern är också en riktig skönhet! Jag sådde inga astrar i år.

Ha det gott!
/Ruben

Vardag och flärd sa...

Inte roligt när sakerna blåser omkring i trädgården! Men jag tycker om när löven faller - fint att gräva ner i rabatterna och även att täcka med, det är mumma för jorden.
Sommarhalsört - vilket spännande namn, har aldrig hört det tidigare!
Ha en fin höst!
Kram Eva

kajsastina sa...

Blåsten är det sämsta med hösten som kom alldeles för snart. Men visst har vi haft fina dagar här med värme. Satt ute i dotterns trädgård i söndags och stickade en bra stund. Sedan plockade vi äpplen. Sommarhalsört var en vacker blomma, som jag aldrig hört talas om. Hoppas du slipper mer blåst i trädgården. Det går ju också att planera inför våren vad man ska så.
Ha det gott!
kram

Helena sa...

Ja vi hade ju oxå den där blåsten...nu är trädgården täckt av gula barr...
Så fina bilder som alltid hos dig :-)
KRAM från mig!

Gunilla sa...

Hej Bea.
Ja gårdagens busväder kom med rejäl regn och blåst.
Jag var ute med bilen och det tog i rejält i vindbyarna, vindrutetorkarna hann nästan inte ta undan regnet.


Härliga bilder på dina fina blommor.
Astrar sådde jag inte i år. Malva, dubbel rosenskära och trumpetblomma alla i mörk lila färger. De skall jag försöka få frön av till nästa år .
Och så förståss en nyhet för mig i år som blommar otroligt rikligt nu är Trumpetrankan, den är minst 4 m och har stora lila trumpet blommor en otrolig växtkraft.Den hoppas jag hinner bilda frön.Törnrosas kjortel är självskriven.
Alla 1-åringar.De får bli nästa års blommning:o)

Perenner är ju det jag har mest av.

Ha det gott

ormbunke sa...

Nu ångrar jag att jag inte sådde några astrar i år. Men de har inte trivts så bra så det blev krasse istället. Hoppas det inte blev för mycket förstört av stormen.Ha de gott. Kram.

karina sa...

Hejsan!

Viss är det skönt om man kan byta ut en del maskiner och framför allt när man inte har stor gärden att slå, man kan undra varför man inte köpte en sån på en gång...
Balongblommans frö har aldrig funnits hos mig så det fröet har nog följt med i någon växt, för jag har inga grannar så nära som odlar, tack för namnet.
Löven brukar vara dags att kratta i slutet av oktober men man vet ju aldrig med klimatet längre, men nog brukar det regna oftare än det gjort. Det är bara nattdaggen som kommer som vanligt men eftermiddagen får ägnas med att gå runt och slangvattna framför allt syrenhäcken, för den är så pass nysatt sen får resten klara sig självt. Ha det gott, Karina.

Skaparglädje sa...

Höst/regn/rusk ja, då är det skönast att vara inomhus. Tur att vindarna inte ställde till med en massa besvär runt omkring i din närhet.

Åsa! sa...

Äppelrusken brukar vi kalla den där första häftiga höststormen, och det verkar som äppelrusken varit på besök hos dig!

Eucalyptus fick jag utav mamma för något år sedan, försökte övervintra den men den råkade ut för drunkningsdöden tyvärr :( Vilket var helt och hållet mitt fel;)

Gudrun sa...

Hej Bea!
Usch för höststormar, vilken tur som du sa att inget värre hände.
Fina blombilder.
Håller på att fixa lite ute, när det inte regnar.

Ha en fin dag
Kram

Törnrosa sa...

Va, har det varit sommar? Den måste jag ha missat. Hi hi. Men hösten som är på gång, den har jag i alla fall uppmärksammat. Inte för att det har blåst fullt så mycket här som det verkar ha gjort hos dig, men det räckte allt bra ändå. Parasoll och diverse krukor for ner och lindens blad ligger strödda överallt - höstgula.
Hej från Törnrosa

Inger sa...

Är svag för astrar, fanns alltid i min barndoms trädgård. Ja fy, nu blir det kallare för varje dag.
Kram

Birgitta sa...

Vi har också haft blåst och regn och nu hoppas vi på solsken igen. Astrar är så fina tycker jag.
Ha det så gott.
Kram Birgitta

STENLYCKA sa...

Jag tycker den här veckan har varit i blåsigaste laget för mig, och sedan har vädergudarna plussat på med kraftiga regnskurar däremellan. Blir så trött... skulle ju ut i min trädgård och pyssla lite.... flytta perenner och sätta lökar men det har ju inte gått. Hoppas helgen blir behagligare. Vackra bilder som vanlig från dig kära vän!
Kram Raina

Helens trädgård sa...

Regn, blåst och allmänt ruskigt väder är det även här hos mig. Tråkigt då allt blåser bort och blåser sönder.
Vackert blommigt resultat på växterna efter dina frösådder.
Fina bilder!

Ha det bäst!

Annika Christensen sa...

Hej Bea!
Här är det både höstvindar och höstregn. Oj oj vilket väder vi har och har haft. Suck..
Hoppas du har haft det bättre.
Tänk att somrar alltid går så fort!
Jo jag skrev just lite om nästa års fröer.
Allt gott till dig från mig
Annika

Hanna sa...

Ha en bra helg.
Kram
Hanna