torsdag 13 september 2012

Hösten...

... är guldets tidevarv, en tid då  trädkronorna  skiftar i en fantastiskt  guldgul färg och trädgården bereder sig sakta men säkert  på att gå ner för vintervila, de sista blommorna i guldgult är som dukat bord för fjärilar och insekter som låter sig väl smaka av det goda som finns inuti.


Visst är hösten ändå en  fin  tid  på sitt sätt!? Nu blir det en och annan anrättning av godsakerna som skördas efterhand och det känns som rena lyxen! Det man sår på våren, får man  skörda på hösten och inte minst nöjet att få tand om de fina råvarorna.






Mums...foliebakad ugnspotatis!
Hösten är en riktigt skön guld-tid!

Kram 

26 kommentarer:

Lenas trädgård sa...

Jovisst är hösten fin på många sätt...Men inte som sommaren!Ha det gott av alla dina goda skördar!
Lena

Vardag och flärd sa...

Så fin bilder och när jag ser dina rödbetor tänker jag återigen att det ska jag odla när jag blir pensionär! Vilken potatissort odlar du? Jag är förtjust i en så vanlig sort som King Edward, dessvärre blir den inte riktigt så bra i vår jord - men finns ju att köpa.
Ha en fin hösthelg!
Kram Eva

Nette Cecilia sa...

härligt ,gott o vackert ,kram Nette

Skaparglädje sa...

Jag älskar hösten. Jag funderade just på varför insekter och fjärilar gillar alla gula blommor så mycket.
Kram!

Inger sa...

Hösten är toppen, vid bra väderlek... Grattis till en fin skörd och vilken snygg header!
Kram

Lotta sa...

Jösses så många vackra och fina bilder och ditt collage med alla insekter....sååå fint!
Hösten är allt bra härlig.
Lotta

promenader på landet sa...

Hej fina bloggvän! Visst är det skönt med lugnet som lägger sig i naturen på hösten, det är rofyllt för själen. Det blir ju också "tillåtet" att sitta inne och mysa:) Må så gott kram från Maria

Ruben sa...

Det gäller att fylla på sina depåer inför vintern. I varje fall om man är en insekt!
Egenskördat är ju så lyxigt gott!

Ha det gott!
/Ruben

Elin sa...

Oh så mycket gott du skördat!

Ja visst är det vackert på hösten med alla färger!

Gunilla sa...

Du får då verkligen njuta av dina skördar.
Jag har inte sått några nyttigheter.

Önskar dig en riktigt fin höst helg

Tant Otteskrufv sa...

Härliga bilder! Och visst är hösten den bästa årsdtiden :)

Veronica sa...

Jag håller med om att hösten faktiskt är en härlig årstid...det gäller bara att släppa taget om sommaren. Let go !

Må gott!

Jord under naglarna sa...

Hösten kan vara en riktig guldtid och fantastiskt vacker!

Du har ju fångat det jättebra med din otroligt fina bilder!

Må så gott och ha en skön helg Bea!

Lotta 8`) sa...

Jodå, det finna många guldkorn när hösten kommer och jag är avis på de som har mycket gott att skörda, men någon gång så skall jag med odla mer i köksträdgården :)
Men idag är hösten inte rolig, det stormar och blåser, tror det är rester av en orkan som kom in västerifrån men det är bara att gilla läget och det får nog bli premiär för brasan idag :) Ha en skön fredag, kram ♥

Livet på Vestergård sa...

Jag håller med om att hösten är fin. I dag är det skönt att få mysa inne med höstrusk utanför fönstren. Det får nog bli en brasa i öppna spisen i kväll.
Ha en fin helg! Kram Kicki

Hanna sa...

Ha en fin helg!
Kram
Hanna

Gugis Pärlor sa...

Ljuvliga höstfärger på dina bilder!

Kram Gugi

STENLYCKA sa...

Önskar dig en riktig go helg men bara solskendagar!
Kram Raina

Hon som talar med blommor sa...

Härliga bilder som vanligt :) Bra du påminde om bakpotatis, det måste jag göra någon dag :D Trevlig helg! / Carolin

ZielonaMila sa...

Nice photographs, an interesting idea. I am greeting

Lyckoslanten sa...

Hösten är så underbart vacker och rofylld! Jag bjuder på skördefest varje dag, inte av det egna odlade, utan av det som vår ekologiska odlare för till oss. Mums! Nu blev jag sugen på foliebakad ugnspotatis också! ♥

Monica sa...

Hej Bea! Du fångar verkligen höstens färger i dina bilder. Kul att se bilderna från din trädgård i förra inlägget oxå.... Ser fantastiskt fint ut! Önskar dig en härlig söndag:)
Tjingeling

karina sa...

Hejsan!
har inte varit och sett hur det ser ut i rödbetslandet, men hoppas några sitter kvar i jorden så det blir några burkar inlagda rödbetor. Morötterna är hur stora och fina som helst och i år så har jag provat på vintersallad och den har kommit fint, så jag hoppas på att skörda mint till december av den. Björnbären har jag flygfän som ätit upp det mesta av så det gäller att vara snabbt ut på morgonen om man vill ha något själv. Just nu går jag till söderväggen på en morgonrunda och knipsar av de mogna druvorna, men de är nog lite sena så jag hoppas de hinner mogna ordentligt. Ha det gott Karina.

Ronnie sa...

Mycket gott o nyttigt i dina fina bilder .

Black Iris sa...

Du får det verkligen att låta så jättefint.. Jag älskar hösten med lugnet, vemodet och mörkret som smyger sig in..

Kram Maidi

Över Stock och Sten sa...

Hej!
Tack för kommentaren i min blogg! Visst är hösten fin med sina vackra färger och jag ser att du har en helt fantastiskt vacker trädgård!