tisdag 14 augusti 2012

Sömntuta

Lite sömndrucken och yrvaken efter gårdagens fantastiska dag som bjöd på sensommarvärme och ett spegelblankt hav och till slut en sväng i blåbärsskogen. Inte att undra på man känner sig lite som en sömntuta idag.
Tänk om  man kunde  göra som nämnda blomma - Sömntutan, blunda och inte se sig om de  molniga dagarna utan låta dom bara försvinna i något slags gömsle, men nej, bäst är att göra ngt trevligt av varje dag oavsett vilka moln som seglar på himlen.

En av mina enklaste sådder är nog Sömntutan, ljuva pasteller och enkel blomning. Direktsådd och  blommar endast de soliga dagarna från juli till augusti. Kan behöva ett litet stöd även denna, viker sig lätt av slagregn.

 Sömntuta Carmine King




Nu får jag lov att hålla "gluggarna" öppna och göra min dag på bästa sätt!

Hoppas även du får en bra dag!

17 kommentarer:

Ruben sa...

"en av mina enklaste sådder ...", och jag som alltid trott att sömntutan var jättesvår. Men jag har alltid gillat den, och dina har du ju i de mest vackra färger!!

Ha det gott!
/Ruben

Gunilla sa...

Vilka ljuvliga färger.
En fantastiskt fin blomma.

Här värmer solen gott och det skall visst fortsätta hela veckan.
Jag går på halvfart, började jobba igår så det tar lite tid att komma igång.
Nytt jobb till veckan så då gäller det att vara alert.

Ha det gott

Livet på Vestergård sa...

Jättefin! Jag har nog börjat dagen som en sömntuta jag med och fastnade här vid datorn, men nu får man väl sätta fart så att dagen inte går ifrån en :)
Kram Kicki

Moa sa...

Ljuvliga små sömntutor.. inget jag har provat men blir ju sugen när jag ser dina fina bilder.. söta färger också! Ha det gott/Moa

Skaparglädje sa...

Det finns ju inga dåliga väder, sägs det. Och precis som du skriver får man göra det bästa av varje dag.
Sömntutan är jättevacker.
Kram!

Hanna sa...

vacker blomma.
Kram
Hanna

Gudrun sa...

Så fin den var sömntutan. Får nog testa den nästa sommar.
Kram till dig.

Hilda R.B sa...

Å så fine farger det var på blomstene. Nydelige bilder av de også.
Kos deg masse med hagen.
Klem fra Hilda

Vardag och flärd sa...

Sömntutan är så rar!
Och visst ska man gör det bästa av varje dag - man ska bara rätta sig efter vädret!
Kram Eva

Hantverkarglädje sa...

Sömntutan är en trevlig blomma. Tänk att jag minns den sen jag var barn men då fanns bara gula.

Åsa! sa...

Hoppas du fick en underbar dag Bea bland alla dina vackra växter!

Inger sa...

Ja nu kom sommaren, bättre sent än aldrig. Sömntutan, enkel och vacker.
Kram

Snäckskalsdalen. sa...

Å, när jag var barn och hade eget land hos mormor och morfar hade jag alltid sömntuta och reseda! Väckte barndomsminnen till liv!
Underbar liten blomma!
Agneta kram

Christina sa...

Den är jättefin sömntutan! En blomma jag aldrig har provat! Undrar om mördarsnigeln gillar den!/Lila-Christina

kajsastina sa...

En fin liten blomma, så försynt men vacker. Bara namnet är lockande. Sommaren kom sent men vi njuter mer och vi kan få ett par vackra månader med växter och natur.
Ha e skön helg!
kram

Jord under naglarna sa...

Vilka ljuvliga sömntutor! Härliga färger.

Jag har känt mig som en sömntuta jag med, men i takt med att mörkret kommer mer och mer om kvällarna så klarar jag av att lägga mig tidigare. :)

karina sa...

Hejsan!
Känner mig också som en sömntuta, för det tar på krafterna att tro att man är mer rörlig än man egentligen är när den första träningen är avklarad. Vi hade 31 grader igår så det får gärna vara molnigt och regn några dagar. Ha det gott, Karina.