söndag 12 augusti 2012

Små solar

En ny dag med förväntningar på vackert väder och en stor varm sol från en blå himmel med endast små fjäderlätta moln som seglar förbi i middagstid. En dröm, en förhoppning om de ljuva sommardagarna som verkar delvis svika oss i år.
Öppnar persiennen försiktigt i den tidiga morgonen, men ack.... lika grått som många andra dagar. Det får bli några andra trevliga sysslor idag och lämna dithän de fagra drömmarna och önskningarna om vad jag hade hoppats på.

Stövlarna har varit mig närmast till hands varje morgon, stiger i dom  med en van rörelse för att göra morgonens   trädgårdsvandring, öppnar i växthuset, vandrar omkring i trädgården och får lite rensnings-panik, tror att "lat-ryggen" råder för tillfället. Ser mig omkring och jag borde göra det och det.... nej, nu får jag ta en sak i taget och utveckla lite metodisk stil för att få en ordentlig början på ogräsplågan. Varifrån kommer ogräset förresten, det har jag verkligen inte planterat eller ännu mindre önskat ha!? Finns det månne ogräsfri jord? Den skall jag beställa i så fall!
Men först skall hallonen hem från skogen, blåbären hämtas från  ön, där  dom är särskilt stora och runda och sen skall dom förstås rensas och göras lite gott på burk! Vem har då tid att speja och spana efter lite ogräs!

Men hur som helst, lite sol hade aldrig  varit fel, men vilken tur att små solar finns i rabatten.
Mina ettåringar fortsätter jag att presentera.

Rudbeckia Indian summer är mycket tålig och okomplicerad att dra upp från litet frö, ett säkert val och inga konstigheter att ansa och sköta som planta. Det enda man behöver komma ihåg, att den behöver stor kruka för rotsystemet är kraftigt.Den  har hängt med i många år i olika färger och i år valde jag  solgul. Vilken lycka  att ha egna små solar! Tyvärr kan  den drabbas till viss del av svampsjukdom, i övrigt väldigt frosttålig vilket är en fördel hos mig. Kan behöva stöd.



En upptäckt som jag aldrig sett tidigare, är att fjolårets Rudbeckia ( inte säker om det var Chocolate) blev tvåårig och plantorna har mängder av blommor. Det var minsann värt mödan och jag var verkligen nyfiken på vilken som fick sin första blomma, den fördrivna (ovan i bild) eller den övervintrade fjolårets sådd. Otroligt nog så blev det samtidigt, trots att jag höll lite  på den som redan stod i rabatten.




Trädgårdshallonen mognar och det är lite extra bonus att få skörda  så fina bär inpå knuten, lite onyttiga kakor och desserter blir det av de röda fina bären, men lite sommarsmak med känsla är det faktiskt värt att unna sig ändå. 


Nej, nu får jag ta min korg och plocka dagens skörd av trädgårdshallon.



 Ha en fin dag!



19 kommentarer:

Snäckskalsdalen. sa...

Jaa, vilken underlig sommar....fast idag kan inte jag klaga, det är precis över 20 gradersstrecket och vi har nästan sol! Ganska fantastiskt!
Hallon har jag plockat och blåbär också, men det hade inte varit fel med lite till!
Agneta kram

Black Iris sa...

Det är märkligt vilken sommar vi haft.. Höststormar och skyfall omvartannat och nu när jag ska börja jobba efter 5 veckors semester skiner solen som aldrig förr och det är över 20 grader..

Kram Maidi

Helena sa...

Visst tröttnar man inte på att visa sina ett-åringar?!Der är så härligt med all färg nu :-)Mina hallon är slut nu så jag brukar passa på att stoppa i munnen när jag är ute o går.Skogshallonen är ju godast egentligen tycker jag.
KRAM från mig!

Skaparglädje sa...

Härligat, varma färger på dina blommor.
Visst är det en konstig sommar, det har knappt varit en enda dag utan att det kommit en regnskur stor eller liten.
Kram!

♥Min Eden♥ sa...

Hallo Bea! Vilken underbar tavla du gjort...får man göra en beställning ;D
Va roligt om du hinner hit på söndag, men du verkar ha späckat program...det vill bli så ibland, tyvärr. Men vi ser om du dyker upp :D

Men du skriver så himla fint, jag tjatar om det hela tiden...men nu är det bara så. Du väver in dina ord i varandra på ett sätt som ingen annan kan! Inte har du funderat att skriva en bok, ärligt?
/nina

Lotta sa...

Vi har samma skitväder här, precis när det torkat upp och man fått ut tröskan kommer det en ny förarglig liten skur :-(
Jag är nästan säker på att det finns ogräsfri jord att köpa men den är säkert inte billig, ogräset är ett gissel i år men det beror väl på att det regnar hela tiden...Rudbeckiorna är verkligen fina och tacksamma, jag gillar dem skarpt och nu ska jag också gå ut och se om jag kan plocka av hallonen, fick avbryta pga regn innan.
Må så gott.
Lotta

Lotta sa...

Vilka underbara rudbeckior och att de självsår sig i rabatterna låter perfekt i mina öron - sånt gillar jag! Här åkte faktiskt koftan av idag för solen har otroligt nog visat sig och jag passade på att leta blåbär i skogen. Någon annan har nog kommit på idén före mig för buskarna var helt bärfria.
Kram

Nette Cecilia sa...

Vackra blommor i din trädgård men du har säkert fått mera regn än vi här på torrlandet ,kram Nette

Nette Cecilia sa...

Vackra blommor i din trädgård men du har säkert fått mera regn än vi här på torrlandet ,kram Nette

ormbunke sa...

Man blir riktigt lyrisk av din beskrivning (trots regnet)Det är alltid något positivt i det du skriver.Rudbeckior gillar jag men har i år haft lite otur med dem.Ser lite hängiga ut.Ha de gott. Kram.

Jord under naglarna sa...

Ogräset kommer ju så småningom att täckas av ett lager snö och då är det gott att ta fram en burk av finaste sylten.

Inger sa...

Tur att det finns solar i rabatterna! Här har varit mulet hela dagen men när vi åkte hem från stugan ikväll tittade solen fram.
Kram

karina sa...

Hejsan!

Jo man kan visst förvara dem i jorden hela vintern, men om det blir så mycket snö som sista vintrarna, så orkar jag inte plumsa i snön dit de står. Men jag har provat ha dem i kylskåpet längst ner i 4 månader och de är lika fina som när jag la in dem. Jag har så mycket av dem för jag tycker de är fina som solitärer och i rabatten mot vägen också. Man måste förnya sig ibland och jag ska prova på att skriva lite annorlunda "ler". Ha det gott, Karina.

Moa sa...

Ja en konstig sommar har det varit men en bra en ändå.. =).. man får göra andra saker än o ligga på stranden o sola. Många gånger när jag tänkt och har tid att nu ska jag rensa o dona i trädgården några dagar då har vädergudarna bestämt sig för hällregn och blåst så uteliv varit omöjligt.. ja så du förstår hur det ser ut här också. Men man får njuta av det lilla och det är gott nog det också. Idag ska jag jobba för första gången sedan i juni.. riktigt segt att komma upp men nu sitter jag där med morgonkaffet och det känns rätt ok faktiskt.. Önskar dig en fin dag/Kram Moa

Hanna sa...

Ha en fin vecka!
Kram
HAnna

STENLYCKA sa...

Ja vädret denna sommar är verkligen ombytligt, igår hade vi underbart sommarväder idag mulet med regn som hänger i luften. Tur att man skall jobba i eftermiddag så man slipper att gräma sig över sol och värme.
Underbara Rudbeckia du har! Jag satte min första i höstas och nu blommar den med många vita blommor. Kollade i handelsträdgården på en sådan där orange som du visar på dina vackra bilder, tänkte köpa en men sedan blev kärringen snål.
Det lilla spinkiga exemplaret kostade 49 kronor, får så frö istället.
Ha en fin dag i hallonlandet!
Kram Raina

Gugis Pärlor sa...

Vädret har sina nycker, det lär man inte komma ifrån. Mina rabatter väller det ogräs i och mina skygglappar är väl använda ;O) Det finns ju så mycket annat roligare att göra!

Kram Gugi

Gudrun sa...

Hej vännen!
Du har verkligen förmågan att uttrycka dig i ord. Det är en fröjd att läsa det du skriver. Blommorna är ljuvliga.
Önskar dig en fin kväll.
Kram

karina sa...

Hejsan!
Blir också snopen när jag ser grästuvor i rabatten, men jag har skrivit upp på listan att det ska både rensas och kantgrävas "någongång". Då har man kommit långt men jag ska ju göra nya stöd till rosorna och tänkte ta det innan vintervilan i slutet av oktober. Brukar gödsla, klippa ner överblommat och då kan jag ju rycka upp eländet samtidigt. Här är sommarhallonen slut och högst står att klippa ner och rensa landen, men snart kommer hösthallonen och de är så goda både de gula och röda. Har än inte så krafitga plantor så det är mest till att pauseäta när man är i trädgården.Även björnbären kommer och i naturen blir det knappt några alls för torkan skull. Ha det gott, Karina.