söndag 1 juli 2012

Små projekt

Åter en ny vecka framför, tiden går alltför snabbt och man hinner knappt med ibland. Nåväl, nya utmaningar i veckan - fånga dagen och stunden.
Helgen har som för de flesta  varit urusel med tanke på regnet och nu hoppas vi  på att vindarna vänder och ger oss  en skön sommartemperatur med  riktig sommarkänsla. En stilla önskan bara!

Sommar = projekt likt många andra naturligtvis, men i år har jag (tänkt i alla fall) hålla låg profil med de stora yviga projekten, men några små spinner i tanken och kanske får jag till ett i morgon. Till mitt "plockepinn-projekt"  har jag dristat mig att samla in  behövligt material tillsammans med ett hundratalet ilskna  myggor ikväll  och planen höll dessvärre på att gå i stöpet. Utrustad med diverse grensaxar och sekatörer som konstigt nog inte klarade den kalibern jag hade behövt och fick ge vika på den punkten, men målet var att samla in tillräckligt många pinnar till "leken" i den olidliga tillvaron tillsammans med myggen.  Trägen vinner dock!

I morgon när förhoppningsvis solen skiner skall "leken" börja! Blev ni lite funderande? Jo, det kommer en "spelplan" lite  senare!

Tills dess får ni titta på min vita fina i rabatterna, dock har en del blommat över redan.


Min Julros blommar faktiskt för andra gången, kanske någon kommer ihåg  att jag  grävde helt resolut upp plantan på höstkanten och bevarade  den i mitt lilla pelargonhus och den blommade rikligt kring jultid. När våren kom fick den åter ta plats i rabatten och se, den blommar på nytt!


Jag antar att det är en Snöklocka som jag antagligen grävt ner i ngt skede och glömt bort och nu har den blommat på stilig spira.


Dubbel Tovsippa upphör  aldrig att förgylla i rabatten.


Den enkel blommiga blir bara fler och fler till antalet.


Den vita Pionen var först ut i blomning och lade sig snyggt bland Lammöronens mjuka blad av slagregnet som föll i helgen.


I drivan av vita blommande Mossfloxen  trivdes Makaonfjärilen.

Ha en skön vecka!

11 kommentarer:

Nette Cecilia sa...

se du har också fått makaonfjärlien till dig ,kanske det är den som var på vår holme,fina blommor i vita rabatten ,kram nette

Ruben sa...

Skulle jag få se en makaonfjäril häromkring skulle jag bli helt uppspelt. Undrar om den finns häromkring över huvud taget. I år finns det inte ens kålfjärilar här.
Den vita pionen bland lammöronen är verkligen en syn för gudarna!

Ha det gott!
/Ruben

PS Spännande med ditt spel.

Lotta sa...

Wow, vad snyggt det var med lammöron och vita pioner tillsammans, nu ska jag nog plantera lammöron mellan mina pioner! Vilken lycka att kunna föreviga en så vacker fjäril!
må så gott.
Kram Lotta

Rosor och ruiner sa...

Håller med Lotta, vilken härlig kombination, jag som har grävt bort mina lammöron för flera år sen...nu får jag allt ångra mig...

Ninne sa...

Vilka fina vita blomsterhav du har.. Makaonfjärilen mmmmm Du är lyckligt lottad som har så fina flygare i din trädgård. Här har jag igår mött de första Nässelfjärilarna. Hoppas det kommer mer nu när värmen är på G. Ha det fortsatt gott Ninne

Lyckoslanten sa...

Så många vackra vita blommor du visar och tänk att få föreviga en sådan vacker fjäril! Lycka till med leken din! ♥

Vardag och flärd sa...

Julros och snöklocka nu! Vad gör du egentligen?
Är riktigt nyfiken på din lek!
Kram Eva

promenader på landet sa...

Hej fina Bea och tack för titten hos mig! Vad skönt det låter att ha lite mindre projekt och ta det lite lugnare, ska bli spännande att läsa vad du har på gång:) må så gott och nu blir det snart sol! Stor kram från Maria

ormbunke sa...

Ljuvliga vita blommor.Den vita pionen och dubbla tovsippan får ett extra plus. Ska du bygga en kåta av pinnarna? I dag har vi haft bra sommarvärme 25 gr plus.Har du ingenting för myggen. De är ju inga trevliga gäster. Ha de gott. kram.

Gugis Pärlor sa...

Fina bilder på vackra blommor! Makaonfjärilen är jag väldans nyfiken på ;O) Skulle jättegärna vilja se en sådan!

Kram Gugi

Blomkärringen sa...

Andlöst vackert i vitt! Den dubbla tovsippan har jag köpt, kanske får jag se blommor i år, underbara!
Ha det fint!
Blomkärringen