tisdag 3 juli 2012

Plockepinn

Har du lust att "leka" med mig lite grann? Jo, det är såhär, att några sötnosar i rabatten behöver rejäla stativ kring magen för att hålla huvudet högt när regn och hårda vindar råder. Trots  att alla möjliga varianter av järnringar har testats som korsetter, för att    hålla  upp hakan och förstås,   in magen lite grann,  ändå hänger dom  på relingen när slagregnet fallit och ser alldeles slokörade ut. Nu skall vi leka plockepinn och se vem som vinner och står upprätta hela  sommarens  seglats!

 För att komma igång behöves en spelplan och kanske lite illustration:


Utrusta dig med ett gäng pinnar av sälg, rönn eller annat valbart material och klipp till  i ca 70-80 cm längd.

Röj en videbuske med långa kvistar  eller de allra smalaste  av rönn i en stor knippe.

Utrusta dig med god tur, uthållighet, rejäla trädgårdshandskar och en hammare, plus en yxa.

Väss alla pinnarna likt en blyertspenna, snyggt behöver det  knappast bli!

Kör så flisorna ryker!

Räkna till 5, 7, 9 eller 11, alltså udda tal, beroende på omfånget.

Slå ner pinnar jämt fördelade kring sötnosarna som behöver ngt att luta sig över.

Nu är det dags att dra åt och tvinna till korsetten. Ta två smala pilkvistar och fläta  hårt, hårt kring en pinne i taget varvet kring på de redan nedslagna pålarna. Fortsätt  i  ett enkelt lager eller dubbelt, allt beroende på längd, ståtlighet och uppsyn.

Kommer du såhär långt har du vunnit leken! Grattis!
Nu är det i alla fall några mindre ståltrådskorsetter att stångas med!

Belöna dig med en stunds njutning på altanen, lite sött och lite surt.


Har ni prövat varm kolasås på frusna tranbär. Mmm... så gott!

Betraktar slutligen en sista gång den trevliga leken plockepinn samtidigt som jag klipper  stor blomsterbukett  till köksbordet.



Tack för leklusten!

Ha en skön fortsättning på veckan!

14 kommentarer:

ormbunke sa...

OH! vad duktig du är. Blir ju helt klart snyggare än de där stålbågarna man köper. i kväll tog jag in de första luktärterna. De doftar ljuvligt.Ha de gott.

Livet på Vestergård sa...

Så vackra stöd du gjort till blommorna! Det där borde ju hjälpa dem att hålla formen.
Kram Kicki

Ruben sa...

Det var ett finurligt sätt, att lösa växtstödsproblemet! Det svåraste i den här leken, är nog att hitta pinnarna! Eller ... Hrmmm ... hade jag varit smart, hade jag ju sparat en hel drös efter ansningen av syrenen, i stället för att köra det till soptippen. Men, det finns mer som skall ansas, fram med sekatören!!! Du borde få dubbel vinst för det fina tipset!!

Ha det gott!
/Ruben

Ingela sa...

Idag leker jag titt ut och titt in... passande eftersom jag sent igårkväll blev mm. Smakar på ordet... det smakar gott men ovant. Nu gäller det att ha barnasinnet kvar, så plockepinn passar mig bra.

Resultatet blev naturligt och vackert. Verkligen jättesnyggt. Du har begåvats med att vara uppfinningsrik och har flinka händer.
Dina växter måste älska dig :-)

Vardag och flärd sa...

Tack för beskrivningen! Jag måste tillverka stöd till mina växter för vissa mår inte bra när blommorna blir regntunga. Men det skulle ju vara gjort tidigare - men det är aldrig för sent.
Kram Eva

Tant Otteskrufv sa...

Bra idé! Fast hos oss är det så frodigt efter allt regnande så jag ser inte stålbågarna.Men nästa år...

gittan sa...

Du är onekligen kreativ och fantasin saknas verkligen inte heller =) Snyggt och praktiskt! Och som avslutning lite mums / Kram gittan

Åsa! sa...

Så snygga stag runt växterna! Jag hämtar grenar i skogen som jag trycker ner runt mina växter, men där upphör all likhet med dina fina arrangemang, för jag tar bara grovt snöre och virar runt. :)

Inger sa...

Skulle mina riddarsporrar behöva, så svårt att binda upp dem på ett bra sätt. Bra gjort, jag har inte tid eller tålamod.
Kram

AnnCharlotte sa...

Så snygga stöd. Skulle man tänkt på i våras.
Ha det bra :)

Monica sa...

Fint blev det hos dig,,jag har med bundit upp idag,,för det hänger av regn även här,,mina va inte riktigt så fina så dem hoppas jag inte syns så bra.
Ha en go fredag kram Monica

Snäckskalsdalen. sa...

Jag klarade inte det hela med snits så jag förlorade, det blev taffligt och såg inte alls lika fint ut som ditt......
Godiset efteråt slank ner och blommorna uppskattar jag väldigt mycket!
Agneta kram

♥Min Eden♥ sa...

Jag älskar att jobba med vide...det är lite tålamodsprövande, men jag älskar materialet...och gratis är det :)

Blomkärringen sa...

Tänk vad nöjd du och växterna måste känna er efter den leken! (:D
Fint och naturligt blir det!
Ha det fint!
Blomkärringen