söndag 29 juli 2012

Pioner

Så kom äntligen den riktiga sommarvärmen som vi alla väntat på.  Fördelen med vädret  som varit har ju  visat sig att alla vackra blommor har hängt med aningen  längre. Trevligt för den delen i alla fall!

Nu har dock skuggträden och parasollen varit en liten lycka för att kunna  njuta fullt ut och förresten sköna kvällar på altanen är helt underbart. Projekten har fått vila, endast bevattningen har varit det enda "måste göra i trädgården" och visst kan man unna sig lite  "må bra stunder" och passa på att ladda batteriet rejält. Skön känsla det med, när inga stora krav ligger och väntar på en insats med spade och grep.

Här är min pion-bukett, några har blommat över för denna sommar, men ett par  har ännu någon  enstaka blomma. Ljuvligt stora och runda blommor.


(Bild 2 o 3 är samma Pion )










Tyvärr, ser det ut som någon form av "vissnesjuka" drabbat två av plantorna!! En röd som inte finns i bild och Herrgårdspionen....suck... vad gör man då?

Det var någon som ville se min trädgårdskonst som torkad. Här är den i bruna fina nyanser.




Ha det gott!

18 kommentarer:

Tiger sa...

Visst är pioner underbara! Fina bilder på dem! Våra pioner råkar också ut för att en del knoppar och grenar vissnar eller torkar (oftast på slutet av blomningen). Jag brukar ta bort det när jag ändå klipper bort de vissna blommorna, för att undvika att det sprider sig (ifall det är några mögelsporer eller liknande).

Vilken härlig gräsväv du har gjort! Vacker både i färsk och torkad variant!

Sommarhälsningar
Elisabet

Skaparglädje sa...

Så många härliga pioner du har.
Visst ska man njuta av sommarvärmen, så skönt att bara få lapa sol.
Kram!

Inger Marie sa...

Hei Bea:)
Så fine dine peoner...mine er avblomstret for lenge siden..gleder meg allerede til neste års show:)
Din hagekunst er jeg sååå imponert over:))
Kos deg videre..håper på mere sommer:))

Hanneles paradis på Hisingen sa...

Ljuvliga pioner!

Lotta 8`) sa...

Pioner... de finaste :) och jag håller med om att de hade lång blomningstid i år, visserligen blommade de för ett par veckor sedan hos mig, men vi hade kyla då med, så jag njöt länge av dem.

Du sätter verkligen ord på att njuta av sommaren och varje dag, det är så lätt att de bara "flyter ihop" under semestern men skriver man i bloggen, finns minnerna även kvar i text.

Vilket läckert konstverk du skapat! Väven var fin både som grön och som torkad, kan inte bestämma om något stadie är finare än den andra :)

Ha det allra bäst och fortsätt njuta :) kram ♥

Inger sa...

Det var en fin pionbukett och trädgårdskonsten är nästan finare som torkad tycker jag.
Idag har vi haft varmaste dagen på länge, man är ju inte alls van vid detta, men härligt!
Kram

Berit sa...

Pioner har jag planterat ett flertal denna sommar så jag kanske får njuta nästa sommar av lika fin blomning som din.
Ha en underbar dag!!

Ruben sa...

Vad härligt, att se pioner igen!! Här har de nu blommat ut, varenda en, så jag blir nästan lite avundsjuk på dig som har det goda kvar!

Ha det gott!
/Ruben

STENLYCKA sa...

Hejsan!
Äntligen ett livstecken från mig på din underbara blogg. Har haft en skön semester och
gjort massor med härliga saker under dessa veckor.Därför har det varit tyst från mig. Nu är jag inne på min sista vecka och får försöka komma in i rutinerna igen inför jobbet nästa måndag.
Underbara pionbilder du visar! Jag kan tyvärr inget om "vissnesjuka" låter inte alls kul.
Önskar dig en allt gott, njut av de sista dagarna i juli!
Kram Raina

Åsa! sa...

Vilka vackra pioner du har! Det är underbara blommor. Tråkigt att de drabbats av sjukdom, hoppas du kan få några bra råd och rädda dom!
Jag har själv aldrig stött på några problem med pioner, peppar, peppar ;)

Annika Christensen sa...

Ohh har du pioner nu? Det är så här års jag längtar norr ut. Fin den sista var i det gråa bladverket.
Vad läckert med ett stort naturligt konstverk, brukar alltid vara små.
Ha en skön dag
Annika

Lyckoslanten sa...

Så rik du är som har så vackra pioner! Jag har köpt fem nya plantor nu och får hoppas att de ska trivas hos mig.
Med så vackert runtomkring dig kan du nog inte annat än må bra! ♥

Livet på Vestergård sa...

Så fint! Ja visst måste man få sätta sig ner och njuta av trädgården också.
I dag behövde det verkligen inte vattnas, det skötte naturen själv om :)
Kram Kicki

Nette Cecilia sa...

Underbara pioner ,kram Nette

ormbunke sa...

Ljuvliga pioner. Tyvärr är mina ett minne blott.Din trädgårdskonst är så häftig. Ha de gott.

Hantverkarglädje sa...

Du har då många och härliga pioner. De är ju med de vackraste blommorna som kan finnas i en trädgård. Tyvärr trivs de inte med mig, varför vet jag ej men jag har prövat i två omgångar och det får räcka.

Hantverkarglädje sa...

Aj aj aj, jag glömde visst påpeka att ditt konstverk var alldeles fint. Trädgårdskonst ger ju alltid pricken över iet och detta var ju alldeles inspirerande för min del.

Hanna sa...

underbara pioner. Vilken trädgårdskonst Nu inspirerar du mig verkligen. Jag ha haft planer på att vävs som ett insyns skydd, ja detta tyckte jag var snyggt.
ha en bra dag!
Kram
Hanna