måndag 23 juli 2012

Ännu några dagar

Det går så fort, alldeles för fort, jag vill hålla kvar de ljuva stunderna i trädgården, njuta av grönskan, blomningen och ha kvar känslan av frihet att bestämma sin egen dag länge än.
Tyvärr verkar inte denna sommar bjuda på svettpärlor, utan tvärtom, en liten tröja har varit alldeles förträfflig att dra på när nordanvinden pustat till. Tänk hur olika det kan vara!
Däremot har Pion blomningen varat mycket längre i sommar än i vanliga fall, likaså Riddarsporrarna har undgått skyfall i år och står raka och fina, den vita rosenbusken som  snabbt blir ful av regn, har varit helt underbar. Får lov att trösta mig med denna sommarens positiva sida!

En del av entrérabatten  där rosorna är helt fantastiska i år och kom igång ovanligt  fort.


Schersminen på andra sidan grusgången har pga den svala sommaren bjudit på en lång blomning med en stundom närapå  bedövande doft.




Alla små buskar som blev planterade ifjol har vuxit till sig och kunde inte låta bli att bredda lite till, det var ju faktiskt en vacker sten där mitt i allt och den kunde väl  få en bättre inramning!? Vi tar en bättre översikt när det vuxit till sig!


Min egen designade gungstol gör sig snyggt  i busk-rabatten.


Inte en enda Liljebagge har jag noterat i år och alla liljorna är så fina!! Rosa skyar av blommor på bl a Krolliljan.


Lite nytt på rosfronten fick jag av söta L och det ser ljust ut, den växer och kanske nästa sommar får jag njuta rosa rosendoft då jag äntrar  däcket intill. Tusen tack!!



Ännu några dagar kvar av semestern att fånga stunder av trädgårdslycka!
Hoppas att även ni får en fin dag! 

13 kommentarer:

Tant Otteskrufv sa...

Jag kan tala om att det är till oss alla liljebaggar flugit. Jag knipsar några nästan varje dag.Stolen du gjort tycker jag mycket om.Önskar jag hade energi och handlag för sådant :)

Jord under naglarna sa...

Visst saknas värmen, men vi får luta oss mot det långa blomningen istället för den är ju fantastisk i år!
Jag gör inget särskilt i trädgården i sommar (mer än njuter), så nu har jag hunnit med att planera väääldigt mycket inför nästa sommar. :) Mera rosor ska det bland annat bli!

AnnCharlotte sa...

Vilken härlig stol. Den gör sig förträffligt i rabatten.
Hoppas vi får fint väder resten av den så kallade sommaren :)
Ha det bra :)

strandskatan sa...

Faller för stolen... :)
Härligt och somrigt inlägg.
Ja det går alldeles för fort... men det är lite kvar av sommaren så kanske kommer liiiite värme... jag är trött mest på det eviga blåsandet hos oss...
Idag är fint och solen skiner
och jag önskar Dig en fin sommardag :)
Kramar Halina

Gunilla sa...

Vilken skapelse den får du första pris av från mig:o)Riktigt iderik.

Här blommar det för fullt.
Jag har inte sett någon liljebagge iår heller. Men någon typ av insekt sticker hål på knopparna och lägger ägg så blomman blir missbildad. Jag är och bryter bort knopparna så fort jag ser det. Jag vet inte hur jag skall få bort detta.

Ha en fin fortsättning på sommaren

Elin sa...

Så mycket vackra blommor du har fått i år trots vädret.

Vi får hoppas på en varm och lång höst istället.

Ha det gott!

Inger sa...

Visst är denna sommar annorlunda men nu har värmen kommit till oss. Mycket fint du visar, bra att kunna se det positiva i allt.
Kram

Skaparglädje sa...

Så mycket fint du har som blommar. En fördel med det svala vädret är ju att blomningen blir längre. Men i Småland där jag bor har vi haft sommarvärme flera dagar nu, strålande sol och 25-27 grader. Så nu får man passa på att njuta.
Kram!

Gudrun sa...

Hej Gulliga Goá Bea!
Tack för din hälsning.
Hoppas dina kvarvarande semesterdagar blir fina. Underbar trädgård du har, så mycket vackert för ögat och du är så duktig att fånga det fina på bild.
Här har det regnat och blåst mycket, riddarsporrar har brutits av och en del annat också. :( Det har varit en kamp mot löss och liljebaggar, ja de skall man inte prata om, alla kom nog hit. ;)
Idag kommer det att bli en solig och varm dag här och jag skall snart upp och måla dörrfoder så det hinner torka till kvällen.
Nästan varannan dag får jag en tanke under en liten stund att jag skulle göra ett blogginlägg men lusten kommer aldrig ordentligt så det blir inte av. En nackdel med att inte blogga är att jag tar mindre kort.
Vet inte vad som hänt. Kanske är det så att allt har sin tid, även bloggandet.
Mina projekt tar aldrig slut, gräver för fullt igen och nya projekt tar sin form i huvudet. :)
Önskar dig allt gott min vän.
Kram från mig

Hanna sa...

Så underbara trädgårdsbilder du bjuder på.
Kram
HAnna

Livet på Vestergård sa...

Det är alltid en njutning att kika in hit och få ta del av allt det vackra i din trädgård!
Kram Kicki

Spirande grönt - sa...

Andra bilden var helt ljuvlig!

Ha en finfin lördagkväll,
Rebecca

Gugis Pärlor sa...

Tack för den vandringen! Så vackert det blommar i din trädgård med liljor och allt... I helgen har iaf svettpärlor i min panna trillat... Hoppas att du har fått njuta av en fin helg!

Kram Gugi