måndag 18 juni 2012

Färger

Nu kommer alla glada  färgerna i min trädgårdsvärld, allt från ljusa pasteller till mörk purpur. Det bästa är, att jag faktiskt gillar alla färgerna. Ibland blir det dock lite kaos i synfältet, men ögat vänjer sig fort och "knoppen" säger  - gilla läget!
Lusten att plantera nya växter finns ju alltid med i en trädgårdsvärld och impulsköpen har inte duggat tätt i år men kanske tidigare... fniss.. det framgår av bilden med glada Nejlikroten och purpurfärgade trädet intill, ibland tycker jag faktiskt att det ger en trevlig kontrast i tillvaron.




Jaha, vilken färg var den nu igen, röd, gul eller blå  och var passar den bäst med tanke på bakgrund, höjd osv. För det mesta får den nya plantan  en väl avvägd plats i den blå/vita-, purpur- eller rabatten med "tivoli-färgerna". När verkligheten senare visar sig i form av blomningen  med många olika färger som tar plats bredvid varandra, kan jag ibland tycka det blev bedrövligt, men egentligen, färger blir man faktiskt glad av!

Här nedan   en "bukett" med färger från min trädgårdsvärld!


Egen sådda Aubrietia närmast i bild, Saxifraga Rosenbräcka och Mossflox m.m.


Alunroten sträcker på sig i bakgrunden och ljuv lila färg  på tulpanerna.

Allium

Jag måste bara få visa min lilla lycka! Av en rar bloggvän kom den här underbara Irisen på posten ifjol och se... nu blommar den! Underbart!


Vilken vacker ådring på blomman!

Om jag skulle fråga vilka färger du gillar att mixa med så gissar jag att det blir en massa olika svar. Vilken är din favoritfärg?


Må gott!

14 kommentarer:

Vittran sa...

Favoritfärg just nu är blått.
Fast annars har det varit lite blandat. Fingerborgsblommorna som växer som ogräs här har inte alltid passande färg så blandat blir det.
Söt iris.
Ha det gott!!!!

Livet på Vestergård sa...

Här är det också lite blandat i rabatterna. Ska försöka få lite ordning ännu i sommar på den rabatt som är närmast huset. Där håller jag mig till vitt, rosa och lite blått.
Visst är det som du skriver; färg blir man glad av!
Kram Kicki

Ruben sa...

Väldigt mycket som blommar samtidigt hos dig. Här brukar nejlikeroten blomma tidigast av alla (om jag kommer ihåg rätt). Vilken ymnig blomning din har! Hos mig kommer blommorna relativt sparsamt!

Ibland blir det intressantare om färgerna får blandas lite "ostrukturerat".

Ha det gott!
/Ruben

Gunilla sa...

Härligt med färger.
Och visst försöker jag få färgerna att passa ihop när jag planterar.
Jag gillar nog de flesta färger.
Om jag fått en fin kombination.
En riktigt läcker iris.

Ha det bäst

Trevlig midsommar
Gunilla

Lotta sa...

Vilket härligt inlägg med all färg!
Jag tror inte att jag har en speciell favofärg, det växlar liksom hela tiden över året....först är det gult, sen blir det blått och nu har det varit blålila ett tag och nu går det nog över mot rosa/rött...man är nog lite knäpp????
Ha en skön dag.
Kram Lotta

Tant Otteskrufv sa...

Jag älskar kulörer! Att gå in i en vävbod och bara stå och titta på alla garnerna är lycka. Således kan jag inte välja ut en ensam som är favorit. Det är tillsammans de blir vackra.

Nette Cecilia sa...

Den där irisen har jag också i min rabatt ,den hittade jag vid min mans mormors gård när vi flyttade hit .Har du något namn på den .Härliga blommor i dina rabatter .kram nette

Skaparglädje sa...

Visst vill man ha färg i trädgården. Fina färger har du på dina olika växter.
Kram!

Gugis Pärlor sa...

Blommor i regnbågens färger gör ju varje trädgårdsmänniska glad!
Ha en skön midsommarvecka!

Kram Gugi

Annelis hantverk sa...

För mig får en trädgård innehålla alla färger. Underbara blommor!
Kram!

Cornelia sa...

Så söt iris och tulpanerna har underbar färg.
Jag gillar mest rosa, vitt, lila och blått och små inslag av ljustgult i rabatterna. Tidigare på våren har vi nog starkare färger i rabatterna också.
Å så får det bli lite vildvuxet o busigt i rabatterna...
Ha en riktigt skön midsommar!

Kram, Nicole

Inger sa...

Just nu letar jag efter gulbladiga växter till ett hörn av trädgården. Annars mycket rosa och blått och mörkt violett, vitt naturligtvis.
Kram

Hanna sa...

vackert.
Här har vi haft en underbar dag med härligt strandväder.
Ha en fin kväll.
Kram
Hanna

Åsa! sa...

Jag skrev precis på en annan blogg att blått är min älsklingsfärg. Men i min trädgård finns det många, många andra färger, jag tror på mångfald :)