fredag 29 juni 2012

Färg på tillvaron

Den första rosen har slagit ut, Rosenskäran, Alunrotens ljuva pastellfärgade blomsterspiror, Aklejorna är rik på blomning i år och kanske gör det svala junivädret att blomningen blir långvarig och sätter färg på tillvaron. Visst är det ljuvligt med alla växternas kulörer!







Från köksträdgården hade jag även planerat lite färg, sallad med röda blad, rödbetan kändes igen helt rätt att så efter många års uppehåll och likaså rädisa. Men... det blir inte alltid som man tänkte sig, rödbetsblasten har sniglarna betat av till en del, rädisan har de likaså knaprat på under fiberduken som är ett måste med tanke på jordloppor. Hmm ... vad blir kvar då? Ja, den evinnerliga kampen mot alla angrepp och man vill ju ha en ren odling utan bekämpningsmedel! Råd?


Nåväl, får njuta av blomningen och färgen i tillvaron.


Det var några färgglimtar från mig!

Ha en skön helg!

13 kommentarer:

AnnCharlotte sa...

Härliga färgglimtar. Just nu känns det som att man inte kan få nog av allt som blommar ute i trädgården.
Ha det bra :)

Åsa! sa...

Rödbetor är första året även för mig, och de verkar trivas bra!

Tack för namnet på honungslöken! De är verkligen perfekta i min torra trädgård.

Ja hur odlar man utan bekämpningsmedel? Jag har fiberduk över mina känsliga odlingar, som morot och jordgubbar, det har funkat jättebra. Men får du ohyra ändå blir det ju lite klurigare.

Vardag och flärd sa...

Vackra bilder! Sniglarna tar ju bort en del av glädjen, i år är det nog snigelrekord (men det säger jag varje år!).
Ha en fin helg!
Kram Eva

Livet på Vestergård sa...

Vacker färgglimt! Jag har inte haft något trädgårdsland på flera år, så jag har tyvärr inget råd att ge.
Hoppas att du får njuta av lite skörd i alla fall!
Kram Kicki

Inger sa...

Jag gillar temperaturen och det känns som att allt inte går så fort. Så fint hos dig!
Kram

Ninne sa...

Det är bara o njut.. Jag har bara kryddland o en liten pallkrage med sallat- visst gör sniglar o loppor sitt där också- men Roculan är fin!!
KRam Ninne

Skaparglädje sa...

Tack för titten från din färgglada trädgård. Trist med alla dessa sniglar i år.
Kram!

Mimi sa...

Tydligen tänker trädgårdsmänniskor lika :) Idag har vi helgrått igen o regn är att vänta. Vad fint du har det igen. Tyvärr kan inte jag heller ge några råd angående bekämpning. Alla kålsorter har jag gett upp med, de blir alltid uppätna, jag odlar helt enkelt bara sådant som får vara ifred för själsfridens skull.

Ruben sa...

Fantastiskt fina bilder!! Ja du, sniglar. Tänk om det bara var sniglar!! Ack ack! Det är nog en ojämn kamp vi för.

Ha det gott!
/Ruben

Nette Cecilia sa...

Härliga färger i din trädgård ,trevlig helg ,Nette

Vardag och flärd sa...

Endst vresrosen har lagit ut hos mig än, men den blommar fint och doftar ljuvligt, har tänkt göra lite saft av kronbladen.
Sniglarna blir fler och ler trots kraftig avrättning!
Ha det fint!
Kram Eva

Snäckskalsdalen. sa...

Det är en fördel med svalt väder, det blommar länge och det är väldigt glädjande!
Förra året odlade jag rödbetor och det blev 1 (en), men jag var glad för den och skördade bladen till sallad, i många, många omgångar!
Agneta kram

Vittran sa...

Underbara färger och bilder.
Än så länge har vi inte så många sniglar här. Mest snäckor. Men kampen mot dom är inte lätt.
Ha en bra dag!!!!!