tisdagen den 1:e maj 2012

Välkommen...

.... sköna Maj! Ute blåser hård nordanvind, solen lyser från en klarblå himmel och varje solstråle gör sitt för att väcka grönskan till liv igen. Även den ngt tröga trädgårdsidkaren här norröver behöver lite livgivande energi i form av ljus och små spirande blomster i rabatten för att komma igång med vårbruket och några små projekt.

 Skottkärran står prydligt parkerad intill en viss anhalt, men "imse-vimse" bor i mitt sinne och ingenting blir slutfört, en massa "tänkte göra" finns i knoppen och tyvärr verkar inte trädgårdssinnet ha slagit rot ännu i vår. Månne det behövs en trädgårdssittning idag för att spana  in möjligheter och tänk om man kunde... ja, ni vet, ett år är aldrig det andra likt!? Det skall flyttas, förändras och förnyas, kånkas på säckar, jordförbättras, plantor delas, rensa ur ogräs och vackra stilleben arrangeras, allt för att stilla trädgårdssjälen med trädgårdens ögongodis.



 Nej, nu skrider jag till verket !



Glad 1:a maj!


20 kommentarer:

Ruben sa...

Det är just så, att man måste vänta till dess trädgården vakna för att få den rätta energin!

Ha det gott!
/Ruben

Snäckskalsdalen. sa...

Det har inte slagit rot i mig heller ännu, jag vet inte varför, men vi har haft det kallt och blött, fast idag verkar det hoppfullt! Det kommer nog för både dig och mig bara vi får betrakta det hela lite grand först!
Agneta kram

gittan sa...

Glad 1:a Maj Bea!
Trädgårdsrötterna lever sitt eget liv i vår även hos mig. Ena dag är jag jättsugen och på hugget och gör allt jag kan och hinner för att nästa dag lojt konstatera att näe... jag har ingen lust.. Idag lockas jag inte ut alls för även om solen lyser från en blå, molnfri himmel så är det friska vindar och jag myser från insidan istället (med lite växthusmys dessutom) och njuter av det jag åstadkom igår. Ha det gott / Kram gittan

Landbohaven sa...

Tak for de smukke billeder.
Ha` en god 1. maj dag.

Helén sa...

Den saken tog vi tag i under valborgshelgen. Så nu har vi gjort om en hel del på vår trädgårdsplätt och grovjobbet är klart.//helen

Jord under naglarna sa...

I och med att det äntligen blev helt snöfritt och solen som skinit hela helgen så har jag kommit igång!

Jag har inte fått jättemycket gjort, men det här att bara vilja ut hela tiden känns finfint!

Vardag och flärd sa...

Jag tror du kommer igång med allt arbete och sen rusar det på med alla dina härliga projekt!
Ha det fint!
Kram Eva

Lyckoslanten sa...

En dag som denna kan man utan att ha gröna fingrar, bli riktigt inspirerad att fixa där ute!
Ha en riktig lyckosam början på maj månad! ♥

Cyrran sa...

Hoppas du har haft en underbar 1:a maj! Visst ska man vänta med måsten tills andan faller på, då blir allt mycket bättre (även om man måste genomföra vissa måsten på direkten...).
Kram
/Cyrene

Inger Marie sa...

Så godt å komme igang med hagearbeidet...håper du også får varme..
Helige bilder:)
Fortsatt fine vårdager til deg:))

Åsa! sa...

Visst är det otroligt vilken energi den där solen och värmen ger oss!

Helena sa...

Jamen visst tar en stund innan man tar fart i trädgården.Precis som om man behöver ladda först :-)
KRAM från mig!

Moa sa...

Ja inspirationen måste ligga till sig liksom.. innan lusten kommer och oftast kommer den för mig med vårvärme o sol. Ja som du kanske såg grävs det för fullt och planteras om, flyttas o donas som mest just nu i Moas trädgård.. ja så är vi trädgårdsjälar.. och gott är väl det! Ha det gott och njut av vårsolen..

Gunilla sa...

Mycket vill jag göra men varken orken eller tiden räcker till.

Då tittar jag på vår trädgård från andras ögon och tänker att visst ser det bra ut det är ju bara jag som blivit hemmablind.
Inget som jag måste göra om eller förnya, men det är ju mina planer som poppar upp och sätter griller i huvudet :o)
Jag gillar att hålla på fast det är skönt att njuta ochså av solen och alla fåglarna som verkligen spelar för full hals.En fantastisk tid som skulle vara dubbelt så lång.

Idag så har jag startat upp växthuset och burit ut alla plantorna. Nu får jag stå där ute och skola om 1-åringarna.

Hoppas bara att det inte blir så himla kalla nätter. Värmelementet har jag ställt ut för säkerhets skull.

Ha en riktigt fin start på maj månad och alla dina fina projekt.
Kramen.

Men visst är det roligt att inte ha idetorka men i lagom portion.

ormbunke sa...

Vi har haft riktigt gott väder i helgen. Det är mycket som skjuter fart. Klippt de sista rosorna och bara hoppas de klarat vintern.
April var ju kall och regnig men det höll tillbaka lökblommorna så det inte gick för fort med blomningen.Blir alltid glad åt dina texter och det positiva trots att vintern varit lång. Ha de gott. kram. Anita

promenader på landet sa...

önskar dig många härliga trädgårdsdagar! Stor kram från vännen Maria

Livet på Vestergård sa...

Kikar in och önskar dig en riktigt fin helg!
Kram Kicki

Christina sa...

Så är det nog hos dom flesta! I bland är det gott att bara sitta och göra ingenting! Och trädgården finns kvar!/Lila-Christina

Merja sa...

Så vackra bilder!!
Ha en skön trädgårdshelg!

Viola sa...

Ååå, jeg likte den barken! Og blomstene er bare helt nydelige! :)