fredag 4 maj 2012

Små underverk

Våren är full av under, ur den gråa och trista jorden stiger de vackraste bladrosetterna  upp, spröda och skrynkliga till en början som vecklas ut  till fantasifulla bladformer med sköna färgteckningar i allt från purpur till limegröna toner. Visst är det små underverk som händer i rabatterna varje vår! Man blir glad att återigen se den lilla plantan som uthärdat vinterns bistra årstid och nu få bevisa sin växtkraft med de  första blommorna  bugande  och bockande.

Små projekt har tagit fart, odlingslådorna får sin beklädnad, räcken skall målas, grusgångar rensas, trädgårdsmöblerna tvättas, oljas, rabatterna har fått sin första översyn och grepen har fått göra det första grovjobbet. Låter det bekant med vårens små projekt?


Men helst av allt ville jag bara njuta av de allra första små underverken!





Trevlig helg!

23 kommentarer:

Skaparglädje sa...

Vist är det så..mycket som ska göras på våren..men man får INTE glömma bort att njuta av allt det fina också.

Gunilla sa...

Härliga bilder på vårens framfart.

Ja nog är det mycket som skall göras och njutandet har jag som mål.
Nu har vi snöblandat regn så marken är vit inget upplyftande väder.

Och ingen bättring i sikte i helgen.:o( Lite nedstämd blir jag för jag hade tänkt göra en del i trädgården men det får vara i helgen.Lite inomhussysslor får det bli istället.

Ha en riktigt fin helg
Gunilla

Vardag och flärd sa...

Önskar dig en fin trädgårdshelg!
Kram Eva

Elin sa...

Vilka härliga små vårblommor! Ja visst vill man bara njuta av den här tiden.

Trevlig helg!

Inger Marie sa...

Så fine vårblomster,Bea:)..og gøy med prosjekter nå på våren:)..ønsker god helg:)

AnnCharlotte sa...

Japp....njuta har prio ett :))
Ha det bra :)

Berit sa...

Men vilken fin primula på sista bilden, vad heter den??
här vårrensas det än..snön for häromdagen och nu lovar de ny:(
Ha en underbar helg!!

Inger sa...

Små projekt känns väldig bekant, men just nu känner jag mig hindrad av regn och kyla.
Kram

Lotta 8`) sa...

Visst är det härligt! Precis som du skriver, lite projekt pågår men också njutning, och att välkomna det som kommer upp ur jorden. Jag blir lika glad varje gång jag ser att växterna överlevt vintern, inte för att det varit så mycket kyla, utan för att min kalla, blöta lerjord gör att den del växter "drunknar", i år har det mesta klarat sig.

Det är härligt att läsa om våryra och glädje, man blir glad själv, när andra är glada :)

Önskar dig en skön helg :)

Hantverkarglädje sa...

Det är visst de små underverken på våren som ger den mesta glädjen när vi är svältfödda på allt det vackra som sommaren ger.
Ser riktigt framför mig färgerna lila och limegrön som du skriver om. Jag brukar tänka att det är så häftiga grönfärger på våren att skulle jag vilja måla sådant ser det näst intill onaturligt ut. Ha det gott även i regnrusket.

Snäckskalsdalen. sa...

Det är lite ketchupeffekt över våren, så man ska nog försöka sansa sig och titta och se och njuta så mycket det går!
Agneta kram

Hilde sa...

Hi hi hi - akkurat som hos meg - utebodet er malt - nesten ferdig - terassegulvet er oljet nesten ferdig - vegger ute skal malse - ikke påbegynt - midt i de4t hele blomstrer varens herligheter... I dag våknet vi til snø, og det var ingen glede, men den blir nok snart borte!
Nyt hagelivet!
Hilde

Jord under naglarna sa...

Det är en härlig tid nu, men samtidigt spretar jag åt alla håll. Det finns massor att göra, men jag blir otålig och vill göra sånt som det inte är dags för än, plantera och fixa i rabatterna till exempel.

Idag snöar det så idag har jag varit inne och stökat, men tagit en stund i växthuset och skottat ut lite grus i hönsgården.

Ha en skön helg och måtte solen skina hos dig så du slipper se snö igen.

promenader på landet sa...

Kloka ord som alltid hos dig, det gäller att stanna upp och njuta av underverken! Kram från vännen Maria

Åsa! sa...

Visst är det mycket att rusta med såhär års, men vi får inte glömma bort att njuta! / Kram

Ruben sa...

Verkligen fina små underverk! Och att lyckas fota en fjäril nu på våren när de är så "yra i mössan" och aldrig sitter still är väl också en sorts underverk!

Ha det gott!
/Ruben

Viola sa...

Herlig å se de skjønne blomstene! Våren er bare så vakker, så mange gleder! :)

Klem fra meg! :)

Lyckoslanten sa...

Ja oj så mycket som ska hinnas med nu och tiden ska fördelas till så mycket annat!
Men det är viktigt att stanna upp och njuta också när det annars är full fart i ekorrhjulet!
Ha en riktigt skön söndag bland allt ditt vackra! ♥

Landbohaven sa...

Tak for de smukke forårsbilleder.
En dejlig tid vi har nu.
Ha` en god dag.

Mona sa...

Härliga vårblommor på bilderna! Hoppas du hade fin helg!
Kramar, Mona

Livet på Vestergård sa...

Härliga foton!
Det är så roligt att få ta itu med trädgårdsjobb.
Kram Kicki

Växthusmadam sa...

Härliga bilder och fina tänkvärda ord i vänsterkanten!
Ha en bra vecka,
Växthusmadam

karina sa...

Hejsan!

Det blir en skottkärra utan trähandtag för den gamla bara lossnade de på,samtidigt. Den hade gjort sitt men man saknar den, för den är oftas med på mina rensturer i trädgården. Härlig är våren och det blir flera turer för att se om det kommit något nytt. Ha det gott, Karina.