söndag 15 april 2012

Vår(s)tänk

Oj, så tiden rinner iväg, tänk att det är medlet av april redan! Här lämnar vårvädret mycket att önska och verkar hålla oss på sträckbänken rejält med ömsom sol, regn och snö. Nej, nu vill vi ha riktiga vårvindar och en stilla önskan om ljuva vårvindar med varma vårstänk då och då.

Trots allt är några små färgklickar på väg upp ur den fläckvis gråa marken, men fått böja sig dubbelvikt av både snö och bister kyla som rådde ett tag. Krokusarna fick sin missfärgning och blir aldrig riktig vårfräsch mera i år, trots uppfriskande snöslask. Men lyckligtvis finns de på flera håll och vårlyckan kommer säkert ändå.

Inte heller min söta påskkruka med krokusar mådde särskilt väl av de kyliga nätterna vars blommor blev isiga och genomskinliga och glädjen blev kortvarig av den blomstringen. Lökarna finns ju trots allt kvar för att petas ner jorden så småningom.


Nej, ett stilla vårbad inomhus är mycket varmare och skönare, även för betraktaren med en snar önskan om en riktig vår.


I min lilla blomstervärld med annueller är det bråda tider, plantor som skall omskolas, vattnas och skötas på bästa sätt och det tar verkligen sin tid. I detta mindre kaos får den oförsiktige sig ett ofrivilligt vårbad, ifall man inte tänker efter.

Vill ni kanske veta hur man tar det första ofrivilliga vårbadet? Ja, jag tänkte väl det!
Mina hyllor för blomsterbrickorna hade rengjorts och en av dom lämnades kvar på altan över natten pga att inte odlaren hade mera tid den dagen att ta hand om växterna. Under natten föll åter ett tjockt snösladder och naturligtvis även på min hylla. Idag fanns det annat på agendan och jag tänkte flytta nämnda hylla lite till sidan för att ställas under tak och vips.... så hade jag det första vårbadet över min fina söndagsfrisyr och i nacken rann det iskall snöslask... ja, vad utstår man inte för sina kära växter!
Det jag inte kom att tänka på, var att översta hyllan hade naturligtvis samlat upp en hel del snöslask under nattens lopp!!
Efter det första uppfriskande "vårstänket" tar jag nya hurtiga tag och hoppas på sol och vårvärme snart!

Ha det gott!



PS Tack för alla fina påskhälsningar!

17 kommentarer:

Nette Cecilia sa...

låter nästan som om vinterkloddin är avklarad redan ,kram Nette

Gunilla sa...

Jag väntar också på riktig vårvärme.
Men det lär dröja enligt väderprognosen. För nu till veckan skall det komma snö och regn igen:o(

Kanske någon ovan inte var nöjd med din söndagsfrisyr:o)

Ja nu gäller det att hålla koll på tempen om man har något ute i blomväg.

Hoppas du får en riktigt fin vecka.
Kram
Gunilla

Skaparglädje sa...

Ja, vem längtar inte...efter sol och värme. Att sköta om sina småplantor är faktiskt inte det allra lättaste, jag har fått slänga några stycken som jag inte klarat av.

Lyckoslanten sa...

I går var det ingen höjdare att befinna sig utomhus. Håret blev slaskvått och det var inte enligt planerna.
Men du har bråda tider och belöning lär du få!
Ha en finfin vecka! ♥

Inger Marie sa...

Herligt fortelling du deler:)
April...ustadig vær...desverre er det ofte virkelighet..
Ønsker deg en varm og solig uke:))

strandskatan sa...

Du är enastående!
Kramar från kylig Steninge :)
Halina

Anette sa...

Det hör ju våren till det där med bakslag och snöslask. Vårbad är väl inte att rekommendera dock ;-)
Här är frost och blå himmel, så det kan bli en fin dag. Den där riktiga vårvärmen har inte kommit så det står ganska still i trädgården. Men finns det liv så finns det hopp!

Kram Anette

Livet på Vestergård sa...

Ditt vårbad låter inte så angenämt däremot var det ett riktigt vackert blombad du har fotograferat :)
Kram Kicki

AnnCharlotte sa...

Ofrivilliga bad är aldrig kul.
Men hopp omvår är desto bättre.
Ha det bra :)

Åsa! sa...

Åh fy så kallt med det där vårstänket i nacken!

Min afrikanska lilja börjar titta upp så den har överlevt vintern, nu hoppas jag att den blommar i år, men det kanske är att önska för mycket?

Snäckskalsdalen. sa...

Då var det avklarat, vårbadet! Det är skönt när det är gjort.....det är lite segt, jag håller med, men samtidigt så hänger jag med när det går lite långsammare!
Agneta kram

Hantverkarglädje sa...

Ja usch det lät inte så trevligt med plask i nacken. Med den här envisa vintern kan vi bara trösta oss med att vi all sitter i samma båt.

Törnrosa sa...

Hua, sånt bad vill jag då definitivt inte ha! Räcker utmärkt med snöflingor innanför kragen idag.
Vilket vackert ljus du har på "badkaret! Underbart!
Hej från Törnrosa

Inger sa...

Låter kallt och blött... som hos oss idag, snöblandat regn, gillar inte.
Kram

Hjertebank sa...

Jaja, slik kan det gå når en er litt uheldig.
Jeg likte godt krokusbildet ditt. Det var så flott.

karina sa...

Hejsan!

Härligt att ha klarat första vårbadet "ler", och tänk om du som jag lagt ner mycket möda på frisyren och använt hårtork dessutom "ler". Har ni haft så kalla nätter att vårblommorna inte mått bra. Här har aprikos och nektarinblommorna slagit ut och jag vill inte ha som förra året att de trillar av p.g.a en för kall frostnatt, för jag vill njuta av skörden. Ha det gott, Karina.

Gudrun sa...

Hej Bea!
Tack för din hälsning, om du visste så glad jag blev.
Vi får hoppas att våren kommer ordentligt nu i hela landet.
Kramar till dig min vän,
/Gudrun