söndag 25 mars 2012

Vårmånad

Soliga dagar har värmt både odlarsinnet och min täppa, ivern och lusten för trädgårdens trevliga stunder med hacka och spade i hand är snart förestående. Vilken lycka att kunna skönja de första tulpanerna, narcisserna och så småningom ta en sväng för att se vilka perenner som överlevt vintern med ett aningen tunnare snötäcke än vanligt.

En vårmånads fröjd

Vad är det som gör vårmånaden så oerhört angenäm, trevlig, lustfylld, lockande och framförallt känslan av det spirande, gröna och sköna så attraktivt? Våren som väcker naturen igen efter en lång vinter och ljuset som gör gott för varje individ. Tänk om inte vårmånaden fanns! Trevlig läsning i min gamla almanacka och mars är faktiskt - Vår månad!



Hur som helst, i ateljén där gror mina små annueller, pelargonerna knoppas och det är verkligen rofyllda stunder att jobba med krukor och doften av varm jord som silas mellan fingrarna som ger en skön känsla. Trädgårdshandskar då - javisst,jag äger många par, men sällan hinner jag ta på dom! I gengäld går det åt mycket fet salva för torra knastriga händer.

Frö-lycka

Grönt är skönt

Sticklingar och sådder i salig blandning


Övervintrare

Törnrosas kjortel som överlevt vintern tillsammans med pelargonerna.


Julrosen är fräsch och storväxt och får snart flytta ut igen.

Vilken fin Vår månad med mycket innehåll av det sköna gröna livet och därtill årets första riktigt trädgårdsrelaterade inlägg för min del i år. Så var jag ingång med den sköna tiden av förväntningar och ser framemot små guldstunder av växtlycka!

Ha det gott!

21 kommentarer:

♥Min Eden♥ sa...

Njut i ateljén!!! Vi har en härlig tid framför oss, Bea!!
/nina

ormbunke sa...

Så härligt att se att det har kommit en bit på väg hos dig också.
Men det är så klart härligt att ha ett växthus där det går fortare än ute.Njuter av dina bilder och din text.Ha de gott. Kram. Anita

Snäckskalsdalen. sa...

Så härligt det gror hos dig! Det är så roligt när man ser dom små bladen komma! Ingen mer snö, får vi hoppas!
Agneta kram

Gunilla sa...

Visst är det riktigt härligt när det börjar grönska i sådderna och att pelargonierna börjar visa knopp.

Min törnrosa klarade jag inte idenna vinter så det blev nysådd.
Men skam den som ger sig jag skall prova nästa år igen.

Härliga bilder och fina ord.
Du är ett sant nöje att kika in hos.

Ha det gott
Gunilla

Skaparglädje sa...

Visst är det en härlig känsla att få gå runt i träsgården och se allt som kommer upp på våren, likaså inomhus, där det växer och gror i alla krukor.
Kram!

Tant Otteskrufv sa...

Ja, mycket fet kräm går det åt. Eller olivolja och bomullsvantar utanpå om natten. Handskar har jag svårt för, men börjar lära mig att de är bra när man rensar vid rosorna:)

Inger sa...

Jag har också startat idag, rekordtidigt!
Kram

Ruben sa...

Här gror det också! Kan berätta, att de franska blåmunkarna har grott av bara den!! Jag sådde nog lite för ymnigt, trodde inte att de skulle gro så bra. Det var fina fröer du skickade!!! ;-) Men de är fortfarande ganska små och har inte skolat ut dem ännu!

Ha det gott!
/Ruben

Åsa! sa...

Visst är det lycka när man får känna jord på händerna efter en lång vinter :) Vår, det är något alldeles extra det!

Ingela sa...

Javisst är det härligt och upphetsande med allt som spritter och spirar. Själv har jag också handskar men hur små jag än köper så trillar de av och blir obekväma ångrar dock att jag körde utan häromdagen för nu har jag piggar i båda händerna och inte kan jag ta dän dem. Till det räcker inte synen. Leker med tanken att fram med blindglasögonen jag köpte på loppis en gång. Ha det gott min vän

Mia sa...

Tänk att det redan är så varmt ute och våren så gott igång.du måste verkligen njuta din ateljé nu, så grönt och frodigt och löftesrikt. Härliga tider det här, fortsätt njut :)

Lenas trädgård sa...

Håller med dej om att det är en underbar längtan att ha! Vårlängtan...med allt vad det innebär av som du skriver förväntan, förberelse, utejobb, både smått o stort...Ja ALLT innebär bara positiva känslor inom en. Så nu går vi in i allt detta härliga!
kram Lena

Hjertebank sa...

For et fint innlegg med nydelige bilder.
Det er nettopp skiftingen i årstidene som gjør det så spennende å bo her i Norden.

Nyt våren.

Helena sa...

Så det spirar hos dig vad härligt :-)
Jag har så svårt för att använda handskar tycker inte det funkar så bra.Förrutom när jag beskär rosor fast då fastnar man hela tiden...
KRAM från mig!

Lotta sa...

Ja visst är det som det sker små under varje dag nu! Varenda planta som sticker upp nu hälsas personligen välkommen, ibland fattar jag inte hur jag lyckas komma iväg till jobbet över huvudtaget på morgnarna, det är så många jag måste 'snacka lite' med.
Kram

Cornelia sa...

Njuter här av din härliga vårbilder...
Ja nog är det en underbar tid för oss trädgårdsälskare. Tänk att där det fanns snö för bara en vecka sedan, blommar det nu och spirar av liv. Det är ju helt fantastiskt.

Kram, Nicole

karina sa...

Hejsan!

Du bor bestämt i en annan zon än jag, för här blommar julblommorna i rabatterna. Inte alla sorter men den röda kommer tidigt och inte sliter man ut alltför många par handskar "ler". Man känner ju bättre det man gör utan men grävhandskarna används. Ha det gott, Karina.

promenader på landet sa...

Visst har vi en underbar tid framför oss, bäst att njuta:) Må så gott kran från vännen Maria

promenader på landet sa...

KRAM förstås:)

Rosor och ruiner sa...

Ja, nu kör vi (snart) igång säsongen, det känns ännu lite trevande men visst har jag varit ute och räfsat och rensat i rabatter, och nu kan man börja se spirande grönt i rabatterna, det är knappt man tror det varje vår, naturen är så fantastisk!
Ha det gott!

Elzie sa...

Så mycket fint. Har planterat om mina pellisar idag och nu återstår bara att se om en del fortfarande vill vara med. Ser LITE sega ut, haha.
Nog älskar man vårmånaden alltid. Så mycket ljusare och finare, och i år så mycket soligare och varmare. Känns som allt kommer FÖR tidigt bara.
Hoppas du har en fin dag.
Kram Elzie