onsdag 21 mars 2012

Såmylla

Tiden rinner snabbt iväg och de eftertraktade långa fina semesterdagarna har avsevärt reducerats, av ngn anledning har jag inte ens hunnit med en bråkdel av mina planer eller kanske rättare sagt, omprioriterade värden i viktighets ordning. Konstigt att man varje gång lägger ribban högt, planer och idéer är staplade ovanpå varandra i tanken, plus att kanske ngt oförutsett kommer emellan. En insikt och vetskap som varje gång skall erfaras och läras!

Våren gör allt för att värma upp varje djupfryst trädgårdshjärta och även här smälter det för var dag. Synd bara att det skall vara så svårt att få tag på det som skall ge ett stadigt och fint rotsystem för vårens planteringar. Läser på mina fröpåsar - använd såmylla, så grunt, mörker groende, ljusgroende, bästa grobarhets temperatur +20 grader osv. Nu blev sista påsen (från ifjol) ur dammad och behöver ganska snart en ny för att komma i takt med så-tiderna.

Snabbt iväg på uppköp och nej.... ingen mylla! Får le vackert åt försäljarens goda råd, tacka för mig och lite villrådig lämna hela tanken på sådder den dagen. Ny dag och nya möjligheter, kanske jag snubblar över några välbehövliga påsar idag. Kastar mig över den väl synliga trallen med plastsäckar och läser: Kaktusjord, sommarmylla, trädgårdsmylla, orkidé.., vi tar ett varv till och läser samma sak, men inte en påse såmylla! Än en gång får jag le vackert och tacka för mig!

Jakten på såmyllan blev en väldigt vinglig färd må jag säga och vid nästa anhalt blev jag mycket vänligt upplyst om att växthuset har säkert produkten! Ja, det tror jag säkert, men är det inte för eget bruk då, blev min spontana tanke? Fick vägbeskrivning och gjorde en lite tveksam uppkörning, stiger in med ett lite förläget uttryck! Javisst, här fanns det såjord i mängder och naturligtvis, det var ju visst också deras grogrund för de små plantorna som fyllde växthusen. Åhh... så vackert, en trädgårds- och blomstervän smälter av det som ögat ser! Tulpaner i mängd, färger, grönska och växthusluften var påtaglig, makalöst vackert! Min vingliga färd på jakten efter såmyllan ledde mig till den allra vackraste värd man kan tänka sig!

Vill ni kika lite på de glada färgerna, ana doften och känslan i ett växthus?




Vem kan motstå den absolut krispigaste tulpanbukett man kan någonsin få, direkt från odlingen! Bara ett enda problem återstod, vilken färg jag skulle välja på tulpanerna!!


Därtill blev jag väldigt trevligt bemött och hälsades glatt välkommen igen vid tillfälle!

Må gott!

15 kommentarer:

Inger sa...

Skönt att du lyckades till slut... lediga dagar försvinner snabbt.
Kram

Lotta sa...

Jag letade såjord igår, inte helt enkelt och alla vill ju sälja på sin mest välgödslade...
Vacker tulpan bukett :-)
Lotta

AnnCharlotte sa...

Längtar efter växthusbesök jag med....ska ta mig till ett favoritställe snarast.Finns endel manvill ha nu...förutom jord :))
Ha det bra :)

Gunilla sa...

Vilken möda du fick lägga ned för att få tag i såjord.

Det var ju tur att du fick tag i till slut:o)

Härliga bilder på tulpanerna, det kan ju vara svårt att välja färg då alla är så fina.

Ha en riktigt fin fortsättning på veckan

Gunilla

Hjertebank sa...

Å, du har så nydelige bilder.
Likte spesielt godt tulipanbildene.

Skaparglädje sa...

Skönt att du fick tag på "rätt" jordsäck till sist.
Nu är det roligt att gå in i växthus, så mycket fint det finns, och alla dofter, färger...man kan inte annat än njuta.
Kram!

blommor och kvistar sa...

vilken händelserik dag du hade där!! underbara bilder, man kan riktigt höra knastrandet från de pinfärska tulpanerna =)
susanne

strandskatan sa...

Skriver bara åååhhh, händelserik dag och underbara bilder... jag känner nästan doften och fukten från växthuset... Härligt!
Tusen tack för dina härliga ord hos mig, det var mycket uppiggande :)
Ha det gott
Halina

Gugis Pärlor sa...

Åh, jag hade gärna besökt min brors växthus igår när jag var i farten ;O) Finns inget som slår det att stiga in i värmen och känna doften från odlingarna på våren!

Kram Gugi

Åsa! sa...

Vilka vackra bilder Bea. Det doftar så gott i växthus, tänk att ha en sådan arbetsplats!!!

Hoppas du vår en fin helg! / Kram

Viola sa...

Herlige bilder Bea, vakkert! =) Og ja, jeg aner den friske fuktige luten.. synes jeg kjenner den helt hit..! =)
Men så bra! at du fant det du skulle ha til slutt, her på dette nydelige stedet, som du sikkert kommer tilbake til igjen.. god service gir salg! Og vi trenger det! :)

Blomstervårklemmer fra meg! :)

Viola sa...

(du leser *luften*.. ikke sant?

;D

Snäckskalsdalen. sa...

Såjord, ja, det är väl ändå en stapelvara kan man tycka!
Vilka underbara tulpanhav!
Agneta kram

karina sa...

Hejsan!

Trevligt att det sista besöket blev i ett växthus, och sen helt färska tulpaner med sig på hemfärden. Ha det gott, Karina.

Lotta sa...

Oj, vad jag längtar in i ett stort växthus nu! Underbara bilder!!
Kram