lördag 18 februari 2012

Sockersött

Den hårda vindarna formar höga ryggar av snö likt ett miniatyr berglandskap i min trädgård för tillfället. Träden vajar från sida till sida, det knäpper och visslar lite här och där i stugknuten, några fönster har fått en naturligt vacker inramning av den omkring virvlande snön. Det är min vinter just nu, ingen vår i sikte, ingen vacker solig vinterdag endast en dag närmare vårens ljusa årstid och det är gott nog.

I väntan på den ljuva vårens tidevarv får det bli ännu ett sockersött pyssel. Har testat göra eget vaniljsocker och det blev verkligen aromrikt.



Förresten en liten sockersöt ros blev min på sensommaren och nu hoppas jag den mår bra under snötäcket och hararna verkar i alla fall inte nå upp till rosen eftersom den fick plats i odlingslådorna. Tyvärr är banderollen kvar på blomman och jag kan inte komma ihåg namnet.

Tusen tack alla sockersöta vänner för Alla hjärtans dag hälsningarna! Ni är bäst!

Ha en fin dag!

23 kommentarer:

Ingela sa...

Hej på dej Bea!

Nej, nu känner jag med dig, så mycket snö... här har snön smält bort (tror jag) men man ska inte ropa hej förrän man är över bäcken...jag vet!

Det är väl mycket att hoppas på att rosen är kvar åtminstone intakt, men då får du se fram emot
nya gulvita skönheter!

Kram Ingela

promenader på landet sa...

Hej Bea ingen vår i sikte här heller bara något varmare. Vad spännande att göra eget socker lika bra att vara kreativ inne när det är vinter ute! Ha en fin dag här ska vi ha kärlekskonsert med kören i dag. Kram från vännen Maria

Nette Cecilia sa...

Fy vilket väder inte ens kameran kan gå ut ,men sockersött ser det ut ute också ,lycka till med sötandet ,kram Nette

Gunilla sa...

Här ligger snön djup . Det har blivit rejält med påfyllning i helgen. Regnblandat så det är riktigt tungt.
Det gäller att skotta taken.

Det är nästan otroligt att all denna snö skall förhoppningsvis ha försvunnit till 1:maj.

Använder du vaniljsockret till bakningen också eller är har du gjort det som smaksatt socker?

Ha det gott
Gunilla

Livet på Vestergård sa...

Här är det också virvlande flingor och vajande grenar, men det känns skönt att vi går mot rätt håll i alla fall!
Ha en fin söndag! Kram Kicki

ormbunke sa...

Här har det regnat så snön har smält en del. Det är glashalt på gatan.Enligt väderleken har jag förstått att ni haft oväder.Söt liten ros som säkert kommer igen. Liknar en honungsros men jag är inte bra på rosnamn.Ha en bra söndag. Kram. Anita

Blomkärringen sa...

Härligt med samaksatt socker, kan tänka mej att det blir gott med vaniljstån.
Ha det bra!

Inger Marie sa...

Hei Bea:)
Hush...nå må vinteren gi seg...her hos meg smelter det heldigvis de siste dagene:)
Eget vaniljesukker er antastisk:))
Jeg kjøper alltid vaniljestenger når jeg er ute å reiser...dyre i Norge:))
Ønsker deg en fin ukestart:))

Helena sa...

Pyssligt!
Kan rosen vara en Golden Wings tro?
KRAM från mig!

AnnCharlotte sa...

Vilket mysigt och gott innepyssel.
Hos mig kan man ana att våren är i antågande men det är för tidigt att ropa hej.....
ha det bra :)

Lyckoslanten sa...

Det är första gången jag har den äran att läsa ett inlägg med vaniljsocker!
Tänkte precis att det såg ut som bergslandskap det där som bildades av yrsnön kring vårt hus.
Men idag är det solsken och den värmde! Härligt! ♥

Christina sa...

Låter väldigt gott med hemmagjort vaniljsocker!/Lila-Christina

Åsa! sa...

Men hur gjorde du eget vaniljsocker?

Lotta sa...

Jag vet inte ens vad man har vaniljsocker till men det låter gott. (Det är K som bakar hos oss). Rosen ser riktigt fin ut. Från att ha velat gräva upp alla mina rosor och kompostera dem, börjar jag i år bli lite sugen på att köpa någon ny. Det är internet-påverkan, tror jag.
Kram

Inger sa...

Pysslig är du, jag har aldrig gjort vaniljsocker men gillar vanilj jättemycket:)
Kram

Snäckskalsdalen. sa...

Vilken ros, den ser underbar ut! Hoppas vi får se den i blom om några månader - det går fortare än man tror, men ibland känns det trögt. Just nu och här i alla fall, det bara spöregnar och är kallt och dimmigt.
Agneta kram

Märta sa...

Vackra ord och vackra bilder,har läst allt du skrivit ,sen jag sist besökte dig!
Tag väl hand om dig och ha en bra dag!
Kram!

Gugis Pärlor sa...

Jag har tänkt tanken någongång... att göra eget vaniljsocker vore inte så dumt!

Kram Gugi

Elin sa...

Ju mer snö desto fortare smälter den i vår!

Spännande med eget vaniljsocker.

Ha en fin dag!

Black Iris sa...

Vår, vår, vår ja det är vad vi alla vill ha nu..
Alla hjärtans dagen försvann här hos oss med diverse kalas och arbete..
Just nu i sena kvällen regnar det här hos oss och i morgon har det lovats +grader så jag hoppas att all is försvinner då..

Kram Maidi

Blommiga Karin sa...

Ja vem längtar inte efter våren. Idag har det regnat och blåst storm hela dagen. Blött med andra ord. Man får sysselsätta sig och drömma om våren inomhus...:-)
Kram

Vittran sa...

Här är det snöfritt nu men isen ligger kvar på sjön. Fast det känns att det är vår i luften.
Har man en fin blomma så är det klart att man väntar på att vintern ska ta slut.
Trevlig kväll!!!!

Ingela sa...

Hej på dej Bea!

Gick igenom bloggar idag och undrade var du har tagit vägen. Men, kanske är du uppslukad i trädgården vid den här tiden :-)

Kram Ingela