måndag 27 februari 2012

Ibland...

... försvinner gnistan, lusten och tanken på allt man borde och alla måsten som bara finns, kanske beror det på de alltför solfattiga dagar vi haft en lång tid. Men så händer det att solen skiner från en blå himmel, plötsligt blir allt belyst på ett nytt sätt, det som alldeles nyss varit gömd i det "gråa" blir väl synligt. Solenergin omvandlas till lust för det innan så omöjliga och dagarna verkar ge mera i form av tid.



Nåväl, allt har sin tid och ljuset sätter faktiskt fart på min lilla trädgårdsvärld också, men nej, långtifrån en vårkänsla med Snödroppar, plusgrader osv, tänker närmast på mina sådder som jag tjuvstartat så smått. Heliotropen gror, Silvernjurvinda, Silverdrop och inte minst mina Kaskadpelargoner mfl. Det här är våren för mig och många, många fler sådder väntar jag med till medlet av mars och då är det full rulle med vattenkannan.
Varje år undrar jag samma sak: Varför gör man allt detta tidskrävande, omsorgsfulla och noggranna bevattningskontrollen till en början av de pyttesmå groddarna och inte minst allt jobbet med omskolning av plantor! Hmmm... en liten undran bara!


Vad blev det sen?
De som följt mig kommer säkert ihåg mina rosor gjorda av gamla gardiner och här får ni se resultatet. En kudde i en romantisk stil, stor, mjuk och gosig! Ur knappburken "fyndades" vackra knappar och lite annat som gjorde små blickfång och kanske man kunde ännu sy fast små pärlor. Visst kan man göra mycket trevligt av återanvändningsmaterial!



Hoppas ni har det gott därute i bloggvärlden!

KRAM

28 kommentarer:

Vardag och flärd sa...

Jo, visst är det roligt när sådderna lyckas och det är värt allt jobb!
Din kudde är underbar! Så fin egen design!
Ha det fint!
Kram Eva

Lena/isis sa...

Jätte fin kudde..

Kram

Berit sa...

Vilken helt underbar kudde:)
Ha en alldeles underbar måndag!!

Vittran sa...

Ja man kan undra varför man gör allt det här jobbet. Men vi älskar alla blommorna på sommaren. Det är underbart att se allt blomma.
Underbar kudde.
Trevlig kväll!!!!

Livet på Vestergård sa...

Vilken fin kudde du designat och sytt! Ja solen den fyller verkligen på med extra energi när den kommer.
Kram Kicki

Ninne sa...

Så vacker din kudde blev. Du gör så mycket fina grejor så man bara förundras- trodde inte du hade tid att tänka på ngt trist? Trots tunga skyar med snö o o oväder så är dina skriverier så underbart GOA
Ha nu en fin vecka Kram
Ninne

Skaparglädje sa...

Så fin din kudde blev.
Hos mig har det också börjat gro i en del krukor, det är så roligt...men visst har jag haft samma tankar som du ibland...varför håller man på med allt det här jobbet.
Kram!

Inger sa...

Återvinning är bäst:)
Nej, våren dröjer på våra breddgrader, vi har åtminstone haft mycket sol senaste tiden, känns så härligt.
Kram

Helena sa...

Och jag känner igen mig så väl i dina tankar.
Varför håller man på?
Så känns det ibland men så får man vila en stund så blir det roligt igen!
Jättefina rosor på kudden :-)
KRAM från mig!

Ingela sa...

Åh vad vacker kudde!!!

Kram och godnatt nu ska jag vila huvudet på min!

Kram Ingela

Helén sa...

Ja, man skulle ju kunna köpa några färdiga plantor längre fram, men då skulle iallfall jag bara köpe några för det blir sååå himla dyrt. Plus att det är så enkelt att driva upp blommor själv, och rogivande att skola om, om man skolar om lite i taget:) //Helen

Gunilla sa...

Vilken fantastiskt fin och dekorativ kudde.

Bara stora PLUS till dig.

Nu hoppas jag att våren gör sitt intåg snart. Vi fick 1 dm blötsnö inatt.

Ha en bra dag
Gunilla

STENLYCKA sa...

Jag har inte tålamod med det tidskrävande jobb det är att få små frön till vackra plantor. Beundrar dig och andra som med skickliga händer tar fram egna blommor som ni kan njuta av under sommaren.
Vilken underbar kudde så härlig den blev med dina blommor. Du är så duktig!
Varma kramar till dig goa Bea!
Raina

Vivian Tisting sa...

Men oj vad sjukt vacker kudde, det var kul att se vad du skulle gör med de rosorna.
Ha en fortsatt trevlig vecka
Vivian

Blommiga Karin sa...

Tyvärr har jag ingen bra plats för sådder, men annars väldigt kul att följa deras små steg..
Vacker kudde du har fixat ihop. Kul att du kan återanvända gammalt material och göra något nytt!!
Ha det gott!!

Gudrun sa...

Hej Bea!
Det är något alldeles speciellt med det man frösår. Att få följa det lilla fröet till en stor planta, som har överlevt och växt tack vare omsorgsfulla händer.
Tack för ditt besök, jo, jag har saknat dig. Vi fyller nog en funktion för varann, vi bloggare. Ge och ta. :)
Så fin din kudde blev, riktigt romantisk.
Stor kram till dig.

Lyckoslanten sa...

Den här dagen överraskade mig med massor av sol och takdropp! Vilken vacker kudde du har gjort! Jag beundrar din energi med alla dessa frösådder och jobbet därefter!
Ha en bra dag! ♥

Annika Christensen sa...

Hej Bea!
Ja känner igen mig och jag förstår inte varför man inte gör lite tråkiga måsten när det är trist väder så att man har mer tid till det roliga när solen skiner.
Fina fina rosor och jag tycker du är så himla påhittig.
Ha en skön kväll
Annika

Lenas trädgård sa...

Jag säger bara: ÅHHH! Vackert!!! Inomhussådder har jag faktiskt lagt av med, det tog för mycket tid och framför allt plats! Och så får man ju inte glömma vattna...
Lycka till med dina sådder!
Lena

Gugis Pärlor sa...

Jag beundrar verkligen människor som har ORKEN! Och det har du i ur och dur! Kudden blev ju så vacker, ett smycke för ögat!

Kram Gugi

LindaElm sa...

jätte vackra bilder :)

Inger Marie sa...

Du skriver så vakkert,Bea:)
Og din "rosepute"...fantastisk:)
Flinke deg:)))

Åsa! sa...

Lite solsken gör verkligen susen för humöret!

Ja du, varför lägger vi ner allt detta jobb på våra plantor? Jag antar att det är en inneboende kraft och längtan efter att få se det gro och växa.

Jord under naglarna sa...

Mycket jobb, men så härlig känsla när man får plantera ut allt när sommaren kommit på riktigt!
Särskilt för oss, som har så kort vår, tror jag det är viktigt att få "tjuvstarta" trädgårdssäsongen lite.

Lotta sa...

Ja, ibland undrar jag med. Ett år fick jag nog av trädgården precis i början på säsongen. Alla frösådder fick dö bort, allt fick växa igen och inget nytt planterades. Det gick bra det med och året därefter hade jag dubbelt så mycket lust och energi.... tog en liten paus helt enkelt. Din kudde blev helt underbar - skulle nog kosta på fina gatan.
Kram

Mina Vita Ting sa...

Så fina bilder , ja du nu är väl våren på gång ,men jag har känt igen mig att detta gråa väder som varit gör att man bli grå själv också vi behöver mycket soool nu ;)
trevlig helg på dig
Kram

Tant Otteskrufv sa...

Jag gillar dina pyssel! Den kudden skulle jag gärna vila huvudet mot.Och faktiskt fick också jag till några riktigt skapliga Melittarosor. Tack för beskrivningen.

Viola sa...

Så nydelig som bare du kan få det til! :) Hvilket vakkert nærbilde av blomsten Bea!! =) Og de putene husker jeg ja, veldig vakre! Du er flink! :)

Klem! :)