lördag 4 februari 2012

Då och nu

Nu när isande kalla vindar råder och frostar varje gren så vackert med iskristaller i ett naturens konstverk. Allt är vintervitt och sagolikt vackert, även trädgården har formats av vinterns kristaller och visst kan man njuta av vinterträdgården, trots avsaknaden av den ljuva grönskan.

Klippstånds i vinterskrud

när solen värmde på altanen och solstolen kändes inbjudande och lagom bekväm mellan trädgårdspassen, fåglarna sjöng sina flöjtande toner, fjärilar som fladdrade i den svaga sommarbrisen och hade bara en tanke - att få njuta av blommans nektar.

Klippstånds i sensommarblomning

Nu när varje gren är avlövad och verkar mest likt en rishög, men med frostad gren ett vackert nätverk.

Hängcaragan

när sommaren bjöd på den intensiva gröna färgen och formade buskar och träd till små skuggplatser för insekter och gästande fåglar.

Hängcaragan och Schersmin

Nu står stallet tomt och öde som bara hyser minnen från senaste sommar.


när röda Pelargoner, rosa, vita, cerise, vaniljvit och tulpanpelargonen förgyllde och krävde min bevattningsinsats.


Nu när frösäsongen är högaktuell har även jag petat ner de första fröna och det blev ngt alldeles nytt för min del, nämligen violetta Kaskadpelargoner! Vågar jag hoppas på några plantor eller blir det några taniga ynkliga strån som får stå längst bak och knappt synas!?

Ha det gott!

26 kommentarer:

Inger sa...

Nu är det för kallt, minus 25.
Lycka till med pelargonerna!

Anna Vattenkanna sa...

Roligt med jämförelsen - jag föredrar absolut DÅ-bilderna! lyckat till med pellisarna.

Kram

Ninne sa...

Vilka härliga jämförelser, helt underbart att få titta på DE GRÖNA DÅ fotona.Det är ju så vi helst vill ha det,meeen nu är det ju så kallt. Hur klarar du .--30.?? Jo klart ni har lite kallare där uppe än vi brukar ha, men jag tycker här är för bistert.. Just nu -14,7
Har haft ett väldans mysigt garagegolv i kväll ganska så tätt med brinnande ljusstumpar. Tycker elräkningen är dyr nog ändå så jag stöttar med de gamla ljusen. Får köpa ljusmassa OM jag skulle få för mig att stöpa ljus till hösten..
Ha det gott i stugvärmen.
Kram Ninne

Mia sa...

Vilken skillnad några futtiga månader gör med vår värld. Bägge har sin tjusning men nu längtar vi nog alla efter lite värme och färg. Kaskadpelargoner, låter vackert, lycka till :)

Birgitta sa...

Roligt att du visar både sommarbilder och kalla vinterbilder. Jag tror kylan har nått sin kulmen denna gången nu.
Vi har haft tur som sluppit snön nu. Har precis lagom som det är.
Önskar dej en skön söndag.
Kram Birgitta

Lena/isis sa...

Vad kul med före och efter bilder. Och vad spännande med violetta pelargoner.

Kram

Annelie sa...

Underbara bilder...;)) Ja,snart ska jag köpa hem lite frön oxå,det blir definitivt gula körsbärstomater,hade det förra året och fick massor...;))

Ha en underbar söndag/KRAAAAM!!

Tant Otteskrufv sa...

Jag håller tummar och tår för att dina frön ska trivas och bli fina vid stallet om några veckor(det känns alldeles för långt om jag skriver månader)!

Ingela sa...

Visst är det så att man tänker kan det verkligen vara sant, måste gnugga ögonen och inser så att precis så ljuvligt är det.

LindaElm sa...

mycket vackert skriver och jättefina bilder :)

STENLYCKA sa...

Ja, varje årstid har sin tjusning men jag föredrar nog den varma och gröna. Så trevligt med lite jämförelse bilder. Här är det väldigt kallt något som vi inte är så vana vid här där jag bor. Så idag blir det en inne dag,en dag med vanliga vardagssysslor som tvätthög och annat pyssel som måste klaras av innan den nya veckan börjar.
Önskar dig en fin söndag och fröerna kommer säker bli jätte stora fina Kaskadpelargoner, du som är så duktig med blommor.
Kram Raina

Gunilla sa...

Idag har vi lite mildare minus 17.
Solen skiner från en blå himmel.
Lite bättre än igår då det var minus 29 .

Jag har sått Törnrosas kjortel idag de andra sommarblommorna får vänta ett tag till.

Härliga bilder både före och efter.

Ha en bra dag
Gunilla

Snäckskalsdalen. sa...

Kul att se sommar resp vinterbilder! Det är så svårt att tro att det kan ändra sig så mycket på ganska kort tid.
Agneta kram

Inger Marie sa...

Herlig!!!...dine tanker og tekster går rett i hjerte på meg....dette var vakkert og poetisk,bea:))
TAKK:)))

Livet på Vestergård sa...

Fint med både sommar och vinterbilder. Vintern är vacker, men sommaren är nog ändå bäst :)
Kram Kicki

promenader på landet sa...

Vad härligt att få drömma sig bort till sommaren en stund i dina vackra bilder! Må så gott kram från vännen Maria

Vardag och flärd sa...

En underbar berättelse!
Lycka till med Kaskadpelargonerna! Jag är övertygad om att vi får se resultatet!
Kram Eva

Hantverkarglädje sa...

Ja nog tror jag att vi alla längtar mest till sommaren och alla dess färger. Kan ändå inte sticka under stol med att dina vinterbilder också var riktigt vackra. Ha en bra söndagkväll.

karina sa...

Hejsan1

Är lite svag för småpåsar och med text, så fint. Gjorde mig några rosor av en gammal linneduk och jösses så vackert det blev, visar i ett senare inlägg så tack för den idén. Ska göra mig några till ett annat stort fat i rött och här liggs i tank varje månad, men efter stroken så har det varit ett uppehåll p.g.a yrseln. Men efter ett par gånger då jag fick hålla mig stilla i ett handtag så kan jag nu ligga och flyta obehindrat med bara en åksjuketablett dagligen, så skönt och akupunkturen börjar ge effekt bakom pannbenet. Kanske det inte blir några långresor med flyget men jag får göra som barnbarnet och ta ett provapåflygtur när jag tror jag blivit så pass bra, mellan Stockholm och Kalmar "ler". Man lever och jag är tacksam för det och att jag får vara med än ett tag. Ha det gott, Karina.

Hjertebank sa...

Så vakkert og poetisk, både tekst og bilde,

Black Iris sa...

Åhh vad fint du skriver och bilderna är som vanligt vackra.
Lycka till med Kaskadpelargonerna nu..

Kram Maidi

Åsa! sa...

Med dina gröna fingrar kommer pelargonerna att bli fantastiska, det är jag säker på Bea!

Gugis Pärlor sa...

Om jag fick välja skulle det nog bli då som gällde.. vacker jämförelse av då och nu och visst längtar man till värme och surr i luften ;O) Lycka till med pelargonsådden!

Kram Gugi

Gudrun sa...

Härligt att planera för sommaren.

Snart är det vår.
Hoppas jag.

Kram till dig.

Viola sa...

Artig mix av bilder vinter som sommer! :) Og vakkert! Ikke minst! :)

Klem!:)

Lotta sa...

Vilken tur vi har våra årstider! Vad vore väl 'då' om vi inte hade haft 'nu' att jämföra med? Låter spännande med lila kaskadpelargoner!
Kram