måndag 30 januari 2012

Vinterdvala

Vintern är verkligen påtaglig i dagsläget, Kung Bore härskar och den vita snön gnistrar vackert trots allt i solskenet. Växterna ligger i vinterdvala under det rätt tunna snötäcket och nattliga besökare har sin stråk varje natt för att mätta sina hungriga magar och den födan består av rosenkvistar och andra prydnadsbuskar. I gengäld bjuder dom på naturgödsel och kanske busken får en väldig växtkraft därav när våren väl är här. Lyckligtvis är de flesta träd inhägnade och av spåren att döma har det cirklats flitigt omkring för att eventuellt finna en bekväm ingång till den begärliga barken på äppelträden.

Nejdå, nu får jag testa på en utfodringsplats med lite kålblad och fruktbitar, för att avleda intresset för mina delikatesser som jag planerade avnjuta till sommaren. Ett tips fick jag här för att skydda barken på träd. Allt är värt att prövas!



Eftersom kylan avskräcker längre turer på utsidan, valde jag symaskinen som min vän idag, lite ovän är den faktiskt också eftersom nålsögat verkar bli mindre och mindre för varje gång jag skall prestera en söm och byta färg på sytråden!


Nöjd att några av de planerade sy-projekten blev klara!

Ha en fin vecka!

19 kommentarer:

Berit sa...

jaså kryper ditt nålsöga också!! De måste ha varit större förr:)
Ha en alldeles underbar dag!!

Lotta sa...

Här är oxå kallt, -9 burr. Jag har konstaterat att mitt nålsöga oxå har krymp, vilket kan leda till stor irritation när man ska sy. Jag har lite syprojekt som legat och väntat ett bra tag men jag fick tillbaks min symaskin i helgen efter att dottern lånat den ett bra tag så nu ska jag sätta fart.
Ha en bra dag.
Lotta

Vardag och flärd sa...

Ser i snön att vi har flitiga besökare i trädgården av hungriga vänner. De utfordras från en öppen kompost där kål, potatis, morötter och diverse annat hamnar. Jag är ju rädd om mina träd och buskar så jag ska prova med aluminiumfolie som jag läste om från Strömsö.
Idag får vi ännu en strålande vinterdag utan alltför mycket vind!
Kram Eva

Hjertebank sa...

Du har et poeng med nåløyet. Det er ikke alltid like lett å godta at det blir sånn, men en må venne seg til det.
Ha det godt - med og uten kronglete symaskin!

Gunilla sa...

Ja nu har vi fått riktig vinter. Minusgrader hela veckan.
Här strövar rådjuren och letar mat i trädgårdarna. Fågelborden bjuder på mycket gott också.

Jag förstår inte att nålsögonen inte är krympfria:o)))
Spännande att se vad du har gjort för fint.

Ha en riktigt bra dag.
Gunilla

Snäckskalsdalen. sa...

Nålsöga, jag börjar tro att dom inte finns alls, jag ser dom inte, jag anar dom bara.....
Vackra tulpaner!
Agneta kram

Helén sa...

Nålpåträdare är ett bra fenomen...testa det:) Visst är det kul att sy:) Härliga bilder du visar.//helen

Mia sa...

Nålögon krymper, helt klart, producenterna måste börjat laga dom mindre ;)

Ingela sa...

Gokväll Bea!

Att trä en nål kräver mycket tålamod... jag upplever att tålamodet växer med åldern... vilken himla tur för hålet i nålen växer ju som sagt inte.

Kram Ingela

Gugis Pärlor sa...

Fenomenet med nålsögat noterade jag också i helgen som gick ;O) Hoppas att inte alla växter tar illa vid sig av den hastigt påflugna vintern!

Kram Gugi

Inger sa...

Min symaskin har blivit helt galen, går igång av sig själv, måste komma ihåg att dra ur sladden. Väl använd och i behov av omvårdnad. Nålsögat ser jag ganska bra, med glasögon:)
Kram

Åsa! sa...

Det där nålsögat har verkligen blivit mindre med åren :)
Ser att du också njuter av tulpaner, de lättar verkligen upp i allt det vintervita och kalla! / Kram

Helena sa...

Hm funderar lite på om det är nån fågel som skulle gilla sallad,gurka o tomat tex.
Koltrasten kanske?Blir ju alltid snuttar över som jag såklart slänger i komposten men om det vara till glädja för fåglarna så...
Vet du?
KRAM från mig!

Gudrun sa...

Hej Bea!
Visst är det konstigt att synålens hål liksom krymper. ;) Det är likadant här.
Så bra när man hittar skydd som fungerar för det man är rädd om.
Önskar dig en riktigt fin kväll.
kram

Mina Vita Ting sa...

Håller verkligen med dig angående nålen, det kan ta sin tid ibland :)
men sy måste man ju i bland
Kramiz

Annika Christensen sa...

Hej Bea!
Samma här nålsögat blir mindre och mindre undrar varför?
Sy är inte min grej.
Tulpan tiden är en härlig tid eller hur.
Ha det gott
Annika

promenader på landet sa...

Hej Bea! Låter klokt att sitta inne och sy, när det är så kallt ute. Här har vi bakat syltkakor och städat i dag. Må så gott kram från vännen Maria

ormbunke sa...

Ja ni får väl del av rysskylan. Snö skall det ju bli mer på ostkusten.
Dina fina islyktor är toppen. Det får va stora ögon på nålen om jag skall kunna trä nålen.Ha de gott. Kram. Anita

Ninja sa...

Vilka vackra tulpaner!