lördag 14 januari 2012

Så fort det går!

Det ligger ett lagom tjockt snötäcke på marken, snön virvlar omkring över åker och äng med isande kalla vindar. Upp emot himlen flyger snön i en märklig cetrifugalkraft, för att till slut lägga sig i vackert piskad form som mest liknar ett kuperat månlandskap. Visst är vintern vacker trots allt och det vita täcket gör gott för vintervilande växter där under.

Tiden går dock så oerhört fort, redan i medlet av januari! Det var ju alldeles nyligen vi förberedde advent, för att några veckor senare i all hast sopa bort spåren av julen, nu när den rätta vinterkänslan äntligen infann sig!
Vi får inrikta oss på nästa skede i årstiden och mitt fokus blir på de soliga och underbara vinterdagarna och många turer i naturen för att tanka ny energi av en gnistrande vit vinterdag. Vårens frön har knappats ner och skickats iväg och därmed är väntan är olidlig. Tulpaner får jag lov att frestas av vid tillfälle och inte minst en titt i sommararkivet får mitt hjärta att klappa lite extra och fylls till bredden av lust för färg, form och sköna blommor. Vill ni titta vad jag hade i arkivet?

Lewisia klarade förra vintern hos mig och hoppas den mår bra under snötäcket. Den vill helst ha torra fötter och en upphöjd plats.






Men sommaren är alltför kort och visst önskade man få njuta länge av sommarfägringen och blomstren!?


Nu hoppas jag först av allt på en fin midvinter och sen får vi se hur våren artar sig! Psst... såg ett par idéer i en trädgårdstidning idag som skall förhoppningsvis förverkligas! I bästa fall kan jag få lite hjälp..blink .. blink!

Må gott!

18 kommentarer:

Viola sa...

Å Bea!! Dette var vakkert! Jeg blir så *glad* å se slike sommer- eller vår-bilder innimellom.. jeg kommer til å lime inn bilder fra arkivet jeg også innimellom.. :)

Klem fra meg! :)

Lena/isis sa...

Lewisia har jag kikat förut på och den är väldigt söt. Måste googla lite på den igen. Kram

Ann-Sofie sa...

Vaddå för idéer? // nyfiken

blommor och kvistar sa...

lewisia har jag åxå på min 'måste ha' lista men ännu har jag inte hittat den rätta platsen för den. få se inkommande sommar om platsen yppar sig...
trevlig söndag, bea!

susanne

Lotta 8`) sa...

Mysigt med all snö och det är ju bättre att gilla läget och njuta av det vackra. På så sätt saknar jag vackra vintrar, som den vi hade i fjol, ljuset är fantastiskt då! Men jag klagar inte ;) vi har frostnätter och bara det gör att det inte regnar och i går var det klarblå himmel!

Nyfiken på vad du skall pyssla med.... :) Ha en skön söndag kram ▬♥

Ingela sa...

Godmorgon Bea :-)

Fick precis nys om att det är tulpanens dag imorgon. Vilken tur att man har bloggarna som påminner!
DEt får allt bli en bukett på torget imorgon!

Ingen snö här inte och det är väl knappt man kan kalla det för vinter ens en gång. Men än är det ju ingalunda försent.

Vackra blomfoton du visar. Lilla Lewisia är verkligen vacker!

AnnCharlotte sa...

Hos mig finns ingen snö och just nu saknar jag den inte men om den kommer så kan jag nog glädjas åt den också,för visst ärd et vackert när världen blir vit.....
ha det bra:)

Livet på Vestergård sa...

Det går verkligen otroligt fort. Halva januari har redan gått. Så vackra bilder vi får njuta av, och snart får man börja med trädgårdsfunderingar :)
Ha en fin söndag! Kram Kicki

Tant Otteskrufv sa...

Var glad över din snö! Här är det barmarkskallt och jag oroar mig för Lewisian och andra lite känsliga kamrater.

Lotta sa...

Nej Bea, jag blir inte alls ledsen, bara besviken!.... men absolut inte för att du avstår från min utlottning ;) , utan på min tunga lerjord och mina otäcka sorkar och mullvadar som omöjliggör varje försök till att få lewisior att trivas här. Vilka bilder du visar...!!!
Och så nyfiken jag blir på dina idéer. Kan man få en ledtråd?
Kramar

Rapport till Vänfors sa...

Lewisia är en underbar blomma, så häftigt om man har massor. Finns i så fina rosa/aprikosa nyanser.
Kram Annika

Lyckoslanten sa...

Jag förstår knappt att halva januari är förbi och ljuset fascinerar mest. Det lär bli en timme ljusare för var tionde dag nu... Bara att planera för ny sådd! ♥

Skaparglädje sa...

Lewisian är söt, jag brukar lägga en tegelpanna eller två över den på hösten så den inte blir så blöt om fötterna.
Kram!

Gugis Pärlor sa...

Min Lewisia drog hädan redan första vintern jag hade en ;O( Vackra är de så hoppas att din klarar flera år!

Kram Gugi

LindaElm sa...

oj så härliga vår sommar bilder. tänk om det kunde vara så utanför fönstret nu :)

Gunilla sa...

Ja nu är allt överstökat, ganska skönt.

Jag gillar Lewisian , den trivs ,blommar och förökar sig rikligt i rabatterna. En riktigt trogen växt.

Nu blir det spännande att se vilka ideer som du sett:o))
Du är ju så iderik själv så du ger ju oss andra otroligt många tips och ideer som jag skulle vilja göra.
Dina mosstövlar har jag på näthinnan, de skulle jag vilja göra.

Minus 1 grad idag och grått.

Önskar dig en riktigt fin start på veckan.

Kram
Gunilla

Åsa! sa...

Visst ger det hopp att titta på gamla sommarbilder och läsa trädgårdstidningar när snön yr utanför fönstret!

Spirande grönt - sa...

Lewisian är som en skål karameller, så poppiga och härliga färger:)

Ha det gott,
Rebecca