onsdag 11 januari 2012

Rostig(t), Award och "sommarkombon"

Så var den glada julen förbi för denna gång, alla ljusen, stjärnor och glitter har stuvats ner med omsorg för att spara utrymme. Skönt med fria ytor igen och en krispig tulpanbukett kunde bli perfekt, för att locka fram det bästa för årstiden.

Det är förövrigt lite segt och trögt, lätt ringrostig faktiskt, är det månne för att jag grävde ner spaden, grepen och lämnade sitsen ute i regn och rusk!?


Nej, jag får lov att nosa kring bland alla fina fröhandlare, för att göra det bästa av lusten för trädgård och med tanke på den förestående vårsådden.


Tror att jag väljer gamla och välbekanta fröer denna gång, Heliotropen är och var en superfin växt. En art som stod sig fint i alla väder, men mycket frostkänslig. Växten kan övervintras med god tur och det hade jag föresatt mig, MEN tröttheten kom smygande på höstkanten och plantorna gick ett dåligt öde till mötes. Nytt försök och nya tag!



Bloggen Anna vattenkanna har ett trevligt tema: bästa "sommarkombon" och jag hakar på för att finna lite inspiration i vintermörkret och främst i valet av färgteman för ettåringarna.


En grupp i rosa, purpur och ljusblått, den stod sig fin länge!

En söt Award har jag tilldelats och får tacka min goda bloggvän Åsa för den!



Alla mina läsare är värda uppskattning och gör det faktiskt enkelt för mig denna gång och ger den vidare till mina tio senaste följare av min blogg! Grabba tag i Awarden och låt den följa dig till din sida! Var så goda!


Må gott!

25 kommentarer:

Gudrun sa...

Hej Bea!
Inspiratör, det är vad du är.
Grattis till din award.
Heliotrop hade jag en massa år, men de blev bruna och tråkiga så jag valde bort dem tillslut. Det skall ju finnas två olika sorter har jag fått för mig.
Fina bilder som vanligt hos dig.
Ha en fin kväll,
kram

Tant Otteskrufv sa...

Grattis till awarden och lycka till med nästa omgång heliotrop!

Nette Cecilia sa...

Heliotropen är ett måste hos mig den underbara doft den sprider på sommarkvällarna är ju underbar ,fina kombon,kram Nette

Vittran sa...

Grattis till awarden.
Visst behövs lite inspiration när julen är över och man är mitt inne i den tröga januari innan det blir ljusare på dagarna.
Ha det gott!!!!

Vardag och flärd sa...

Grattis till awarden!
Dina bilder är SÅ fina!
Kram Eva

Ninne sa...

Så har jag äntligen gett mig tid o läsa o beundra dina inlägg.
Det är så gott o ta del av de väl valda orden o de fina bilderna.
Måste också få önska dej ett riktigt gott, skönt o levnadsglatt 2012. Riktigt STOR kram från Ninne

AnnCharlotte sa...

Lustigt att vi bloggar om rost bägge två idag :))
Grattis till awarden.
ha det bra :)

Skaparglädje sa...

Har också plockat undan julen idag, så skönt att få damma "ordentligt" igen. Har några gardiner jag ska byta också.

Viola sa...

Gratulerer med award! Bloggen din er så fin, mange vakre bilder alltid, og det samme med den andre bloggen din! :)

Ja du har mye å glede deg på om noen måneder, og nå masse å fundere på.. hvilke typer frø og blomster etc.. Jeg har ikke hage, men kunne tenkt meg en liten en..

Klem fra meg! :)

Anna Vattenkanna sa...

Så fint du har komponerat. Riktigt snyggt med det röda bladverket till blommorna. Roligt att du ville dela med dig!

Kram Anna Vattenkanna

Birgitta sa...

Grattis till awarden. Det kommer säkert att bli många fina fröer som ska inhandlas och förgylla din fina trädgård.
Kram Birgitta

Lyckoslanten sa...

Så positivt med tankar om vårsådd, precis vad man behöver höra en dag som denna. Grattis till awarden! ♥

LindaElm sa...

gratis till awarden:) och du skriver lika härligt som vanligt och gillade verkligen det första lilla collaget du gjort.

FotopunktMis/Maria Thorbjörnsson sa...

Hej vännen..igår kunde jag nästan fånga solen..idag vräker regnet ner och det blir innedag..ha det..Maria

Jord under naglarna sa...

Grattis till awarden!

Jag surfar in på frösidor och fingrar på frökatalogen, men det stannar där, jag tror att jag kanske har för mycket vinter i mig än?
Den kommer nog, så-lusten, så småningom. Njuter av din fina sommarkombo så länge.

Gunilla sa...

Nu är frökatalogerna fulla av blommor och det är lite svårt ibland att få fina färgkombinationer.

Härliga bilder som vanligt:o)))

Grattis till awarden du skulle ha fått en dubbelt så stor.
Du är en så otroligt fin inspirationskälla.

Kram
Gunilla

ormbunke sa...

Sån tur att det inte hunnit komma en halv meter snö över dem.Ja nu har vi lite att se fram emot (inte snön) när det kliar i fingarna efter nya fröpåsar. Det blir säkert fina färger hos dig som har sinne för det mesta. Ha de gott. Kram. Anita

Helena sa...

Grattis till awarden den är du väl värd!
Jag är väldigt förtjust i heliotrop.Vill inte vara utan det doften inte :)i somras tvärdog den helt plötsligt torkade en dag o sen kom den inte igen...
KRAM från mig!

Margot sa...

Härliga bilder! Underbara färger i dina sommarkombon! Behövs lite sommarfäging i bildversion nu när det är så mörkt och grått ute, här har allt vitt regnat bort igen! Grattis till Awarden!
Ha det gott!
Kram Margot

Åsa! sa...

Jag har börjat fundera så smått på fröer jag också, ett vårtecken gott som något :)

Britt sa...

Grattis till awarden och fina bilder som vanligt//Britt

Inger Marie sa...

Hei:) så flotte bilder du har komponert:))...likte godt det rustikke..og selvfølgelig de herlige blomsterfargene...god helg til deg:)

kajsastina sa...

Grattis till award - den är du värd! Man mår så gott av att läsa och se vackra blommor speciellt nu då det är snöslask!
Kikade in för att önska Dig en Trevlig Helg!

Gugis Pärlor sa...

En dag som denna när vindarna viner i knutarna är det verkligen skönt att drömma om soliga, varma och växtrika dagar! Grattis till awarden!

Kram Gugi

Blomkärringen sa...

Vackra bilder, snart är vi där igen, det är inte så länge till nu. Ha det gott i "Frö världen"
Blomkärringen