fredag 27 januari 2012

En bukett

En knippe tulpaner med krispiga blad och knoppar hårt slutna som öppnar sig rätt snart av den varma inomhusluften, iofs inget konstigt men visst är det ngt särskilt med dessa ljuvliga buketter som andas lite hopp om våren, trots att kölden knäpper i knutarna och det lär dröja innan dessa små vårens budbärare sticker upp i rabatterna hos mig. Säkert hinner vi njuta av några buketter innan dess.



En bukett har ofta en väldigt kort blomningstid och man får passa på att njuta över bukettens magnifika blomning tills det endast spretar några pistiller och ståndare i blommans centrum och kronbladen hänger likt en balettkjol i vacker design. Då är det snart komposttillstånd för buketten eller vad sägs om en islykta av den gamla buketten? En trevlig och välkomnande islykta är väl vackert i vinterkylan!?




Länk
Uppdatering:
Fick en utmaning av Nette och får väl ta mig an den omgående och klura ut några svar på en mängd frågor.

1. Vad gjorde du för 10 år sedan?
Var tio år yngre, snabbare, effektivare och hoppades att inte tiden gick så fort!

2. Vad gjorde du för 1 år sedan?
Den här tiden på året tummas frökatalogerna rejält och fröfirmornas utbud är enormt och jag hängde säkert över alla vackra bilder och gjorde mina klick även för ett år tillbaka.

3. Vilka 5 snacks gillar du?
Frukt och naturligtvis något så onyttigt som choklad i alla former, varför finns det så många frestelser förresten?

4. Vilka sånger jag kan utantill
Mors lilla Olle, nej...det här var svårt!

5. Saker du skulle göra om du blev mångmiljonär?
Förvånas, förundras, förnimma, förmögenhet och förläna.

6. Fem dåliga vanor du har?
Många!!

7. Fem saker du gillar att göra.
Trädgårdsjobb med jord på knäna och händer, pyssel med papper, garn osv, naturen en oas till avkoppling, fota det sköna runtom och njuta av ledig tid.

8. Fem saker du aldrig klär dig i
Transparent, minimalt, storblommigt, muff och hatt.

9. Fem favoritsaker
Kameran, väskan, telefon, datorn och yllesockorna.

10. Fem bloggar du skickar den vidare till
Om ni vill så haka på:
Åsa, Maidi, Mona, Åsa, Lena

Önskar alla ett skönt veckoslut!

31 kommentarer:

Viola sa...

Å Bea!! For noen kejmepefine lyslykter du har laget, kjempedigg!! Tulipanene var også bedårende! :)

God helg til deg, klem herfra! :)

Nette Cecilia sa...

Härliga bilder ,du har en utmaning hos mig ,trevlig helg ,nette

Blomkärringen sa...

Det var en fin förvandling och återanvändande, snygg ljuslykta!
Ha en härlig helg!
Blomkärringen

AnnCharlotte sa...

En islykta måste jag göra....så man får nån glädje av kylan vih ar just nu :))
Ha det bra ;)

Anna Vattenkanna sa...

Fint med islyktan - att få ut så mycket som möjligt av buketten.

Kram

Vardag och flärd sa...

Tulpaner är så vackert nu innan blomningen kommer igång utomhus. Kronbladen är som siden och har man tur vid inköpet kan de stå vackra länge. Att göra en islykta av "resterna" kan man kalla recycling.
Ha en fin helg!
Kram Eva

Gunilla sa...

Hej Bea.

Underbara bilder.
Bilderna på islyktorna är något otroligt fint, de ser ut som solnedgångar
Du är makalös på att fånga så fint på bild.

Önskar dig en riktigt fin helg

Gunilla

Skaparglädje sa...

Tack för att du påminde mig, jag har glömt bort att göra några islyktor i år.
Tulpaner är ljuvliga , det finns så många fina färger att välja mellan och jag tror att det är färger vi längtar efter nu.
Kram!

Gugis Pärlor sa...

Vau så fina bilder på islyktorna! Smart sätt att använda gamla buketter på ;O)

Kram Gugi

Lena/isis sa...

Fint med islyktor och ännu finare med tulpaner i :-

Kram

Gudrun sa...

Fina bilder, tulpaner är oslagbara vid denna årstid, ja, alltid härliga.

Önskar dig en fin helg.
Kram

Lotta sa...

Fina bilder och kul pyssel med islyktan samt rolig läsning.
Ha en bra helg.
/Lotta

Rosor och ruiner sa...

Tulpaner är verkligen något att njuta av så här års, jag unnar mig en bukett varje vecka...
Kul att läsa lite om dig!

Margot sa...

Fina bilder, tulpaner är härliga! Ska hitta mig en bukett imorgon:)
Trevlig läsning, känner igen mig i mycket:) Tänk vad vi är många som gillar choklad, det kan man inte få nog av!
Ha en fin helg!
Kram Margot

Inger sa...

Ja nu är tulpanernas tid här, åtminstone buketterna inomhus:)
Kram

Helens trädgård sa...

Tulpaner är en av mina favoritsnittblommor.
Tycker faktiskt att blommorna är som vackrast då dom precis ska vissna :=)
Fin idé med Tulpaner i islyktan.
Vackra bilder!

Trevlig helg!

Berit sa...

visst är det hoppfullt att ha tulpaner inne nu
Ha en alldeles underbar helg!!

♥Min Eden♥ sa...

Jag ska nog testa din islykta-variant. Jag råkar tilloch med ha över-blommade tuplaner... ;)
Ha en trevlig helg Bea!

Lyckoslanten sa...

De är så fina tulpanbuketterna med ack så kortlivade! Jag har två här som ska sköta om litet extra. Så fint med lyktor av tulpaner i just den färgen!
Ha en skön helg! ♥

Annelis hantverk sa...

Härlig tulpanbukett och islyktorna med växter i är helt underbara! Så fint du skriver om dig själv!
Ha det gott!

STENLYCKA sa...

Kul att läsa lite om dig...vad du gillar och inte gillar...!
Vackra bilder som alltid på din blogg.
Önskar dig en fin fortsättning på helgen!
Kram Raina

Åsa! sa...

Tack för utmaningen Bea! Den ska jag genast ta mig an :) Ha en underbar fortsättning på helgen!

LindaElm sa...

du skriver så underbart ljuvligt och ljuvliga bilder visar du upp också :)

Trevlig kväll!
Kram

Monica sa...

Hej :) De där islyktorna är underbara! Må så gott
Tjingeling

Annika Christensen sa...

Hej och tack för dina hälsningar!
Just det islycktor måste jag göra i veckan. Tack för påminnelsen.
Ha en skön söndag
Annika

promenader på landet sa...

Hej vännen och tack för fina ord hos mig! Islyktor var länge sedan vi gjorde, tack för tipset, dina är jättefina! Ha en skön söndag och vad roligt att få läsa lite mer om dig! Stor kram från Maria

Blommiga Karin sa...

Visst är det härligt med alla tulpaner man kan få tag på nu. Det blir nog 1 bukett i veckan för min del...:-) Kul att läsa lite mera om dig. Kram Karin

Mona sa...

Tack för utmaningen! Började med den redan, men fick det inte klart ännu.
Fin idé med tulpaner i ljuslyktan.
Nu har vi också haft så kallt, så det skulle gå bra att laga lyktor.
Kramar, Mona

Inger Marie sa...

Hei:)...nydelig tulipaner og islykten var kjempefin...det er jo så koslig med lys ute ved inngangen:)
Takker for dine koslige kommentarer...ønsker deg en fin uke:)

Madame C sa...

Vilken superfin förvandling!
Ha det bäst,
Charlotta

karina sa...

Hejsan!

Vilket rosprojekt och det ska bli intressant att se resultatet. Genast så kommer jag på att i mitt stora fat skulle det ju bli vackert med en massa rosor i röda nyanser. Får nog titta i min sylåda efter passande färger, så tack för tipset. Ha det gott, Karina.