torsdag 29 december 2011

Trädgårdsdröm

Det är sagolikt vackert, luften är varm och solen skiner från en klarblå himmel, sommarkänslan är påtaglig och får dra ett par djupa andetag för att supa in alla intryck som berör mitt sinne just i denna stund. En skir grönska i träden med en fantastiskt vacker formklippning, några träd i full blom med en ljuvlig rosa nyans, en del med stora äppelliknande blommor, andra med små och nästan oansenliga. Trädkronorna med väl avvägda och runda klot står intill och bredvid en rad av pelarformade träd i djupaste grön färg, med intensivt prasslande ljud i det lätta vinddraget. Uppför allén ståtar Lindarna i stabil inramning längs den väl krattade grusgången. Till höger om allén ligger en stor damm vars växter är det frodigaste jag sett på länge, väl avvägt med höjden på våtväxterna och bladverket som fyller ut och omgärdar likt en stor vacker blomsterkrage. I kanten av dammen ligger vackert glänsande gäss och ser väldigt förnöjsamma ut och njuter av lugnet och dagen liksom jag!


Varje steg jag tar återger ett ljud från det ny krattade gruset som leder mig uppför en backe, bort mot rosengården där ett litet men fint byggnadsverk står, ett lusthus har fått sin plats mitt i trädgården bland alla rosorna i ljuvliga pasteller. Fasaden är ljus och sirlig utsmyckning, vitmålade fönster och i överkanten mosaikinfattning i himmelsblå färg. Inuti fladdrar tunna spetsgardiner som avskärmar solen. En luftig känsla och nästan lite overkligt vackert! De ljusa sittdynorna med små, små skära rosor ligger i prydliga rader och på bordet en stor prunkande vas med rosor och en uppslagen trädgårdstidning.
Slår mig ned på bänken intill för att ta in rosdoften. Är det månne en Norrlandsros? Det är en fantastisk praktfull och underbar buske! Runtom står rosor i alla färger på rad, i särskilda rondeller eller upp längs väggen på huvudbyggnaden samt en maffig pergola som bär upp alla rosorna vars blommor hänger i kaskader nedåt mellan brädorna för att göra mig helt upptagen av doften och lätt förvirrad av detta sagolikt vackra.


Sakta går jag genom den drömträdgården som innehåller allt med välansade rabattkanter, praktfulla blomster i blå nyanser, purpur och vitt. Vajande gräs i sommarvinden, sköna skuggträd allt emellanåt och en doft av Kaprifol följer mig längs vägen. I slänten uppför muren med den fina avskärmningen på trädgården, breder stenpartiväxter ut sig i stora fina mattor med tätt sittande blommor i vitt och blått, stryker med handen över den praktfulla kombinationen till ljudet av ett porlande vatten som slingrar sig ned mellan vackra stenar i en anlagd damm där guldfiskar har sitt tillhåll. Tittar nyfiket ner i vattnet och ser guldfiskarna nästan trängas för att kanske få en liten godbit.


Allt leder mig vidare till en fantastisk samling av växter och den ljuvaste Blå Nunneörten som fångar mitt hjärta, smälter som smör i sol av den underbara färgen som lyser från sin position i trädgården. Tänk om... jag kunde få ett litet, litet frö att gro och en ny planta till min lilla värld, en ny kärlek skulle födas! Försiktigt lägger jag handen på den utblommade fröskidan, känner lite försiktigt efter, finns det månne frön redan? Tummar lite lätt på förkapseln och i min hand ligger plötsligt fyra små frön, frön som skall förvaltas väl. Söker febrilt efter ngt lämpligt att spara mina skatter i, en näsduk blir bra!


På bakgården visar sig den största och artrikaste köksträdgård som jag någonsin sett! Med största noggrannhet har varje odlingsruta utmätts, prunkande odlingar, frodig grönska och gångarna prydliga med täckmaterial i vackert naturmaterial. Kan inte låta bli att avundas allt detta praktfulla, välordnade, alla ståtliga träd, denna lummiga miljö och en fantastisk trädgård som gör mig smått berusad av slingrande gångar som tar mig nästan fram på lätta vingar.
Plötsligt snubblar jag över en groda som hoppar fram mellan den välordnade köksträdgården, böjer mig ned för att meddela min ursäkt och klumpighet, i samma ögonblick vaknar jag till och blir så innerligt besviken. Allt var bara en dröm - en önskedröm!

Med dessa rader ur fablernas värld, hoppas jag på det bästa av året 2012!




Önskar alla mina läsare, följare och vänner, ett riktigt


Gott Nytt År 2012!

43 kommentarer:

Åsa! sa...

Men vilken dröm Bea, håll kvar den i ditt minne! / Kram

Hanna sa...

Härlig dröm.
Kram
Hanna

Hilde sa...

Hva var vel livet uten drømmer?
Klem Hilde

Vardag och flärd sa...

Så vackert du beskriver din dröm, jag följer dig varje steg du tar och ser och känner allt det vackra!
Önskar dig ett Gott Nytt År!
Kram Eva

kajsastina sa...

Vackert! Kikar in för att önska dig ett Gott Nytt År!
kram

kajsastina sa...

Vackert! Kikar in för att önska dig ett Gott Nytt År!
kram

Mia sa...

Åh, en sån underbar dröm och berättelse, jag riktigt kände hur jag vandrade bak dig längs grusgången. Så trist att det måtte ta slut.
Ett riktigt gott nytt år till dig också :)

Annika Christensen sa...

Du kommer att få ett fin är Bea.
Med de tankar du har så blir allting bra. Det gäller att tänka rätt!
STor kram till dig från mig
Annika

Birgitta sa...

Vilken härlig dröm du hade. Men vi behöver vackra drömmar också.
Du får väl snöoväder nu om väderleksrapporten stämmer.
Hos oss har den vita julen vi hade regnat bort. Sedan fryser det på och blir halkigt.
Jag önskar dej ett riktigt GOTT NYTT ÅR och hoppas vi ses på bloggen ytterligare ett år.
Kram Birgitta

Rapport till Vänfors sa...

Gott nytt år och fortsätt drömma:)
Kram Annika

Lotta sa...

Så fint skrivet, man vill verkligen drömma sig med, men tiden går fort och snart är vi där iallafall i vissa delar!
Gott Nytt År önskar jag dig!
/Lotta

Gunilla sa...

Jag drömmer mig bort i din berättelse, jag ser framför mig en helt fantastisk trädgård och njuter av alla dofterna och färgerna.

Säkert finns den någonstans.:o)

Önskar dig en riktigt fin avslutning på det gamla året och ett riktigt Gott Nytt År.

Kram
Gunilla

Rosor och ruiner sa...

Vilken härlig önskedröm! Önskar dig ett gott slut och gott nytt, tack för en fin blogg och fina hälsningar inne hos mig!

Tant Otteskrufv sa...

Tack för sällskapet i den underbara trädgården!En dröm kan vara början på en verklighet...

Inger Marie sa...

Deilig drøm,Bea:) Ønsker deg et godt nytt år:)

Magia da Inês sa...

Que 2012 traga novos sonhos, novas alegrias e muita inspiração para o seu trabalho!
Beijinhos.
Brasil

¨¨¨¨¨¨¨¨¨/¸.¤ª“˜¨˜“¨
¨¨¨¨¨¨¨¸.¤ª“˜¨¨˜“¨
¨¨¨¨¨¨¤ª“˜¨¨ª“˜¨
¨¨¨¸.•°` BOAS FESTAS!!!
¸.•°`♥✿⊱╮FELIZ 2012!!!

Elzie sa...

Vad underbart du skriver. Och ljuvliga blombilder. Det där nedersta arrangemanget tror jag att jag ska "stjäla" till nästa år, haha.
Önskar dig och de dina ett riktigt GOTT NYTT ÅR!
Kram Elzie

ormbunke sa...

Tack för den fina texten. Jag njöt och drömde mig med. Jag tror fötstås att din trädgård liknar din drömträdgård. Ljuvliga vita blommor du fotat.
Önskar dig Ett riktigt Gott Nytt År med lika fina texter och bilder som i år.Kramar . Anita

Huset på landet sa...

Gränsen mellan dröm och verklighet är ibland väldigt fin. Du har ju den underbaraste av trädgårdar!

Önksar dig ett riktigt lyckosamt Nytt År!

Kram, Nicole

Lyckoslanten sa...

Enligt mig är den önskedrömmen jämförbar med din i mina ögon drömträdgård!
Önskar dig ett Gott Nytt År där vi läsare får fortsätta vandra runt i din trädgård! ♥

Skaparglädje sa...

Du skriver så vackert.
Gott Nytt År!

Helena sa...

Åh jag känner igen dina drömlika tankar :-) Jag brukar tänka på liknande sätt om jag har svårt att somna.Ser allt framför mig liksom :-)
KRAM o GOTT NYTT ÅR!

Margot sa...

Vilken härlig dröm! Önskar dig och de dina ett riktigt GOTT NYTT ÅR!
Kram Margot

Lotta sa...

Vilken underbar dröm!...eller var det kanske en vision? Jag tror 2012blir året då drömmar slår in.
Kramar och Gott Nytt År

Gugis Pärlor sa...

Gott Nytt År! Hoppas det nya året förverkligar något från din önskedröm! Allt gott inför det nya året!

Kram Gugi

promenader på landet sa...

Hej fina bloggvän! Tack för alla kloka ord och vackra bilder du delat med dig av under året! Önskar dig en fin nyårsafton och ett riktigt gott nytt år! Kram Maria

Moa sa...

Så fina rader du skrivit.. och en underbar dröm, tänk vilka skatter det finns i böckernas värld. Önskar dig en fin nyårskväll och ett riktigt Gott Nytt År.. kram/Moa

Ninni sa...

Vilken underbar dröm...i den är vi nog många som skulle vilja vara :)
Önskar dig ett Gott slut på det gamla året och ett Gott Nytt 2012!
Kram Ninni

Jord under naglarna sa...

Gott slut och ett riktigt Gott Nytt År önskar jag dig!

Inger sa...

Trädgården är alltid vackrast i drömmen men rätt OK i verkligheten också:)
Gott Nytt År!
Kram Inger

Snäckskalsdalen. sa...

Drömmar är fina och din underbar!
Gott Nytt År,
Agneta kram

karina sa...

Hejsan!

Vad vore livet utan drömmar och förhoppningsvis blir resultatet det man trodde när man började forma trädgårdsdrömmen. Nu blir den ju aldrig riktigt klar, men i vår så ska drömmen bakom pannbenet förvandlas till verklighet och efter ska fröfrossan stillas. Ha ett gott slut och ett Gott Nytt År, Karina.

STENLYCKA sa...

Stor Varm Nyårskram till dig! Tack för alla vackra inlägg under året och alla rara hälsningar.
Önskar dig all lycka under 2012!
Raina

Blomkärringen sa...

Gott Nytt År 2012!
Blomkärringen

billan sa...

Vilken ljuvlig dröm! Och vem vet en vacker dag slår den in....
Önskar dig och de dina ett Gott Slut 2011 och ett riktigt Gott Nytt 2012!

Märta sa...

Oj så vacker dröm!
Gott nytt år!
Kram!
Märta

Monica sa...

Blir aldrig besviken av att kika in hos dig.... önskar dig ett GOTT NYTT ÅR med Kramar från mig till dig!

Hjertebank sa...

Nydelig, poetisk innlegg.
Takk for alle hyggelige kommentarar i året som gikk.
Godt nyttår til deg i din vakre trädgård.

Bitte sa...

Vilken underbar promenad vi fick följa med på! Tack för alla fina inlägg och vackra bilder du bjudit på under året och tack för att du är en sån fin bloggvän :-).

Önskar dig och de dina ett riktigt Gott Nytt 2012!

Många varma nyårskramar
Bitte

Trädgårdsflow/Garden Flow sa...

Vll önska dig ett riktigt Gott Nytt Trädgårdsår!! Och tack för 2011.

Nyårsdagskramar
/Charlotte

Britt sa...

Härlig dröm. Önskar dig ett riktigt gott 2012//Britt

Livet på Vestergård sa...

Vilken härlig dröm! Nu går vi mot ljusare tider och innan vi vet ordet av har vi en ny vår :)
Önskar dig ett riktigt gott 2012!
Kram Kicki

Vittran sa...

God fortsättning!
Härlig dröm.
Ha det gott!!!!