lördag 10 december 2011

Stjärnhimmel

Det är mörkt, mulet och kvällens månförmörkelse spolierades därmed. Vem önskar inte en vacker stjärnhimmel och en stor rund måne som blänker i nattens mörka timmar, nu när den vita snön har lagt sig över varje tuva och kunde bilda långa skuggor i månljusets sken. Det milda vädret verkar tillintetgöra den ljusglimten och chansen till att se en liten blinkande stjärna på natthimlen är inte alls lätt för tillfället.

Får lov att skapa mig en egen stjärnhimmel, eftersom molnen envist håller kvar den täta ridån av molntäcket på himlen, dag som natt.
Av lite ull, en pepparkaksform och tovningsnål, kan man skapa ull-hjärtan, -änglar -pepparkaksgubbar, ja , nästan vad som helst. Man får passa fingrarna noggrant, för nålen är väldigt vass! Sen är det bara att bereda sig på lite tålamod och uthållighet innan tovningen är klar.

Min stjärnhimmel består av en vitmålad gren och alla små söta handgjorda änglar och mina pappersstjärnor av notblad. Modellen på stjärnorna finns här.

Ängeln med paljetter får symbolisera julens fest och högtid.



Ängel med glitter i fållen, glimmar och tindrar likt barns förväntande ögon på julen.


Ängeln med julklockan manar till julfred.


Ängeln med ett stort varmt hjärta för nära och kära.


Alla dessa mina små får ta plats i min stjärnhimmel tillsammans med de övriga pärlänglarna.






Var rädd om varann!

13 kommentarer:

Lenas trädgård sa...

Vackert! -och dessutom stjärnfall över bilderna!Jag har inte kommit så långt i mitt bloggande, så jag vet hur man lär sig alla dessa fina finesser med musik, varierande "header"? -heter det visst,rörliga stjärnor t ex,...Vet inte om jag kommer dithän, heller. Nöjer mig med att lägga ut bilder och berätta lite om mitt liv i och utanför min trädgård.Är glad att jag kan det!
Ha en fin tredje advent!
Kram Lena

Rapport till Vänfors sa...

Jättefina änglar:)
Kram Annika

Inger sa...

Mjuka och goa änglar med fina budskap:)
Ha en bra dag!

Hjertebank sa...

Fin julepynt.
Jeg likte papirstjernene veldig godt.

Inger Marie sa...

Hei Bea:)
Sååå fin julpynt du har laget:))
Både ullenglene og stjernen var så fin...stjernen så ikke vanskelig å lage,heller...kanskje jeg skal prøve..
Takk for din herlige kommentar...blir så glad:)
Og jeg syns du skriver så fine tekster til dine innlegg...TAKK:))

Tant Otteskrufv sa...

Änglar kan man ha många av! Och dina stjärnor är också vackra.Jag tror jag ska kopiera idén, hoppas det är OK?

Hilda R.B sa...

Englene var råstilige. Så enkelt og elegant! Stjerne var også flott!
Ha en koselig uke til deg.

Lotta sa...

Men så fina!!! Den lilla med hjärtat smälte mitt hjärta. Jag trodde aldrig att jag skulle längta efter snö (och definitivt inte efter de två senaste vintrarna) men nu börjar det kännas lite väl milt även för min smak.
Kram

karina sa...

Hejsan!
Men så fina stjärnor, och de ska jag prova att göra några stycken av. Tror du trädgården gick i vila, nejdå. Här har krattats och grävts upp jordärtskockor till vintern och räknar med att kunna ta upp mer vartefter. Ett elände att bo i zon 1 för hur ska man göra för "att slippa trädgården ler". Funderar om jag inte bara ska bestämma mig för att nu har tjälen kommit och låta den vara, men så kommer en idé upploppandes och då måste man ut i den igen och helst då gräva litegrand. Ha det gott, Karina.

Gunilla sa...

Så fina änglar du gör.

Denna teknik har jag inte provat.

Du är ju fantastiskt duktig på allt.

Idag har vi haft minusgrader och snöfall men helt plötslig så slog vädret om och det blev plus och regn.
Otroligt halt så en del olyckor har hänt.

Ha en riktigt fin fortsättning på veckan

Kram
Gunilla

Hantverkarglädje sa...

Åååå, vad vackert. Hur gör man dessa stjärnor och var får man mall ifrån? Jag blev jätteförtjust.
Ha det så trevligt med pysslandet.

Viola sa...

Kreative du! Noe så vakkert!! =)

Selv skal jeg ganske straks stikke ut pepperkakefigurer, som skal bli til julekaker.. Gleder meg! :)

Klem fra meg! :)

Monica sa...

oh dina julänglar var söta, ngt man kan nålfilta i pudelull kanske,,kan jag låna ideen kram Monica