fredag 2 december 2011

Julros

Uthållighet, passning, ansning, omvårdnad och mycket kärlek. Det är konceptet på hur Julrosen klarar precis ett år hos mig. Från liten kruka med några få bleka blommor som förgyllde fjolårets jul med formfulländad blomma och det fina namnet Julros Helleborus , vacker som nyfallen snö, vit och fräsch och mycket älskad blomma. Nu ett år senare har jag lyckan att presentera samma överlevare med många fler knoppar och plantan mycket livskraftigare än fjolårets något bleka bladverk. Lycka!

Hur gjorde jag då? Plantan har haft en skuggig plats i rabatten och inte alltför blött. På senhösten lade jag märke till en mängd fina knoppar i rothalsen samt en otrolig grönska i bladen och tänkte: Den kommer aldrig att överleva vintern hos mig! Grävde helt resolut upp plantan och planterade i en stor kruka och fick stå länge ute i det gynnsamma höstvädret, trivdes fint och knopparna växte alltmer och till slut fick den ta plats bland mina "pellisar" och nu lagom i adventstid blommar den åter, helt makalöst vackert. Det lönar sig med lite pysslande av krukor hit och dit! Belöning och utdelning! På fortsättningen av vintern kommer den att få stå i samma rum till våren och ny procedur kan upprepas, förhoppningsvis med en ny yvig blomning.






Nu blir det brasa, glögg och lite adventsmys tillsammans med min lilla skatt, kanske lite pyssel får ta form under kvällen, vem vet vad det blir!?

Ha en riktigt skön helg!

27 kommentarer:

Hanna sa...

Så söt.
Kram
Hanna

Annika Christensen sa...

Mmm alldeles underbart låter det.
Här blir det pyssel i växthuset men där är det inte så varmt precis.
Ha det gott
Annika

Hilda R.B sa...

Nydelig julerose. Denne har jeg tenkt mange år å skaffe meg men det har vært så kaldt de siste vintrene at det har ikke passet. Så fine bilder du har tatt av den. Ha en trivelig adventskveld.
Hilda

LindaElm sa...

va duktig du är :) här får det bara vara gröna växter då jag inte har gröna fingrar;) jättesöt va den. fina bilder.

Ha en skön och trevlig helg!

Tant Otteskrufv sa...

Det ska jag försöka minnas till nästa höst. Våra blommar oftast inte förrän i mars-april. Tack för idé och bilder.

FotopunktMis/Maria Thorbjörnsson sa...

Denna blomma..så vacker..ger så härlig stämning..men jag får allt vänta för mina står kvar ute vid väggen..ha det..Maria

Nette Cecilia sa...

Så vackert ,min är i rabatten ännu ,hm det är minusgrader nu ,tja jag får se,trevlig helg ,Nette

AnnCharlotte sa...

Det är så härligt när man lyckas....så fin den är.
Ha det bra :)

AnnCharlotte sa...

Det är så härligt när man lyckas....så fin den är.
Ha det bra :)

Ingela sa...

Åhh så sött!

Tittar inom innan kvällskaffe och Idol. Kan undras hur det går för skolans elever ikväll. Hade ju varit kul! Kram till dig från Ingela

Inger sa...

Perfekt att ha en blommande julros inne nu, men tror du inte att den hade klarat sig ute hos dig?
Jag tror den gillar kyla bättre än rumsvärme. Får se när mina behagar blomma i trädgården, det lär dröja några månader.
Kram

Vardag och flärd sa...

Då blommar den ju vid rätt tid! Jag har mina kvar ute under buskarna och de brukar blomma lite in på nya året men ett år hade jag faktiskt en blomma på julafton, kanske det blir så iår också om det fortsätter vara milt.
Ha en fin kväll!
Kram Eva

Spirande grönt - sa...

Vilken vacker belöning för ditt pysslande!

Ha en finfin adventshelg,
Rebecca

Mia sa...

Så du tog den faktiskt in, min fick stå kvar ute och frysa. Synd för din ser ju ut att må helt prima och blommar otroligt vackert. Inte så konstigt då, den har ju fått världens bästa omtänksamhet, dig :)

STENLYCKA sa...

Godmorgon kära Bea!
Vilka vackra bilder! Som vanligt är din blogg så där underbart ljuvlig med massor med inspiration. Gillar ♥
Har vaknat tidigt idag efter att varit ute i går kväll i Lidköping med arbetskamraterna från huvudbiblioteket och ätit julbord. En trevlig kväll med mycket skratt och god mat.
Nu skall jag snart åka in till torget i Lidköping och se om de säljer någon lummer,tänkte ha den som dekoration på bordet nästa helg då vi skall ha lite gäster på mat.
Önskar dig en skön andra advent!
Kramen
Raina

Lyckoslanten sa...

Så du lyckades med den bedriften med! Min första julros slängde jag ovetandes efter blomningen för några år sedan. Sedan skulle jag ge mig på övervintringen... hmm, men nu må jag vara inne på min femte julros och jag äger inte din kunskap och ditt tålamod i frågan.
Tack för det fina! ♥

promenader på landet sa...

Önskar dig en fin andra advent och vad skönt det låter med brasa och glögg! Kram från vännen Maria

Lotta 8`) sa...

Ljuva bilder, precis vad som behövs denna uschliga lördag! Så det var du som grävde upp och krukade en julros! Jag visste att jag hade läst hos "någon bloggare" om tillvägagångsättet, och undrade hur det gick! Grattis! Det är något alldeles speciellt med julrosor som blommar till jul.
Jag skall ha koll på min för det spås kyla nästa vecka, blir det minusgrader skall jag gräva upp dem och ställa i källaren - kanske kan även jag pryda julbordet med en julros!
Önskar dig en trevlig andra advent, kram ♥

Inger Marie sa...

Hei Bea:)
Flott julerose du har:)
Og det kan være lurt å pusle litt ekstra om noen planter...du lykkes veldig bra:)Jeg har selv en sto rugg som gir brae mere og mere blomster for hver vinter...kjempegøy..min overlever godt ute, inntil en vegg:)
Takk for din koslige kommentar..og god helg videre:)

Rosor och ruiner sa...

Nu blev jag lite fundersam hur det "går för" min julros ute i rabatten, har inte tänkt på att kolla på den på länge,den kanske inte har överlevt helt enkelt...hm då får jag nog skaffa en ny och ha i kruka, låter klokt!
Ha det gott!

Snäckskalsdalen. sa...

Det är en fantastisk blomma, och jag älskar den och håller på att försöka göra som du! Så vackra bilder har du tagit på den också!
Agneta kram

billan sa...

Så vacker....det lönar sig att vara omtänksam:)
Önskar dig en fin andra advent!

Ninni sa...

De är sååå fina julrosorna! Underbara bilder. Kul att ditt ompysslande lönade sig.
Ha en fortsatt mysig söndag!

Åsa! sa...

Så vackert din julros blommar, min har än så länge bara knoppar.

Lotta sa...

Så roligt att du lyckas igen. Jag är fortfarande helt fascinerad över att mina blommar ute i trädgården.
Kram

Rapport till Vänfors sa...

Tack för tipset...vilka vackra bilder.
Kram Annika

Maria Berg sa...

Vilken vacker krans du gjort och vilket härligt solljus du fick på den när du fotade. Julrosen en fröjd för ögat.

Ja, sänder dig varma tankar och hoppas de funkar lika bra som ett sådan där rött paket när du vaknar i morgon.
Ljuvligt att njuta av dina pyssel och dina vackra bilder.
Kram till dig från mig.


Kommer inte att var uppkopplad på ett bra tag så jag vill önska GOD JUL och tusen tack kära du för att du tittar in på min blogg ibland, MB