torsdag 8 december 2011

Julförberedelser

Julen närmar sig med stormsteg, förväntan och stämning råder på alla håll och kanter. Alla har fullt upp med förberedelser för att skapa en angenäm jul. Varuhusen dignar av utbud på glitter, stjärnor och ljus m.m. Julsångerna tonar i varje vrå, kommersen är livlig och köplusten verkar inte på något sätt lamslagen. Många skyndar från en affär till en annan, i jakten på att finna den absolut rätta julgåvan.

Ack, hur gott det är inte att få dona på i eget kök, långt från denna julhandel och trängsel och i stället sprida julens dofter i hemmet med hjälp av de godaste julkryddorna till smakliga anrättningar.
Av mina tranbär blev det en Tranbärschutney och den är väl värd att prövas. Passar säkert fint även till fyllning av julens bakverk.


Korgen med kanelstänger är limmade med limpistol på en plastburk. I plastburken finns en lagom stor porslinsskål för tranbärschutney.



Kanske som present eller julklapp till ngn som inte hinner eller kan göra eget.


Även en pyssel stund håller mig långt borta från affärernas julkommers och doften av granbarr och fladdrande ljus sprider stämning i advent.


Njuter av advent och förberedelserna!

Kram

20 kommentarer:

ormbunke sa...

Allt ser så aptitligt ut speciellt med dina fina foton.
Idag har jag rört ihop till pepparkakor då det yngsta barbarnet kommer hit i morron.
Nu väntas en ny storm så då passar det bra att pyssla .Ha de gott i helgen. kram. Anita

LindaElm sa...

fina bilder. du får verkligen fram julkänsla i dina kort :) själv är jag inte över förtjust i julen så tyvärr får man inte samma inspiration att ta såna kort.

Kram

Helena sa...

Det gör du rätt i pyssla i hemmets lugna vrå!Brukar oxå hålla mig ifrån julstressen på stan så gott jag kan.
KRAM från mig!

Annika Christensen sa...

Vilken lysande present!
Tack för tipset
Ha det gott
Annika

Trädgårdsflow/Garden Flow sa...

Låter gott! Å en sån fin present!!

Kram
Charlotte

Rapport till Vänfors sa...

En superfin burk med kanelstänger:)
Kram Annika

Livet på Vestergård sa...

Den här helgen ser jag fram emot att få stanna hemma i mitt kök och slippa affärer och trängsel :)
Ha en skön helg! Kram Kicki

Vardag och flärd sa...

Åh, så lugn och fin jag blev när jag läste ditt inlägg, låter så gott att gå hemma i köket och pyssla, långt från all kommers. Jag undviker julkommersen så mycket jag kan men mat måste ju inhandlas och det sker sent på kvällen innan stängningsdags.
Du är fantastisk med ditt pyssel, kanelstängskorgen måste vara en lycka att få!
Ha det fint i ditt hem!
Kram Eva

Gudrun sa...

Fin kanelskål du gjorde. :)
Önskar dig en fin helg.
Kram

Berit sa...

visst är det skönt att vara hemma och pyssla istället för julhandle:) men ibland är det ett måste.
Ha en underbar dag!!!

Gunilla sa...

Du är så himla påhittig Bea.
Allt du gör är så fint.
Kanelstängerna på en burk, och det blir så fint. Toppen.

Idag har vi ett riktigt busväder, det blåser och det är snöblandat regn så jag vill inte gå ut.

Ha en riktigt fin helg

Kram
Gunilla

AnnCharlotte sa...

Jag blir alltid så inspirerad av dina inlägg....och hungrig ibland, som nu....
Ha det bra :)

Mina Vita Ting sa...

ljuvliga foton man känner riktigt doften :)
ha en fin helg
Kram

Viola sa...

For en nydelig korg!! =) Jeg får nesten en eim av dårlig samvittighet jeg (litt ihvertfall) når jeg ser alle som holder på å forberede seg til jul.. Her blir det nok litt etter hvert også, bare jeg kommer i gang.. Men jeg må si at jeg antagelig henger etter.. ;)

Ha en fin helg, klem fra meg! :)

Gugis Pärlor sa...

Tranbärschutney låter mums och nyttigt! Många fina julsaker du har pysslat fram!

Kram Gugi

Inger sa...

Så mycket fint och läckert du gör, hur hinner du?
Kram

Mia sa...

Dina fina pyssel blir ju underbart smakliga julgåvor så du behöver väl inte ut i kommersen. Jag måste nog dessvärre göra ett allvarligt försök en dag, ut och shoppa, inte det jag gillar mest..
Fortsätt njut av advent :)

Åsa! sa...

Så klokt utav dig Bea att du håller dig på din egen kant i dessa köphysteriska tider!

Själv ska jag åka till stallet en sväng och ikväll blir det adventskonsert i Fröjel kyrka, så jag håller mig också borta från affärer i dessa tider.

Ha en fin helg! /Kram

Jord under naglarna sa...

Tranbär är så gott och din kanelkorg jättefin och antagligen väldoftande också!

Det var längesedan jag hälsade på hos dig coh din blogg, men bloggandet har fått vila så det varit mycket annat.
Jag julstressar i alla fall inte, men det är massor den här tiden som jag vill vara med på. Idag jobbar jag och imorgon ska barnen vara med på skidtävling så jag får tiden att ändå. :)

Trevlig helg Bea!

Britt sa...

Jag behöver inte heller ut i julstressen, för här fixar sambon de mesta av julklapparna skönt säger jag//Britt