måndag 5 december 2011

Är det möjligt?

December, marken är lätt frusen, några snöflingor ligger på det frostiga gräset och ännu kan jag klippa min persilja som är fortfarande frodig och grön, utan snötäcke som vanligen brukar gömma bort den sista grönskan. Är det möjligt att någonting kan blomma ännu i december hos mig? Jo minsann, om än lite böjd av de lätta frostnätterna och blek utav den solfattiga årstiden, står den ändå där och kämpar för att visa sin färg. Varm, mustig och kryddig, precis rätt för årstiden med tanke på alla juliga kryddorna, men något somrig karaktär i blomkorgen.


Julen närmar sig med stormsteg och jag passade på att fylla frysen och dels utnyttja min fräscha och järnrika persiljan till att baka brödsnurror fyllda med Basilika och persilja m.m. Verkligt goda!


Är det möjligt att hinna med allt man önskade göra innan julen är här? Nej, naturligtvis får man dra gränser och göra det som känns mest angeläget, njuta av det man gör och spendera lagom tid för det som känns viktigast.


Advent, den tid då man får skapa ljus i mörker.

Må gott i adventstid!

18 kommentarer:

Skaparglädje sa...

De där brödsnurrorna såg goda ut. Jag springer fortfarande ut till trädgårdslandet och hämtar purjolök, persiljan har jag frusit in.
Kram!

Märta sa...

Jag hinner inte med allt jag planerat innan julen,men det gör inget!
Trevlig självständighetsdag!
Kram!

Annelie sa...

Dom såg så smarriga ut så jag läre nog ta och baka dom...;)) Jag bakar bara fikabröd annars..

KRAAAM vännen å du kika in och var med på utlottningen om du vill..;))

LindaElm sa...

jättefina bilder. vet inte hur det är hos dig nu men här vräker snön just nu ner. fick en smärre chock när jag öppnade ytterdörren;)

Hantverkarglädje sa...

Ser att ni andra har så vackra förberedande julbilder så jag njuter av dem när allt är så sent hos oss p.g.a. köksrenoveringen.

Gunilla sa...

Vilken lyx att kunna gå ut och hämta persilja i vintertider . Den är ju lika fin frusen.

Brödet ser riktigt gott ut.

Vilket fint hjärta med kottar du har på nedre bilden.

Ha det gott
Gunilla

Rapport till Vänfors sa...

Ja du, det är allt helt otroligt vad allt är upp och ned.
Kram Annika

Tiger sa...

Persiljan ligger redan i frysen. Kunde ju inte tro i september att det skulle bli så varm höst...

Nu i kväll fick vi några snöflingor, så pass att det blev vitprickigt på marken. Och dammen har en tunn hinna av is.

Adventshälsningar
Elisabet

ormbunke sa...

Jag föredrar att ha något gott i magen än stressa av att det inte är rent i vrårna.Persiljesnurrorna ser verkligen goda ut.Ha du det också gott i adventstider.Kram. Anita

Hilda R.B sa...

Oi de der snurrene ser bare helig ut! Så fint du sa det med å skape lys i mørket. Det gjør du med dine bilder. Nydelig!
Kos deg videre i adventstiden.

Anette sa...

Ja, denna vinterna är verkligen annorlunda. Nu kom ju kylan idag, men annars hade jag snart kunnat plocka in en bukett med luktärter. Det hade väl blandat sig fint med doften av hyacinter! Kram Anette

Tant Otteskrufv sa...

Jag försöker hålla mig till principen att bara göra det som är roligt också när det gäller helgers firande. Sedan handlar det kanske om att tycka om också vardagssysslor? Fortsätt softa in helgen:)

♥Min Eden♥ sa...

VIlket härligt kotthjärta! Javisst är det hur märkligt som helst, en av mina rosor lyste klar rosa ännu för några dagar sedan, nu har det frusit till så jag tror att den strök med dock...

Vardag och flärd sa...

Nej, det är inte möjligt att göra allt man tänkt sig, men det är möjligt - och nödvändigt - att njuta av det man gör!
Vilket härligt hjärta fyllt med kottar! Nu måste jag sätta maken i arbete att göra ett hjärta så kan jag fylla det med kottar.
Ha det fint!
Kram Eva

Christina sa...

Vi fick första snön igår. Stora blöta flingor, som låg i en kvart. Sen var det lika blött igen!/Lila-Christina

blommor och kvistar sa...

vi fick den första snön igår och lite är kvar på marken ännu, men det smälter nog bort idag då vi har fyra grader varmt just nu. persiljan har klarat sig fint här åxå!

susanne

Inger sa...

Vilken bra prioritering du gjort inför julen, tror jag köper den:)
Kram

Viola sa...

Veldig veldig stemningsfullt! :)