torsdag 24 november 2011

Snart advent

I min arla morgonstund, ljusen brinner på köksbordet, i fönstren lyser adventsstakarna och gårdagens städning inför helgen ger den lilla extra kryddan i tillvaron med en mysig morgon och känslan för adventstid infinner sig.
Nu är tid för alla fina adventsljusen, doften av gran- eller tallbarr får sprida välbehag och naturligtvis smak av pepparkaka och kanske lite saffran. Visst är det snart advent!




Tänk om man vore liten och fick en paketkalender inför advent. Spänning varje morgon, lätt att kliva ur sängen när lilla överraskningen väntar. Ja, nog behövde man allt ett litet rött paket för att komma igång dessa gråvädersdagar och ingen snö i sikte som kunde göra världen lite ljusare.


Men, jag nöjer mig så gärna med tända ljus och mycket julmys.



En riktigt skön första advent till alla mina läsare!

Kram

29 kommentarer:

Skaparglädje sa...

Tända ljus i alla rum är en riktig mysfaktor så här års tycker jag. Jag vill önska dig också en trevlig 1:a advent.
kram!

Ruben sa...

Ja, tänk på den tiden man upplevde en helt fantastisk värld när man tittade på bilderna i adventskalendern!
Du tar så fantastiskt fina bilder, att man blir helimponerad!
Nej, nu åter till städningen - jag har mitt kvar jag! ;-)

Ha det gott!
/Ruben

Vardag och flärd sa...

Så vackra bilder och så fina små adventspaket!
Önskar dig också en fin första advent!
Kram Eva

Ninne sa...

Det var LÄNGE SEN man öppnade kalenderluckor- men jag minns mer när man gjorde de små paketen till barnen o sen barnbarnen- Ja ja ja det var jobbigt att hinna med- meen oj vad det var roligt pyssel..
Läste om ngn som gjorde kalender till varann- kanske ngt man skulle fundera på??
Kram Ninne

AnnCharlotte sa...

Härliga tider vi har framför oss.
Men det gäller att inte stressa för mycket för att hinna alla måsten utan hellre njuta...
Mina barn får fortfarande "paket", i form av godis, och de är rätt stora nu, från 12 och uppåt.
Det är svårt att släppa traditionerna.
Ha det bra :)

Jord under naglarna sa...

Det strular för mig att kommentera nu, men jag gör ett nytt försök och ber om ursäkt om det blir dubletter.

Detsamma önskar jag dig!

Du har gjort så fina stilleben av ljusen!

Christina sa...

Här regnar och blåser det så mycket, så det blir att pynta lite inne i dag! Slingan blåser väl i sönder om jag hänger ut den. Trevlig advent./Lila-Christina

Viola sa...

Vakre dekorasjoner og så fint med lys. Vi har tent små lys hele høsten.. Og snart kommer adventsstaken frem.. Pepperkakene har jeg allerede smakt på (kjøpt i butikk, men veldig gode!)

Klem fra meg! :)

Åsa! sa...

Advent är en mysig tid, precis vad som behövs för att lätta upp denna mörka årstid!

Ha en fin helg Bea / Kram

Gunilla sa...

Jag har redan smakat på mjukpepparkakan som jag måste ha till jul.

Jag bara älskar den så den blir starten på advent.
Jag hinner baka flera stycken inan jul.

Imorgon så far vi på julmarknad så då kanske julstämmningen infinner sig.

Ha en riktigt mysig 1:a advent

Gunilla

Gudrun sa...

Hej Bea!
Känner riktigt stämningen som du beskriver så bra.
Önskar dig en fin helg.
Kram

Ingela sa...

Gokväll Bea!

mer julstämning där än här. Det är helt klart vi kommer inte att hinna pynta tills söndag... men det kommer.

Ville bara önska dig en mysig fredagskväll! kram Ingela

LindaElm sa...

vackra bilder :)

trevlig helg :)

kram

Gugis Pärlor sa...

En riktig mystid med stora mått! Ha en fin lillajul!

Kram Gugi

Mia sa...

Hög mysfaktor hos dig som vanligt, etiketterna bidrar till att det ser ombonat ut, hos mig ligger värmeljusen och slänger i en kökslåda..
Kalendern ska ordans ikväll. Äldsta får knivar och gafflar, undrar hur kul han tycker det är men han ser sig om efter en lägenhet så dom kommer säkert gott med om en stund..

kajsastina sa...

Advent är inne och hösten över. Att mysa med ljus vid köksbordet är den bästa formen av avslappning. Jag tar det ganska lugnt hemma men har idag deltagit i basaren i kyrkan, där det var mysigt.
Skön helg
kram

Hjertebank sa...

Adventskalenderen er det slutt på nå når barna har flyttet, men LYS - det tenner vi hver dag. Rolig og godt å se på flammene.
Ha ei fin tid framover!

Black Iris sa...

En skön adventshelg önskar jag dig med.
Jag har haft lite svårt att få fram den rätta känslan när regnet smattrar mot rutorna men med en massa tända ljus och lite glöggdoft kommer man lite längre..

Kram Maidi

Rapport till Vänfors sa...

Alltid så fina bilder hos dig.
Kram Annika

STENLYCKA sa...

Önskar dig en underbar adventssöndag!
Ha den bästa dagen ♥
Kram Raina

Snäckskalsdalen. sa...

Så fint du har gjort, det ser pyssligt och mysigt ut. Jag får ta och sätta lite fart märker jag!
Trevlig 1:a advent
Agneta kram

Hilda R.B sa...

Så flotte bilder du har tatt. Så fint det ble med hvit... det lyser opp så fint. Ha en riktig god adventsuke til deg.
Klem fra Hilda

Annelis hantverk sa...

Så små söta adventspaket!
En härlig tid det blir nu med mycket pynt och ljus i mörkret!
Trevlig helg!

Elzie sa...

Ja, visst är det en mysig tid nu. Hoppas du har en fin första advent.
Kram Elzie

Helén sa...

Tittar in och önskar dig en trevlig 1:a advent! Härliga bilder...önskar osså att jag hade en kalender att öppna....med små små paket...sååå kul:9 Mvh Hele´n

Lyckoslanten sa...

Det är alltid så mysigt här hos dig! Adventstiden borde vara en lugn tid då man kan pyssla utan stress, men i min värld ska mycket ske denna månad, vilket ju också kan vara trevligt! ♥

Mona sa...

En riktigt skön adventstid och väntan på jul till Dig också!
Kramar, Mona

Lotta sa...

Jag riktigt känner lugnet lägra sig när jag tittar på dina underbara, inspirerande bilder. Här är det alltför mycket stressig vardag än för att stämningen ska infunnit sig, men snart....
Kram

Inger Marie sa...

Sååå god stemning du formidler...herlig:)) Takk:)
God tirsdag til deg:)