onsdag 30 november 2011

Om jag kunde

Vilken dag, det är middagstid och ute är det ofantligt grått, regnet och vinden piskar träden åt alla håll och kanter. Blir tvungen att rasta hunden, även när vägen är likt en uppblött, gyttjig och nyplöjd åker och regnet som stänker i ansiktet gör mig lite grinig. Trots att jag är klädd i regnställ och gummistövlar är tillfället inte det minsta nöje, men får se det från den positiva sidan, en dos frisk luft och motion skadar ingen. Väl hemkommen var min fyrbenta vän inte längre sig lik, gyttjig jämt över öronen, pälsen (i vanliga fall vit) hängde i stripor av regnet och full med sand, trots manteln! Badet direkt, föna och borsta torr, ja, så gick två timmar av min dag! Resten av dagen skall ägnas åt lite trevligare saker, julpyssel, matlagning och "måste göra idag".

Om jag ändå kunde använda en trollstav eller den rätta formeln för att skapa lite ljus i tillvaron gjorde jag det nu. Men tyvärr, har vare sig trollstav eller formeln och får själv skapa ljus och stämning på bästa sätt. Tända ljus ger i alla fall lagom fin stämning,


ett ryck bland mjölpåsarna ger doften av nybakat bröd med innehåll av goda kryddor


och allt det gråa glöms bort för ett tag. Till slut en


skiva nybakat och varmt bröd till kaffet. Mums, dagen är ändå fin och god!

Känn doften, smaken och känslan av det ljusa trots allt!

På önskan om receptet på brödet.

Tyvärr lyckas jag inte trixa med pdf fil (efter många försök) för receptet, så det får bli ett foto-recept! Lycka till!

Må gott!

21 kommentarer:

LindaElm sa...

fina bilder, känner nästan lukten av det nybakta brödet ända hit med din underbara text:)

Fortsatt trevlig dag!

Gudrun sa...

Att känna stämning eller ej. Du har då en otrolig förmåga att inspirera oss andra.
Ha en riktigt fin dag.

ps. självklart är det ok att välja att vara med eller ej i en utlottning.
Kram

AnnCharlotte sa...

Det brukar alltid finnas nått gott varje dag....om inte annat så är det ju härligt att komma in i värmen efter en ruskpromenad.
Ha det bra :)

AnnCharlotte sa...

Det brukar alltid finnas nått gott varje dag....om inte annat så är det ju härligt att komma in i värmen efter en ruskpromenad.
Ha det bra :)

Gunilla sa...

Jag känner igen dagen i din otroligt välformulerade skrift.
Jag var ut med dagbarnen på promenad idag och regnet och blåsten slet i regnkläderna. Men jag var tvungen att gå ut för att få frisk luft och rensa huvudet en stund.
När vi kom hem efter promenaden i skogen så var barnen rejält blöta.
En hade inga stövlar han hade genomblöta skor.:o(
Broräcket såg ut som en tvättstuga:o)

Vilket gott bröd du har bakat.
Kanske du vill dela med dig av receptet:o))

Ha det gott
Gunilla

Livet på Vestergård sa...

Åh så gott med nybakt bröd! Det kan sätta guldkant på den gråaste dag.
Kram Kicki

karina sa...

Hejsan!

Nybakat glutenfritt tunnbröd har avsmakats idag och och visst är det gott när det är precis nygräddat. Här har vi haft solsken idag så det blev en långpromenad. Ha det gott, Karina.

Tant Otteskrufv sa...

Du skriver så fint och har alldeles rätt, att baka räddar en dålig dag.

Vardag och flärd sa...

Det finns alltid något att njuta av och glädjas åt och du hittade bödbaket! Jag är glad för att det inte är kallt och för att det är advent och många ljus som lyser.
Kram Eva

Inger sa...

Jag vill också baka, tror jag får ta ledigt från jobbet nån dag.
En hund önskar jag mig ibland, just för att få komma ut i alla väder.
Kram

Mona sa...

Oj, oj vad det brödet ser gott ut. Tur du lade ut receptet så kan jag prova på det! Kanske det får bli en bakningsdag i morgon!
Kramar, Mona

ormbunke sa...

Vad skönt att du kunde förgylla dagen med brödbak efter allt det blöta. Vi har också haft hund en gång så jag kan se den framför mig hur hunden såg ut . Dina bilder får det att vattnas i munnen. I dag har vi haft solsken och 8+. Ha de gott. Kram. Anita

Hilda R.B sa...

Jeg kjenner duften av nybakt brød helt hit. Nam,nam. Du er så flink til å ta bilder av det du sysler med. Så fine bildene ble. Kos deg med talglysene i mørketiden du, det gjør jeg også.

Lyckoslanten sa...

Det var verkligen helt otroligt mörkt och värsta blåsten påkopplad idag, men sedan kom ljuset just innan solen gick ner... Hoas dig är det mysigt och gott! ♥

Ninne sa...

Det är så gott att läsa dina inlägg där du alltid är så fin på att finna den ljusa pricken som gör varje dag till en BRA DAG
Ha det fortsatt lite bättre väder. Kram Ninne

Mia sa...

Surskorpor, är det skorpor av surdeg eller? För att få degen att jäsa som surdeg? Det låter gott ditt bröd med rågmjöl och alla kryddor, såna bröd tycker jag om. Det ser ut som det blev en fin mysig dag till slut i varje fall :)

Bitte sa...

Hej min vän!

När du beskrev promenaden, var det som att jag gick där bredvid dig :-). Allt blir så blött och trist i sånt här väder och sen vet man hundarna kommer att behöva en rejäl rengöring när man kommer in igen. Allt blir lite mer omständligt när det är blött och lerigt ute, bara att behöva åka och göra korta ärenden när de fyrbenta måste med i bilen, gör att man riktigt gruvar sig i förväg...

Vilket härligt kryddigt bröd du har bakat, inget går upp mot det! :-) Och dagarna rullar på, snart är det andra advent! Jag hann knappt med första... hoppas du hade en lugn och skön första advent :-).

Många kramar till dig
Bitte

Annika Christensen sa...

Hej!

Jag känner igen mig när det gäller 4benta vänner som skall tvättas och fönas. Här tar det en dag per hund. Vilket härligt bröd och alltid lika kul att titta in till dig.
Här kunde jag dessutom kommentera vilket jag sällen kan nu förtiden.
Ha det gott
Annika
som känner bakdoften ända hit

Inger Marie sa...

Hei:)
Så fint innlegg...kjenner både luktene og varmen...:))
Takk for at du følger min blogg..kjempekoslig:))

Rapport till Vänfors sa...

Stämmningsfulla bilder,vet verkligen vad du menar. Man måste ta till såna enkla "trix" för att förgylla den mörka vardagen.
Kram Annika

Gugis Pärlor sa...

Inte så lätt att hitta guldkanterna i vardagen sådana här dagar men du klarar av det med bravur!!

Allt gott!

Kram Gugi