måndag 14 november 2011

Novemberbukett

Det vackraste jag har i november, en bukett röda rosor! Är det inte fantastiskt att få strosa omkring i trädgården som är lagom sliskig på sina ställen, iklädd gummistövlar traskar jag runt, spanar ifall att den gömmer något vackert ännu i år och faktiskt en och annan färgklick finns fortfarande och vem kunde tro att jag kan klippa rosbuketter så här sent på året!? Har väl aldrig hänt förr! Här klagar jag på gråa dagar titt som tätt, men det här är faktiskt färg som ger liv och väcker alla sinnen för det vackra och sköna.




Nåväl, jag kunde ha lagt till Kärleksörten, Myskmalvor, Rudbeckia och några Bellisar osv. Måste bara få dokumenterat att Primulan är i blomning, mini Narcisser är i knopp och man undrar smått hur dessa små tuvor skall orka komma igen, när det är dags för vårens blomning!


Det känns smått konstigt att börja fundera på julpyssel när hösten ännu är varm och fuktig, men det är väl hög tid att dra igång med några idéer om man skall hinna i tid. Adventskalendern skall fyllas med paket och små askar börjar ta form.


Fniss...det blev ett rörigt och tillika roligt inlägg, lite vår- och sommarkänsla och slutligen rödaste julpyssel.

Må gott mina vänner!

22 kommentarer:

Ruben sa...

Rosen ger verkligen sting åt buketten! Det är nog inte för inte som rosen kallas för blommornas drottning!

Ha det gott!
/Ruben

Karin sa...

Vilken vacker bukett! Här blommar maskrosorna med andra blommor. Skönt att slippa kylan ett tag till. Tack för besöket på bageriet.
kram Karin

Livet på Vestergård sa...

Vilken vacker bukett! Javisst är det konstigt att tänka på jul när det ännu är så varmt ute, men jag tror att det lovats kallare väder nu.
Kram Kicki

Hilda R.B sa...

Nydelig bukett!!! Så deilig det ble med sterke farger. Trenger det i høstmørket. Får så lyst til å starte med julepyntingen. Ha en trivelig fargerik uke til deg.

Mia sa...

39 dagar såg jag precis på en blogg, till julafton, uff, jag har inte börjat tänka i dom banor och blundar glatt för tomtar på Plantagen när jag handlar vårlök på rea..
Din bukett är otroligt tjusig och står helt i stil med det juliga på slutet. Får väl supa in din inspiration och fundera på något jag också.
Ha det fint :)

AnnCharlotte sa...

Ja det är verkligen allt på samma gång nu....höst och sommarblomning och jul snart.....
Ha det bra :)

Inger sa...

Känns som man tappat kollen på vilken årstid det är, bara att njuta av den goa värmen och vad naturen för övrigt bjuder.
Kram

Ninne sa...

Vilket härligt inlägg. Men har du så många fina blommor?? JAg tog in som jag tror sista rosen i lörd. Den fanns på klätterosen mot en vägg. Sen var det ju -5 natten till sönd.Sååå Nu är det nog slutplockat här??
Får göra allvar av julkortsgörat
Kram Ninne

STENLYCKA sa...

Ja den här hösten har verkligen varit varm och märklig för oss trädgårdsälskare. Läste att många flyttfåglarna inte har gett sig av till varmare land. En granne var ute i dag och klippte gräsmattan.... Hos mig blommar också flera blommor tappert vidare. Har satt tulpanlökar som kommer stickande med full kraft.
Skönt med värmen för då blir vintern inte så lång,för ett tu tre så är Kung Bore här, men han får gärna vänta till jul för min del.
Ha det gott!
kram Raina

Lyckoslanten sa...

Vackert blandat med roligt! Nu ser det ut som om minusgraderna är här och blomningen lär ta slut. Då kan inspirationen för julpyssel infinna sig! ♥

Ingela sa...

Godmorgon Bea, härligt inlägg!!!
Läckra bilder, visst är det fascinerande att trädgården ännu är full av liv. Vi har inte heller så där mycket blommor just i vår täppa. Här finns en del höga trän runt och solen kommer inte till så väl på alla ställen där den hade behövts.

Nu önskar jag dig en härlig dag. Här bär det av om en stund. Kram Ingela

Skaparglädje sa...

Svårt att fatta att det är advent om knappt två veckor, vart tog hösten vägen, den bara flög iväg.
Lycka Till med din kalender.
Kram!

Annelis hantverk sa...

Ljuvlig sommarbukett bland julpysslet!
Kram Anneli!

Gunilla sa...

Vilken härlig bukett och den ger ju dubbel glädje då du plockat den själv i november.

Kalendern blir spännande att se hur den blir.

Ha det gott
Gunilla

Rosor och ruiner sa...

Ja, allt på en gång! Jo, man förvånas över att det snart är advent,när man ena dan går och plockar in blommor från trädgården1 Vilken underbar bukett du fick ihop!

Åsa! sa...

Det är verkligen svårt att förstå att vi är så långt framme som vi är. Hösten har varit helt fantastisk!

ormbunke sa...

Vad ljuvligt att kunna plocka en så fin bukett hos dig i november månad.Trots några frostgrader så är det en del som blommar fortfarande. Ha de gott. Anita

Bitte sa...

Det är helt fantastiskt med den här höstvärmen, och ännu mer fantastiskt att du kan klippa rosor i trädgården i mitten av november! :-) Din bukett är så vacker med sina höstinslag.

Den här värmen bidrar till att det känns både märkligt och konstigt att julen närmar sig med stormsteg. Om två veckor är det första advent! Märkligt... :-).

Ha en fortsatt fin vecka!

Många kramar
Bitte

Snäckskalsdalen. sa...

Härligt när årstiderna går i varandra, men samtidigt blir man lite vilsen.....men rosen är röd och julen är röd! Det blir fint tillsammans.
Agneta kram

Gugis Pärlor sa...

Jag har en rosa klätterros som blommar. Aldrig tidigare har den haft blommor så sent på hösten! Känns verkligen konstigt att gå i rabatterna och ta in blommor fortfarande... Julöppningen är på söndag och det lär bli varmare väderlek igen ;O)

Kram Gugi

Berit sa...

Jag håller på att julpyssla för fullt, men det känns lite konstigt eftersom jag fortfarande kan åka till skogen och plocka mossa som inte är frusen..
Ha en underbar dag!!

Inger Marie sa...

Hei Bea:)
Så hyggelig at du fant frem til meg...og takk for din koslige kommentar:)
Har kikket rundt på bloggen din...så mye flott du lager:))
Gleder meg til å se hva du lager av julpyssel...legger meg til som følger...om det er ok??
Ha en fin ettermiddag:))