söndag 6 november 2011

Ljus-helg

Grått och trist som vanligt och ingen ljusning verkar det bli på den fronten. Däremot har helgen varit en ljusets helg och många är de som har vandrat vägen längs kyrkogården och tänt sina ljus till minnet av de kära. Vackert och stämningsfullt med alla lundar av ljus i kvällsskymningen.




Helgen har förövrigt varit alldeles utmärkt med lite vila och lagom dos av frisk luft, trots grå vädret. Tänk att en dag åtminstone är befriad från handel och ingen jäkt för den delen behöver ens tänkas på. Brasan i spisen sprakade gemytligt i kvällningen och tror visst att det blev en liten tupplur och kvällslektyren landade på näsan. Det kallas visst att koppla av!?




Nu börjar återigen en ny vecka och det är bara att fånga stunder av ljus och alla små guldkanter på vardagen.

Kram

29 kommentarer:

Lenas trädgård sa...

Oh, såna ljuvliga rosor! Vilken underbar färg, o så vackert med dropparna!
Ja, koppla av kan man ju unna sig nu, då trädgården lagt sig till ro...
Men liite rastlös känner jag mig utan mitt trädgårdsliv...Har lite svårt för att vila med en bok eller film "mitt på dagen"...Borde nog ...
Ha en trevlig ny vecka!
Lena

Helena sa...

Hurra jag har äntligen lyckats få in dig i min bloggroller!
Nu kunde jag se direkt när du uppdaterade :-)
Jättefina bilder!Visst har det varit en fin helg på många sätt.Ljuständning på kyrkogården o här hemma!
KRAM från mig!

kajsastina sa...

Blogger har missat att påminna mig på insrumentpanelen då du har haft inlägg. Men nu tittar jag in och beundrar de vackra rosorna. Dropparna ser ut som silver. Idag har jag också kopplat av, skönt!
Ha en skön vecka!

Hilda R.B sa...

Nydelige bilder. Flott bildeserie og teksten din er så nydelig! Ha en koselig uke til deg.

Skaparglädje sa...

Låter skönt med en så lugn och fridfull helg. Ett skönt sätt att ladda batterierna på.
Kram!

Livet på Vestergård sa...

Helger med två söndagar är inte alls så dumt.
Extra vackert är det med ljus i novembermörkret!
Kram Kicki

Gugis Pärlor sa...

Ett välkommet avbrott i vardagen med vila och avkoppling är aldrig fel även om det mestadels regnar och är mörkt ute.. Ha en trevlig kväll!

Kram Gugi

Nette Cecilia sa...

Härliga bilder på rosorna,Tänk att jag har haft 2 dagar ledigt ,minns inte när det hände sist ,kram Nette

LindaElm sa...

jätte vackra bilder. färgerna och ljuset är otroligt fina:)

Mona sa...

Fin text. Det är inte alltid man kommer ihåg att man behöver/får vila också. Och rosorna är helt ljuvliga! Vackra bilder.
Kramar, Mona

Lotta 8`) sa...

Att slumra en stund sägs vara den bästa återhämtningen :) och det är skönt att ha tid för att blunda en stund.
Vi fick se solen vid vår stuga men faktiskt så såg jag den när vi kom hem till stan igen, en stund i alla fall, för sedan så försvann den bakom alla husen.
Vi körde förbi kyrkogården och såg alla som var där och satte ut dekorationer och ljus - så fint det är. Min mamma och pappa har ingen grav men de finns omkring oss när vi är i stugan ♥

Så fint det var med rosor och glitter! Skall minnas det när det är dags för dukning i matsalen :)

Läste nyss på en blogg att man i skåne tror på milt väder i 3 v till, det tackar jag för!

Ha en skön vecka ♥

Ingela sa...

Fantastiskt vackra rosor!!!

Vattendropparna förhöjer skönheten ytterligare!


Nu är det dags för mig att knoppa så jag pallar med morgondagen!

Godnattkram från Ingela

Trädgårdsflow/Garden Flow sa...

Vilket ljuvligt rosenarrangemang du gjort! Skönt med en lugn helg. Allt för ofta har vi så mycket aktiviteter för oss att vi glömmer bort att riktigt vila och inte göra något.

Ha en fin vecka!
Kram
Charlotte

Mia sa...

Tänk att det finns så vackra rosor fortfarande, en fin uppsats. Och innemys, med brasa, låter underbart. Nu väntar en veckas ferie, då ska jag bara koppla av. Men nu ser det ut att bli kallare här.
Ha en fin vecka :)

Ruben sa...

Det är verkligen vackert och stämningsfullt med alla tända lyktor på kyrkogårdarna!

Ha det gott!
/Ruben

Rosor och ruiner sa...

Ja, koppla av behöver man verkligen ibland.
Det blev inget ljuständande på kyrkogården i år, pga vår fastlandsresa, men vi tände ljus i går kväll hemma, och tänker gör vi ju dagligen, på våra nära som gått bort...
Hoppas du får en fin vecka!

promenader på landet sa...

Hej vännen visst är det vackert med alla ljus, det behöver vi i höstmörkret! Må så gott kram från Maria

Gunilla sa...

Vilka fantastiskt fina bilder med ljuvligt rosarrangemang.

Du är riktigt proffsig på att kunna fånga det speciella.

Härligt med en slappardag och att inte göra någonting det är ju inte många som kan koppla av fast man är ledig.

Ha en riktigt fin fortsättning på veckan.
Kram

Viola sa...

Så forseggjort og lekkert! :) De dråpene ser jo ut som små perler..

Mange fargerike og flotte bilder under her også! :)

Klem fra meg! :)

Bitte sa...

Tack för dina fina hälsningar hos mig! :-)

Ja, Allhelgona var en vacker dag/kväll med alla ljus som tändes och alla vackra tankar som tänktes. Jag tycker också att det var skönt med en dag där affärerna var stängda. Det är lättare att ge sig tid att bara vara då!

Vilka vackra rosor du har som skimrar och glittrar! Så vackert det var, jag skulle vilja ha såna rosor till jul :-).

Jag log när jag läste din kommentar om er lilla hund, jag kände igen så mycket i det du skrev. Mina småtjejer vill också alltid följa med, lämnar jag dem hemma brukar jag hitta väldigt konstiga saker i sängen när jag kommer hem... :-).

Hoppas du får en fin vecka!

Många kramar
Bitte

Elzie sa...

Ja, det är en underbar, om än ledsam, helg detta. Alla ljus som brinner på kyrkogårdarna gör att man njuter vid bara åsynen.
En dags stängt? Här var det öppet som vanligt i affären och precis lika mycket folk som det brukar vara. Svenska folket har verkligen blivit bortskämda med öppna butiker både då och nu!
Hoppas du har en bra dag.
Kram Elzie

Inger sa...

Behov av avkoppling finns alltid.
Vackra rosbilder du visar:)
Kram

Åsa! sa...

Så vackra bilder! Har du ännu rosor i trädgården Bea? Jag en okänd ros-sort som ännu blommar, eller iallafall försöker blomma. De börjar se rätt tagna ut.

Huset på landet sa...

Underbar färg på rosorna! Ja rosor och ljus, det är sånt som piggar upp gråa, mörka dagar. Visst är det skönt att vara ute och räfsa också då det är så varmt fortfarande, men det skulle ju kännas så mycket trevligare om solen tittade fram lite.

Kram, Nicole

karina sa...

Hejsan!

Hos mig dunsar boken ner i golvet, och tur det för annars går väl glasögonen åt pipan. Visst är det skönt med shoppingfria dagar och jag tycker det borde gå tillbaka till söndagsstängt, för nog hinner man handla ändå det man behöver. Hos Rosa`s en liten charkbutik står det på skylten att på söndagar då vilar vi, så smart tänkt. Ha det gott, Karina

Black Iris sa...

Åhh, vilka fina rosbilder du har..
Fort går tiden så nu är den här veckan också snart slut..
I morgon åker vi till torpet och tänder en brasa vi också.. Mysigt

Kram Maidi

Blommiga Karin sa...

Det låter som en helg som min. Underbart att bara vara och ta det lugnt, samt att minnas de sina som gått bort...
Kram Karin

Gudrun sa...

Hej Bea!
Så fina bilder. Vackra färger.
Visst är det skönt att bara få blunda en liten stund så där.
Önskar dig en fin helg.
Kram

Bitte sa...

Hej min vän!

Kikar bara in för att önska dig en riktigt fin novemberhelg! :-)

Många kramar
Bitte