tisdag 1 november 2011

Höstkrukor

En väldigt ovanligt lång och varm höst har vi begåvats med i år, endast några lätta frostnätter och inte en snöflinga så långt ögat kunnat se, det är väl gott nog för oss som gillar höstpyssel i trädgården. För det mesta har krukorna täckts av snö såhär års, men i år visar de fortfarande färg och man blir glad av de små gröna växterna som kämpar om att få ljuset från den allt blekare höstsolen.




Så mycket färg kan man egentligen inte åstadkomma med det urval som finns att tillgå, men några söta grillspett ger lyster i den färgfattiga världen just nu, fåglarna blev säkert nöjd av grillfesten i alla fall, ty kvar hänger små rester av de söta små äpplena.






Tända lyktornas tidevarv är här och ljusen som fladdrar på köksbordet, gör hösten ändå angenäm på sitt sätt!

Ha det gott!

26 kommentarer:

Hilda R.B sa...

Flott pynt i hagen om høsten. Nydelige bilder!

billan sa...

Tack och lov för den varma fina hösten! November har börjat på ett föredömligt sätt.
Vilka fina grillspett du tillverkat....sådana skulle nog "mina" fåglar önska sig också:)
Nu tänder vi ljus och hoppas det dröjer länge än tills snön täcker kvarglömda krukor i trädgården.
Må så gott!

Anna Vattenkanna sa...

Fina grillspett! Funderar... utanför vårt hus finns det kommunala äppleträd som det ligger stora drivor med fallfrukt under. Ska nog ut och plocka rätt på dem och göra grillspett modell större. Man kan ju ta vanliga bambukäppar, så får det bli. Tack för finfin inspiration.

Kram Anna Vattenkanna

Inger sa...

Så mycket fint du kan göra:)
Vädret är fantastiskt med strålande sol och +12 grader, jag tackar.
Bea, det finns ett finskt Rosensällskap också, som du kanske redan känner till.
Kram

Mia sa...

Det ser alltid lika mysigt ut hos dig, vackra dekorationer igen. Visst är det mysigt med fladdrande ljus och otroligt överraskande med det milda vädret Vi kunde ju haft snö så här års..
Ha det fint :)

Hjertebank sa...

Nydelig som alltid.
Takk for koselige kommentarer

Lyckoslanten sa...

Trevliga pynt i din trädgård vid alla årets skiftningar! ♥

strandskatan sa...

Du är bara enastående!!!
Jag blir så inspirerad och glad efter besöket hos Dig!
Tusen tack :))))
Kreativ höstpyssel och härliga bilder.
Kram Halina

Ruben sa...

Bra att fåglarna får mat, men man får hoppas att de inte går för hårt åt dina vackra äppelpinnar!

Ha det gott!
/Ruben

Gudrun sa...

Hej Bea!
Pysselmästare! det verkar som om allt du gör blir till skönhet. Vilken gåva.
Önskar dig en riktigt fin dag.
Kram

Livet på Vestergård sa...

Så skönt det har varit med den varma hösten. Fint med grillspett till fåglarna!
Kram Kicki

Vardag och flärd sa...

Hösten är så otroligt angenäm och särskilt i år när vi inte haft någon kyla än. Det kommer tids nog. Det är mysigt att strosa runt i trädgården och titta på det liv som fortfarande finns och färgerna är så vackra. Och promenera i skogen där lövträdens gula löv lyser inne bland granarna, det är livskvalitet.
Ha det fint!
Kram Eva

Ingela sa...

Hej på dej Bea!

Undrade ett litet tag var du höll hus ;-) Men, nu ser jag att du har haft fullt upp utanför ditt hus. Vackert pyntad trädgård igen :-) Kram Ingela

Snäckskalsdalen. sa...

Grillspetten var både roliga, vackra och en jättebra idé! Du har vackert i din höst, fina växter med vackra varma färger.
Agneta kram

Margot sa...

Hej Bea! Kul idé med äppelgrillspetten och vilka härliga bilder! Visst är det härligt med den varma hösten vi får njuta av, hoppas snön håller sig borta länge än:)
Ha det gott!
Kram Margot

Christina sa...

Ja, vilken härligt varm höst det är! Hoppas den varar länge än. Jag har drivor med prydnadsäpplen, så nu ska här göras spett. Tack för tipset./Christina

ormbunke sa...

Fullt av inspiration får jag när jag tittar in på din sida. De är så snygga dina höstdekorationer så hoppas det dröjer länge innan snön kommer och döljer dem.I dag har vi 13 gr varmt och det har lovats sol.Så jag är glad att blommorna klarar sig ett bra tag till. Ha de gott. kram. Anita

Helena sa...

Vilken bra idé jag som har så många aplar!
Jag har många gånger försökt lägga dig i min bloggroller men det går inte...bara så du vet om du har undrat?!Det är en till bloggare som det inte går att lägga in vet inte alls vad det beror på trist är det hur som helst...Jag gillar verkligen din blogg eftersom ditt intresse för natur alltid märks :-)
Naturen betyder mycke för mig oxå!
KRAM från mig!

Gunilla sa...

Hej Bea.

Jag njuter i fulla drag av de varma dagarna som vi har ,vintern blir ju inte så lång då.

Vi har inte heller fått någon snö och den får gärna dröja ett tag till. Men när allt har vissnat ner och det blir mörkt då får snön lägga sig för då blir det mycket ljusare ute.

Du är verkligen påhittig.

Ha det gott
Gunilla

AnnCharlotte sa...

Jag gillar din idé....och Annas vidareutveckling......
Härligt med denna varma och fina höst, det är bara att vara glad för varje dag som är fin.
Ha det bra :)

Bitte sa...

Jag njuter också av vår rätt varma höst! Trots en del kalla morgnar, så har det nu blivit varmare igen och man behöver inte alls pälsa på sig längre. Det är rätt angenämt att promenera ute i mildvädret! :-)

Vilka underbara färgsprakande bilder du visar, det är också något som jag tycker om med hösten. Alla dessa vackra färger... :-).

Ha en fortsatt fin vecka!

Många kramar
Bitte

Elin sa...

Vilken härlig blogg du har med många fina bilder och roligt pyssel, jag gillar lökkorgen av hönsnät du gjorde i tidigare inlägg, synd att det är lite sent, annars hade jag testat det!

Ha en fin helg!

Moa sa...

Visst är det härligt med alla krukor o lyktor därute nu som fortfarande står där färggranna o fina.. mysigt. Dina bilder är så fina o höstiga.. ha en fin helg/Moa

Åsa! sa...

Mycket ljus ska det till såhär års! Önskar dig en fin helg Bea!

Mina Vita Ting sa...

oj så fint du har gjort ,visst har vi ett härligt väder fortfarande ,
önskar dig en trevlig helg
Kram

karina sa...

Hejsan!

Säkert var det i din blogg som jag såg äpplerna på spett förra året. Idag när jag såg hinken på trappen så tyckte jag att den såg färglös ut och kom då på att jag har två grillspett ståendes på baksidan. Hade dem i hinken förra vintern med äpplen i, så nu har de fått flytta till hinken men äpplerna kommer inte dit förrän jag varit till affären. Ha det gott, Karina.