fredag 7 oktober 2011

Lökkorgar

Vilken vecka vi haft! Med tanke på vädrets makter har det bjudits på rejäla svängar. Början på veckan blev ett fantastiskt vackert höstväder, för att sedan förvandlas till ett överraskande åskväder och blixtarnas blåa sken lyste upp över natthimlen som följdes av ett åskmuller. Lite ovanligt med den naturkraften i oktober. Dit försvann då den ljuvliga höstvärmen som övergick i mera kyliga dagar och idag ett riktigt höstrusk med hårda vindar. Nu är den vackra hösten som bortblåst och vi får fånga de ljusa timmarna på bästa sätt.

Vilken tur att jag hann göra min lökrensning i entrérabatten innan ovädret. Grävde upp varenda pärlhyacint och andra lökar, för att testa lökkorg i stället som kan lyftas upp efter blomningen och friställa en del av rabatten för sommarblommorna. Korgarna av kycklingnät formas till önskad modell, fodras med mossa för att inte jorden rinner ut, två handtag för att enkelt lyftas upp efter blomningen. Vi får se hur det lyckas!


Väddens vackra blommor fick ge vika för grepens framfart och det känns som ett visst försprång till våren med en välansad rabatt redan från hösten.


Det glesnar i blomstervärlden för varje dag som går, men får vara alldeles nöjd med hösten som gynnat mitt Silverax så fint i år, det har aldrig någonsin blommat så länge och vackert tidigare.

En vacker Cyklamen (Tack U!) pryder köksbordet i höstrusket! Visst är dom söta de skära blommorna!?



Ha en fin helg!

24 kommentarer:

ormbunke sa...

Ja man skulle lägga ner lite mer arbete när lökarna skall i jorden så har man nytta av det till våren. Konstigt att skriva våren när höstrusket tjuter utanför. Ha de gott i helgen. Kram. Anita

Annika Christensen sa...

Lysande ide. Kommer att bli jätte snyggt.
Här är vädret också opålitligt.
Jag väntar på fint för mitt sista trädgårdsjobb. Håll tummarna.
Ha en skön helg
Annika

Trädgårdsflow/Garden Flow sa...

Bra idé att göra egna korgar för lökarna!! Ja, nu är det kallare luft ute. Höstluft. Har massor av trädgårdsjobb kvar dock. Hoppas det inte blir frysgrader på flera veckor. Annars ligger jag risigt till haha...

Ha en toppenhelg!
Kram Charlotte

Ruben sa...

Nästan synd att gräva ner en sådan fin korg!! Men väldigt praktiskt!!

Ha det gott!
/Ruben

Hilda R.B sa...

Nydelige bilder fra høstarbeidet i hagen. Kunne laget en blomsterbok om hagearbeid du!!!! Ha en riktig god og kreativ helg til deg.

Christina sa...

Så fin lökkorg. I år har jag planterat små cyklamen ute i korgar. Och dom tycks trivas jättebra, åtminstone tills första frosten!/Christina

Lyckoslanten sa...

Så intressant med lökar i nätkorg! Det blir säkert vackert när det blommar!
Ja vilket väder vi har haft, men idag skiner solen! ♥

Hanna sa...

Fina bilder. Smart lökkorg.
Ha en fin lördag.
Kram
Hanna

Livet på Vestergård sa...

Praktiskt med lökkorgarna! Tulpanerna är ju inte så vackra att ha kvar i rabatten när det blommat färdigt. Behändigt att kunna flytta dem någon annanstans då.
Ha en fin lördag! kram Kicki

Elzie sa...

Har du gjort dom där lökkorgarna själv? Ser bra mycket trevligare ut än dom i plast, tycker jag.
Sen bara älskar jag dina stövlar i mossa som du har här på din sida. Har du gjort dom själv, eller? Dom ser så himla mysiga ut och jag undrar om det kan vara svårt att få till dom.
Ha en fortsatt fin helg.
Kram Elzie

Helena sa...

Vilken toppen idé hönsnät har ju jag hemma...
KRAM från mig!

Hantverkarglädje sa...

Klokt och enkelt med lökkorg om det funkar väl. Vi får väl höra nästa sommar. Ha en skön helg.

Vardag och flärd sa...

Vilken fin lökkorg, du är så fantastiskt duktig och gör så fint!
Kram Eva

Åsa! sa...

Lökkorgar har jag funderat på, just för att få mer plats i rabatterna. Ska bli spännande att se vad du tycker!

Ha en go fortsättning på helgen Bea! / Kram

Inger sa...

Planterat tulpanlökar idag, utan korgar, men jag har inga sommarblommor heller. I natt kanske första frosten kommer, alltid en känsla av vemod.
Ha en skön söndag!
Kram

Mina Vita Ting sa...

Så fiffig idè med lökkorgarna , och Cyklamen som är så fina men jag kan bara inte sköta den blomman, bladen blir gula o det är så tråkigt ,för jag älskar den
kramiz

billan sa...

Det där var påhittigt och bra....jag gillar inte de där lökkorgarna i plast som finns att köpa.
Även jag ska försöka få ner lite lökar i helgen. Men jag har prioriterat växthuset och chileplantorna idag..stor risk för första frostnatten här hos mig inatt.
Trevlig helg!

Hjertebank sa...

Koselig innlegg og nydelige bilder!

Mona sa...

Låter intressant det där med lökkorg..Ska bli spännande att se hur det fungerar.
Här har vädret också varit omväxlande, men åska har vi faktiskt inte haft. Idag är det kallt (fyra grader i morse), men strålande solsken och nästan ingen vind.
Ha en fin söndag!
Kramar, Mona

STENLYCKA sa...

Hejsan goa Bea!
Vilka fiffiga lökkorgar du har skapat. Nästan för vackra med mossan för att sätta ned i rabatten.
Håller med dig att Silveraxen har varit särskilt blomvilliga i år, även hos mig är det så, vet inte varför.
Vacker cyklamen en tacksam blomma både ute och inne.
Önskar dig allt gott!
Kram Raina

Lenas trädgård sa...

Vilken bra ide`, men vilket jobb att gräva upp alla lökarna du haft. Men om du lyckas, så är det ju ett arbete du inte behöver göra om nästa sommar. bara att lyfta upp korgarna-fiffigt!
Här finns det lökar ÖVERALLT i rabatterna, suck, skulle ta hela hösten för mig!
Så de får vara kvar.
ha en go söndagskväll!
kram Lena

Margot sa...

Vilken kul idé med lökkorgarna och så praktiskt. Cyklamen är verkligen så vacker!
Ha en fin ny vecka!
Kram

Gugis Pärlor sa...

Fina och praktiska korgar! Hmm... jag borde hinna med en genomgång i rabatterna också innan snötäcket kommer!!

Ha en fin kväll!

Kram Gugi

Spirande grönt - sa...

Spännande lökprojekt!

Roligt att du ville vara med i min tävlig, önskar att jag hade haft ett tulpanpaket till alla.

Ha det gott,
Rebecca