fredag 14 oktober 2011

Jordnära

Ett ord som jordnära, kan man undra var det har sitt ursprung och vilken egentlig mening det innebär. Utan att gå in i vetenskapliga benämningar och avseenden, tror jag bestämt att mitt inlägg idag är lite jordnära.

Hösten för en trädgårdsinnehavare är i allra högsta grad något av en jordnära tillvaro. Åtminstone känns det så efter alla höstliga insatser, gräva upp och spara i vinterförråd, flytta möbler, åla fram i rabatter för att rensa och klippa ner det som kan friseras. Flytta krukor och tömma krukor på jord, hösta med lyktor och annat trevligt. Summan av kardemumman: Ett par leriga handskar som bör hängas på tork, knäna på byxorna gråa av jord och får finna sin väg till tvättmaskinen och inte minst, ömmande muskler efter alla styrkeprov på jordnära ting.

Plocka och binda kransar av naturmaterial i jordnära färger, för det gillar jag!



Stommen av vassrör i vacker halmgul färg.


Naturligt, enkelt och vackert, men lite ofriserad i fotoögonblicket.

Hur det än är med tanke på ordet jordnära och dess innebörd, gillar jag personligen den jordnära stilen och höstens vackra färgskala!


Förresten, små huvudbry kan dyka upp under alltför många jordnära dagar. Nu blev jag helt betagen av min välväxta Julros som har en mängd knoppar (upptäcktes för ett par dagar sen) och kom fram till att den får lov att grävas upp och förvaras på svalt plats, eljest gissar jag att den inte klarar tjäle!?


Får se hur den gillar mitt tilltag!

Ha det gott!

33 kommentarer:

Nette Cecilia sa...

väldigt vacker din lövkrans ,kram Nette

Rosor och ruiner sa...

Visst känner man sig nöjd när man varit ute och höstjobbat i trädgården, känner så väl igen det där med gråa knän, man blir mycket smutsigare nu när det är lite fuktigt ute.
Har ännu lite krukor jag mmåste ta hand om i helgen - hoppas på bra väder bara.
Trevlig helg!

Skaparglädje sa...

Vilken härlig lövkrans du gjort.
Kram!

Inger sa...

Jordnära är för mig i flera bemärkelser ett väldigt positivt begrepp, jag vill vara en jordnära människa. Din krans är så fin och höstens färgskala är lätt att tycka om.
Kram

Ninne sa...

Så har jag tagit del av dina senaste godbitar här också. Vilka fina kransar du gjort Hittade Julros näst. utslagen, idag också, men den var nästan uppäten av sniglarna. Man blir sååå ---
Kram Ninne

AnnCharlotte sa...

Härligt inlägg.....
Och vilken fin krans. Jag tycker den ser härligt rufsig ut....
Ha det bra :)

♥Min Eden♥ sa...

Hej Bea! Vilken underbar krans! Det är faktiskt himla tungt kroppsligt, att åla sig för att göra så lite skada som möjligt när man rör sig i rabatterna för att putsa och feja. Jag har lite putsande och fejande och grävande ännu innan jag arkiverar mina redskap.
Ha en bra helg!
/nina

blommor och kvistar sa...

det bästa med hösten är den enorma rikedom på material till kransar som den förser oss med! du har gjort en så vacker krans!
susanne

Mia sa...

Min julros blommar också ute nu. Den har varit ute i två vintrar och det ser ut som den tål det, har inte vi ungefär samma zon? Men klart den vlir fin i kruka också.
Lövkransen ser verkligen fin ut, får lust att försöka mig på en själv men jag klarar helt enkelt inte säta ihop något som ser halvbra ut en gång.
Vackert jordnära inlägg :)

Helena sa...

Fint inlägg om hösten.Det är en rofylld tid inte alls som den intensiva våren.
KRAM från mig!

haspet sa...

Vilket härligt jordnära inlägg. Det är en speciell kravlös känsla i trädgården så här års tycker jag(även om det ändå finns en massa jobb att göra). Önskar dig en härlig helg.// Peter

Anna Vattenkanna sa...

Jag gillar att vara nära jord - på alla sätt. Och så tror jag att jag är en jordnära person :-) Gillar dina jordnära kransar. Enklast är många gånger vackrast...

Kram Anna Vattenkanna

Åsa! sa...

Vilken vacker krans!

Jag är på jakt efter ett par byxor med förstärkta knän, typ jägarbyxor, de måste vara perfekta när man kryper runt i trädgården såhär års har jag inbillat mig.

Jordnära, en bra tolkning tycker jag!

Må gott Bea!

Huset på landet sa...

Det var vekligen jordnära och vackert! Kransarna är så fina.
Jag kan inte råda dig om julrosen, eftersom vi inte har nån sån, men det låter nog som en god idé att gräva upp den.

Ha en fin fortsättning på helgen!

Kram, Nicole

Tant Otteskrufv sa...

De jordnära kulörerna är de som mina ögon ständigt söker sig till. Din krans är syskon till min, men har du något knep för att få löven att behålla sina färger? Mina blir rätt enhetligt bruna alltför snabbt.Julrosen kan du nog driva till blom lagom till jul om du vill men jag tror också den hade klarat sig ute.Vi hittar knoppar under bladen mitt i vintern och de blommar så snällt i april.

Livet på Vestergård sa...

Så vacker krans! Hoppas att julrosen klarar sig.
Kram Kicki

Lotta 8`) sa...

Jag sällar mig till de jordnäras skara :) Fint tolkat för visst är den tolkningenm, den sanna. I går var jag ute och fixade det sista och det slutade med jordiga handskar och skor :)
Du får följa upp din julros på din blogg, blir lite nyfiken hur du kommer förvara den? Skall se om mina har fått knopp och kanske gräva upp och ställa i växthuset, där det blir någon grad varmare än utanför.
Hmmmm.... blir inspirerad av din lövkrans - jättefin! Såg vackra lönnlöv igår och de fanns i massor, så jag kanske skulle....?
Ha en skön söndag, kram ♥

Livskrafter sa...

Höstvacker prakt att avnjuta
Ha en fin kväll
kram
Emma

Gugis Pärlor sa...

Vilken lycka det måste ha varit att få se att julrosen har fått knoppar?!
En trädgårdsmästares dröm... Vacker krans i bruna toner. Hösten är fin med sina färger ;O)

Kram Gugi

Ninni sa...

Jordnära...det är något som jag strävar efter att vara :) Din krans är så vacker i de olika bruna tonerna. Den gillar jag!
Jag hade flera julrosor planterade i min gamla trädgård och de klarade vintern utan några speciella arrangemang. Jag bor i zon 4. Lycka till med din!

promenader på landet sa...

Älskar också kransar, vacker lövkrans! Må så gott kram Maria

Hilda R.B sa...

Oi, for noen fine kranser du lager. De var nydelige. Du er så kreativ og artig at en kan lære noe også. Hum, tror jeg må ut å samle litt løv jeg. Ha en riktig god uke til deg.

Gunilla sa...

Du är så duktig Bea.
En krans som jag skulle falla för direkt.
Jordfärgerna är ju en färskala som jag gillar skarpt. Kanske för att den passar till mig ochså.


Här har kylan kommit krypande så nu har vi minus på nätterna ,och soliga fina dagar med några plusgrader.

Ha det gott
Gunilla

Freshgarden sa...

Vilken fin höstkrans du gjort av löven. En höstprakt att njuta av ända in till frosten och snön kommer.
Ha en fin kommande vecka.
kram Britt

Lotta sa...

Jag känner mig ovanligt frisk och pigg efter en sådan dag som du beskriver med ålning, grävning och flyttning. Frisk och glad och nära Moder Jord. Hade jag sen lyckats fixa en sån krans som du gjort.... pricken över i:et!!
Kram

retriever sa...

Love much this decoration, greeting from Belgium

Black Iris sa...

Jättefin krans....

Enfermagem Online sa...

***blog wonderful, congratulations***
I am following…
-Visit my photos-
www.top-graf.com
Kisses

Moa sa...

Den här årstiden är underbar tycker jag.. och jag älskar alla färger därute.. även alla bruna nyanser så jag är nog oxå mycket jordbunden just nu.. Syns även på mina nyekiperade kläder.. i olika bruna och brunbrända färger.. "love it" Kanske skulle man binda sig en vacker krans oxå.. du har så bra idéer och skriver så bra, så man blir sugen på dylika saker.. *fniss* vilka ord som jag använder här idag då! Julrosor som tas in på vintern.. ja det kanske man skulle testa, har köpt flera vackra sorter men de har försvunnit dessa svåra vintrar som varit om det nu berodde på det eller att de inte trivdes på platsen är ju svårt att sia om. Ha en häörlig vecka.. /Moa

Jord under naglarna sa...

Jordnära är för mig något bra.

Vackra bilder som vanligt och en underbar krans!

Ingela sa...

Jordnära ett härligt ord. Fingrarna i jorden eller bara fötter kan det bli mer jordnära. Hur är det nu; "... av jord är du kommen till jord ska du åter vara". Kanske inte så konstig att många av oss känner oss så förtrogna med myllan.

Det händer mycket i naturen som man lyfter ögonbrynen åt, speciellt i dessa dagar.
Kram Ingela

FotopunktMis/Maria Thorbjörnsson sa...

En krans med höstlöv..varför tänkte jag inte på detta innan allt hamnade på komposten..har också flyttat en julros på sensommaren..står tätt intill väggen där vårsolen kan värma den..grunden kan skydda den i vinter..ha det..Maria

karina sa...

Hejsan!

Här dröjer det än innan jag börjar klippa ner i rabatterna, för höstblommorna blommar så vackert. Räknar med att göra det i november och sen kan vintern komma. Du har det kallare hos dig och tjäle slipper jag här. Men eftersom det aldrig fryser så ruttnar stolparna väldigt fort, så jag håller på att byta ut mot armeringstolpar istället. höst är inget vidare men så fort det blir advent så glöms ruggigheten bort av allt vackert som lyser i fönstren. Ha det gott, Karina.