söndag 9 oktober 2011

Frökvalitet

Sol, svag vind, blå himmel och en trädgård som har fått färgen av bruna och röda nyanser och glänser extra fint genom bladverket i höstsolen. Prasslande asplöv som vajar så sakta i vinden och dalar ner till marken ett i taget, fjunlätt och varsamt lägger det sig ovanpå varandra för att slutligen förmultna.


Alla små tillfällen som ger lyster i tillvaron såhär års är dyrbara ögonblick, en liten rosenknopp, Solbrudens tappra blommor, en och annan blomma som vågar sig på en andra blomning och min absoluta favorit är dock Daggsalvians vackra blå färg och blommar oförtrutet fortfarande.


Växterna intar viloläge och höstgödslingen får göra underverk för övervintringen och livskraften till ett nytt år. Så småningom får även de känsliga växterna riskojor och då är det vinteride för alla och envar.

En liten blomkruka står fortfarande på min trappa, bekvämt till ifall att frosten lurar om hörnet. Ingen blomma som är särskilt speciell, men har en viss historia. Det hände sig så, att jag träffade en person som ivrar för trädgård och kan en hel del, har dessutom mångårig erfarenhet av växter. Nu kom vi in på frågan: Varför gror inte Törnrosa kjortel som de flesta andra frön!? Till saken hörde att han hade väldigt stora krukor med prunkande blomning. Lite avis blev jag förstås! Eftersom jag köpte tre påsar och endast ett frö grodde, då blir man lite konfunderad! Av erfarenhet vet jag att de tar de lång tid på sig att gro och visst har jag lyckats med dom tidigare, men inte i år!
Den här plantan har jag fått av just den vänliga trädgårdsentusiasten och skall nu testa övervintring enligt rådet jag fick. Vi får se till våren hur det går!





Berätta gärna för mig om ni har erfarenheter av Törnrosa Kjorteln!

Ha en fin vecka!

22 kommentarer:

Nette Cecilia sa...

så vacker den sista blomman är ,kram nette

AnnCharlotte sa...

Skönt att hösten har så mycket fint att bjuda på trots allt.
Jag har ingen erfarenhet av törnrosa....
Ha det bra )

Hilda R.B sa...

Den siste blomsten var aldeles nydelig. Du har tatt noen flotte bilder av den også. har aldri sett denne før. Tusen takk for titten.

Ingela sa...

Vilka vackra foton på fantastiskt fina blomster Tornrosas kjortel är bedårande. Vet att jag i våras stod och höll i en påse från Weibulls borde ha slagit till. det ser jag!
Kram Ingela

billan sa...

Det ska bli spännande att följa hur det går med övervintringen. Jag har ingen erfarenhet av Tornrosa....har under flera år önskat mig en, men har inte kommit till skott!

Nu har jag fyllt växthuset igen...trädgårdsmöblerna har fått flytta in:)

Må så gott och ha en fin vecka!

Hanna sa...

Så vackra blommor.
Kram
Hanna

Livet på Vestergård sa...

Så vacker Törnrosa kjorteln är. Jag tror inte att jag har sett den tidigare och har inget råd heller att komma med. Hoppas att du får den att övervintra.
Kram Kicki

ormbunke sa...

En sån vacker blomma. Klart att man vill att den skall komma tillbaka. Nu börjar man bli orolig för första frostnatten så idag grävde jag upp murgrönsviolen och mina fuchior. Ha de gott. kram. Anita

Inger sa...

Jag har aldrig odlat Törnrosas kjortel, den är verkligen speciell. Jag förvarar hostorna i kruka mörkt och kallt, säkert minusgrader på golv i kallgarage.
Kram

Lotta 8`) sa...

Det är verkligen vacker, Törnrosa kjoreln men jag har aldrig lyckats med den, trots att jag köpte sticklingar en gång. Lycka till med din övervintring - det kommer säkert falla väl ut. Själv tänker jag prova att övervintra gräs, gräs som är ettårigt men om rötterna inte fryser, kanske de kommer nästa säsong igen - prova kan jag ju alltid göra :) Ett år hade vi en mild vinter och då överlevde Ekorrkorn i rabatten, det är ju också ettårigt. Jag undrar hurdan vinter vi får i år? De två sista vintrarna har varit kalla med mycket snö vilket är ovanligt här i regniga Göteborg, jag har ju hellre kallt och torrt än grått och regnigt.
Ha det gott, kram ♥

Mia sa...

Jag har inte försökt med den men har förstått att detta är något som skiljer klinten från vetet. Så många som börjar sin kamp i januari, pysslar och ställer med den , och jublar när den växer under planteljus i mars. Visst är den vacker men jag misstänker att den är svårflörtad. Du får det helt säkert till :)

Märta sa...

Hej!
Tack för dina rara kommentarer!
Jag har aldrig hört om Törnrosa Kjorteln.
Ha en bra vecka!
Kram!
Märta

Ruben sa...

Misstänker, att fröna har varit lite för gamla. Fröna skall sås ytligt, men det vet du säkert.

Ha det gott!
/Ruben

Skaparglädje sa...

Jag har aldrig odlat törnrosas kjortel, men så fin den är. Och höstens alla färgsprakande färger har jag svårt att se mig mätt på.
Kram!

Åsa! sa...

Nu är det vackra höstfärger även här hos oss, bilderna på min blogg är ett par veckor gamla :) Men ingen frost ännu, det tackar vi för!

Ha en go måndag Bea!

Gunilla sa...

Det är i år som jag sådde Törnrosaskjortel första gången och jag fick flera plantor som blommat otroligt fint.

Jag har inte övervintrat den men jag skall försöka iår.
Frön har jag tagit ochså. De som har lyckats mogna.

Ha en riktigt fin vecka
Gunilla

Petra B. Keramik+Trädgården sa...

Har ingen aning om den, vet bara att jag hade den på min vill ha lista förra året och sedan glömd den. Men många fröpåsar jag köpte i 2011 gav dålig kvalité.
Sedan köpte jag billiga enkla hos Netto (suck) och se där, alla frö gick upp. Ha en skön vecka, Petra B.

Ninni sa...

Jag har aldrig haft Törnrosas kjortel men många gånger beundrat den. Den är så söt!
Lycka till med övervintringen.
Må så gott!
Ninni

Freshgarden sa...

Har ingen erfarenhet av Törnrosa Kjorteln, men vaccker var den i dess plommonfärg. Hösten är en härlig årstid med alla dess vackra färger.
Ha de gott
kram Britt

Lyckoslanten sa...

Ett frö. Skam den som ger sig! Vacker är den där Törnrosa Kjorteln, men det går över mina sfärer. Glad att få ta del! ♥

Black Iris sa...

Hoppas verkligen att den klarar sig över vintern din Törnrosa kjortel, så att vi får se den igen. Så vacker..

Kram Maidi

karina sa...

Hejsan!
Trodde den skulle klara zon 1 men det gjorde den inte, utan skulle grävt upp den och tagit in den istället. Hoppas det fungerar med lövkorgen och ha det gott, Karina.