lördag 22 oktober 2011

Får...

... jag bjuda på en tårtbit till kaffet? Nåväl, den hör inte till de traditionella bakverken, men det kändes oerhört lockande att göra ngt gott och vackert av de sista små rosenknopparna. Vad sägs om en chokladruta med rosa topping, det retar väl smaklökarna för alla rosentusiaster!?






Nu får dom kära rosbuskarna vintervila och hoppas jag slipper alla gnagare som både förstör och beskär mina rosor. Men vänta bara alla harpaltar, nu är dom allra nyaste rosorna i planteringslådor på upphöjd plats och vi får se om de når upp till dom!? En evig kamp om än det ena och än det andra, att vara och leva med trädgård! Lite lustig egentligen, hur man jobbar emot allt i naturen och trädgården som t ex jordloppor, sniglar, rådjur, harar och därtill frost eller för mycket regn som leder till olika skador, dessutom bladmögel, rosrost, löss och allehanda ohyra m.m. Ändå sliter vi på för att övervinna och hindra alla dessa överhängande faror och små motgångar i trädgården. Det ger ändå så mycket mer att få njuta av vällukten från rosenbusken, förvånas över en lyckad kombination av plantering och det bästa av allt, att få känna mullens varma mjuka karaktär i sin hand. Det är livet med trädgård!

Vissnesjukan på Clematis visste jag inte fanns, förrän i sommar då min Blue Angel plötsligt bara hängde där och såg missmodig ut och jag bara fick ta till sekatören och klippa ner den helt resolut. Men kan man tänka, den kom igen och nu blommar den! Lite sent men den ljuva blå kämpar för att få sola sig i alla små solkatter.


Nu undrar jag om den kommer att drabbas av vissnesjukan nästa vår igen när den en gång fått den? Någon som vet?

Ha det gott mina vänner!

27 kommentarer:

Vardag och flärd sa...

Just nu är inte hararna största problemet för rosorna här utan det är rådjuren. Har missat attströ ut blodmjöl några gånger och då har de varit framme och ätit sin måltid. Trist, men det är också vackert med rådjur.
Kram Eva

Lenas trädgård sa...

Den bakelsen kan man inte motstå!Och inte ger de en massa kolhydrater heller, väl!?
Här finns fortf rosor till en tårta...kanske man skulle baka en imorgon?
Jag tycker nog i alla fall att vårstöket är betydligt roligare än höststöket!
Ha det gott!
Lena

Mia sa...

Vacker Clematis. Tyvärr ser jag att vissnesjukan har en tendens att återkomma men numera ger jag en näve benmjöl på våren, det ser ut att hjälpa till att hålla dom friska. Jag kryssar fingrarna för att det skal gå bra hos dig.
Skapa mot naturen ja, hela tiden, man kan ju undra sig lite varför man gör det?
Ha en fin söndag :)

Tant Otteskrufv sa...

Det sägs ju att man äter även med ögonen, detta bakverk gillade mina ögon!Vissnesjuka har jag ännu ingen erfarenhet av som jag kan dela med mig av, tack och lov. Hoppas den inte blir stationär.

Nette Cecilia sa...

Så det är vissnesjukan som är på min nya klematis den har endast blommat med en blomma i sommar o allt som växt har bara vissnat ner,är jättebesviken .Fina rosbilder du tagit,bild nr 4 är ju som en gammal glansbild ,trevlig söndag ,Nette

gittan sa...

Hej Bea vännen! Vilken underbar bakelse du bjuder på idag ;P Vissnesjukan på klematis var en ny oönskad upptäckt även för mig i år. Jag fick rådet att klippa ner den totalt och att ta bort vartenda blad från planteringen vilket jag gjorde. Trodde däremot att jag klippt för hårt och tagit död på plantan eftersom inget grönt visat sig på hela somamren men nu, på senhösten sticker det upp ett par små gröna skott ur jorden, så liv och hopp finns. Vad man annars kan göra vet jag inte men kommer ha stenkoll på den nästa säsong och om den visar tecken på sjukan igen kommer jag omedelbart att klippa och rensa bort alla synliga tecken. Vill minnas att Marina gör så(???)

Hoppas du får en fin söndag / Kram gittan

gittan sa...

Hej Bea vännen! Vilken underbar bakelse du bjuder på idag ;P Vissnesjukan på klematis var en ny oönskad upptäckt även för mig i år. Jag fick rådet att klippa ner den totalt och att ta bort vartenda blad från planteringen vilket jag gjorde. Trodde däremot att jag klippt för hårt och tagit död på plantan eftersom inget grönt visat sig på hela somamren men nu, på senhösten sticker det upp ett par små gröna skott ur jorden, så liv och hopp finns. Vad man annars kan göra vet jag inte men kommer ha stenkoll på den nästa säsong och om den visar tecken på sjukan igen kommer jag omedelbart att klippa och rensa bort alla synliga tecken. Vill minnas att Marina gör så(???)

Hoppas du får en fin söndag / Kram gittan

billan sa...

Vem kan motstå en sådan frestande tårtbit? Inte jag.....
Läser i ditt förr inlägg om att du är en riktig hamster.... Jag har precis skaffat en torkapparat och återförsäljaren skrev i brevet som medföljde om det genetiska arvet vi har att hamstra och samla. Ligger nog mycket i det.
Ha en fin söndag!

Rosor och ruiner sa...

Jag fick vissnesjukan för några år sen på en Ville de Lyon, och efter några år gav jag upp, den vissnade varje år...men jag vet inte, kanske jag inte gjorde rätt, det kanske går att undvika att sjukan kommer tillbaka. Lycka till i alla fall!

Viola sa...

Nydelig innlegg! Og ja her sitter jeg og drikker av min kaffekopp, så jeg tar gjerne bonusen du byr på her! :))

Lykke til med rosebuskene! Håper du holder dem unna farene!

God søndag til deg med klem fra meg! :)

Skaparglädje sa...

Hej!
Jag har aldrig hört talas om vissnesjukan. Hoppas den inte kommer tillbaka.
Vilka fina bilder du bjuder på idag med alla dina rosknoppar.
Kram!

Britt sa...

Ser smarrigt ut//Britt

Ingela sa...

Vilket vackert arrangemang!

Hilda R.B sa...

Nydelige bilder. Du er kreativ!!!

Gugis Pärlor sa...

Ja hjälp.. inte är det lätt det här med växternas vara eller icke vara! Jag har nog heller aldrig hört talas om vissnesjuka. Min ena klematis ser väldigt hängig ut så det skulle inte förvåna alls om diagnosen är tagen..
Ha det gott!

Kram Gugi

Hjertebank sa...

Så nydelige rosebilder!
tar gjerne en "smak" av den rosakaka.

Gunilla sa...

Vilka underbara bilder du visar. De ser riktigt romantiska ut.

Vissnesjukan fick jag på en clematis och den dog bort. Jag har bara fått rådet att så fort jag ser någotliknande på clematisen så skall jag klippa ner den.


Jag fick ochså den förklaringen att rötterna inte var stora nog till det som växte ovan jord så det var därför den vissnade ner.

Så de plantor som är små som jag planterar klipper jag ner de till ca 30 cm för att rötterna skall växa kraftiga innan de får växa upp och blomma.
Jag lägger alltid ner en näve benmjöl i planteringsgropen för att de skall få en bra start.

Än så länge så har mina clematisar klarat sig men man vet ju aldrig.

Ha det gott
Kram/Gunilla

Inger sa...

Självklart tackar jag ja till tårta med rosor:)
Vissnesjukan kommer förhoppningsvis inte tillbaka, i alla fall inte om det är "den falska" som beror på en obalans mellan rotsystem och växten ovan jord. Jag har haft vissnesjuka ibland och även har det hänt att klematisen delvis blivit angripen.
Kram

Livet på Vestergård sa...

Underbart vackra bilder!
Tänkte inte på att hararna äter rosenbuskar. Nu får jag tänka på att skydda mina ordentligt!

Lyckoslanten sa...

Även om man skyddar träd och buskar med galler har snötäcket varit så högt senaste år att det inte gör någon nytta när hararna är framme. Vi får väl se vad denna vinter för med sig! Vackert bjuder du på! ♥

Lotta sa...

Har liksom en del ovan hört att vissnesjuka inte tillhör vanligheterna utan det är obalansen mellan ovan/under-jord som gör att clematisen säckar ihop. Det låter bra tycker jag och gödslar och beskär lite extra. Underbara bilder.
Kram

Jord under naglarna sa...

Ja, tack jag tar gärna en sådan läcker tårtbit!

Tänk hur vi är, vi kämpar på trots skadesjur, sjukdomar, barfrost och allt vad det är, men å andra sidan får vi ju så mycket fint både i själ och trädgård.

Åsa! sa...

Vilken bakelse!!! Du är så konstnärlig Bea!

Hoppas nu att din trädgård får vara ifred för allehanda hungriga djurvänner.

Blommiga Karin sa...

Vilken härlig bakelse...mums!
Visst är det så med allt vi kämpar med i trädgården och man blir lika glad varje gång växterna och lökarna klarar sig. Vissne sjukan visste jag inte om, men växter kan väl också känna sig lite vissna ibland? :-) Kram

Bitte sa...

Mmm så gott med rosor och choklad! :-) Bilderna är både ljuvliga och romantiska.

Ja, visst är det mycket att kämpa mot när det gäller trädgården. Vårt största problem de senaste åren har varit de intensiva och hårda köldperioder vi har haft under vintrarna. Tidigare har det kanske varit riktigt kallt under några få dagar, men ifjol låg temperaturen mellan -25 till -30 i flera veckor i sträck! Det tog knäcken på en hel del växter som aldrig tog sig i år. Vilda djur får man också räkna med, men allra värst är att Mollie och Noomi vill jaga dem och därmed rymmer till skogs :-).

Ha en fortsatt fin vecka!

Många kramar
Bitte

karina sa...

Hejsan!
Vad vackert du gjort och visst är det lyx med 3 sorters sylt till pannkakan, som man bara hämtar i matkällaren. Ha det gott, Karina.

LindaElm sa...

härliga bilder med vackra färger :) hitta den här bloggen nu så blir till att följa dig på två ställen;)

Trevlig kväll!