onsdag 19 oktober 2011

Årets

Under dagens regntunga och gråmulna himmel skymtar några solglimtar mellan varven, skymningen faller allt tidigare om kvällen, höstvindarna susar utanför min dörr och regnet piskar stundom mot fönsterrutan, det är senhöst och helt rätt i tiden väder, men ack hur trist med detta gråa och avskalade natur som omger oss numera. Får passa på att fånga de ljusa timmarna såvida det är möjligt och ta in varje liten glimt av årets sista fägring.

Blå bolltistel har utsett till Årets perenn ( år 2012) och det gjorde mig speciellt glad. Blå bolltisteln är reslig och vacker, "sticker" ut i rabatten med sin runda taggiga form och dessutom älskar insekterna den oerhört och framför allt, de är mina egen uppdrivna plantor. Trevligt med "årets" i rabatterna, den skall hyllas om extra mycket nästa år!


Årets inläggningar och konserveringar blev många i höst, onödigt kan man tycka, men det ger det lilla extra i vardagen, att få plocka fram av de egen tillverkade godsakerna. Naturen är rik på tillgångar och "vill ha" begäret är stort när det gäller att fylla skafferiet. Kanske bor en liten hamster i mig ...fniss.


Tranbärsgelé är både vackert i färgen och fint tillsammans med kött och fågel.

Lycka att ha årets skörd på burk och årets blomma i rabatten!

Må gott!

20 kommentarer:

Ruben sa...

Jag tycker man skall skörda och bevara så mycket av frukter och bär som man kan. Frukt och bär är ju det nyttigaste som finns, antioxidanter mm. Så det gör du alldeles rätt i!!!

Ha det gott!
/Ruben

Vardag och flärd sa...

Tranbärsgelé har jag aldrig smakat men får nog pröva att göra några burkar nästa år. Nyttigt!
Kram Eva

Inger sa...

Men inte är det väl onödigt med många inläggningar och konserveringar, jag som inga har tycker det låter helt underbart.
Kram

Nette Cecilia sa...

Grattis till den stora skörden ,men visst bor det en hamster i oss alla ,Kramis Nette

Ingela sa...

Gokväll Bea!

Visst är det en speciell känsla att ta tillvara och att arrangera med eget. Tycker också att det är vemodigt med rusket och svårt att hålla bort tankarna på vad som väntar. Ändå har det ju varit rätt hyfsat idag med sol mellan skurarna och visst känner man sig bättre till mods av ljuset och då man håller sig ute.

Gugis Pärlor sa...

Åh, lyckost där! Låter skönt med både tranbärsgele och bolltistlar!! Bollar gillar jag i alla de former så en sådan perenn skulle sitta bra även hos mig ;O)

Kram Gugi

Gunilla sa...

Det är guld värt att ha förråden fyllda med allt som naturen ger, både från skogen och denegna trädgården.

Tranbärsgele det har jag inte smakat. Men säkert riktigt gott.

Ha en riktigt fin fortsättning på veckan

Gunilla

Spirande grönt - sa...

Vilken härlig burkskörd!

Ha det gott,
Rebecca

Ninne sa...

Vilka skördar du gjort i höst. Duktig är du o tänk så gott att få frossa i egna goa inläggningar. Jag är inte alls avundsam!!Jo.Jo..
Vet du, kom på att jag har nog inte fotat mina Bolltistlar alls i år.. Jag har gjort upp ett särskilt album, med mina blommor i alfabet,svensk,ordning. De finns bara med 2010.får kika i trädgårdsalbumet också..? Tänk så det kan bli..
Kram o må gott Ninne

Viola sa...

Kjempeflotte høstlige bilder! Fristende også faktisk.. Skulle hatt en hamster i mitt hus også.. ;) Ja det gjelder å nyyyyte de dagene en får, med glimt av sol.. :)

Klem fra meg! :)

Lena/isis sa...

Ja, det är nåt alldeles extra att ha egentillverkad sylt, saft osv att plocka fram.

Har ingen bolltistel men det var nog det jag såg i en av visningsträdgårdarna i somras och som jag tyckte utmärkte sig väldigt bra i den trädgården.

Kram

Vittran sa...

Visst är det härligt att kunna göra egen sylt och gelé. Det smakar mycket bättre än köpt.

Vädret är inte det roligaste, fast idag skiner solen. Här har det varit regn, hagel och åska.

Bolltistel har jag ingen men den är vacker.

Ha en bra dag!!!!!!!

Gudrun sa...

Hej Bea!
Bolltisteln är en klar favorit här också. Så härligt med alla humlor och fjärilar som finns runt den när den blommar.
Härligt också med egen tillverkad höstglädje.
Önskar dig en fin dag.
Kram

AnnCharlotte sa...

Det är inte så dumt att ha en inneboende hamster.....
Jag gillar också bolltisteln. Så fin i form och färg och är vacker länge, både som knopp och blomma.
Ha det bra :)

Birgitta sa...

Gratulerar till den fina skörden och den fina bolltisteln. Härlig färg på den.
Ha det så gott.
Kram Birgitta

ormbunke sa...

Ja det är bara att acceptera det grå och trista. Men så härligt att du kan plocka fram dina inläggningar och minnas sommaren.
Ha de gott i helgen. Kram. Anita

Hantverkarglädje sa...

Visst är det klokt att ta till vara det som går. Alldeles harmt när så mycket förfaller utan att bli tillvarataget då allt är gratis i naturen bara att ta för sig.
Vi fick ju halva ämbaret tranbär trots allt och det blev jättebra gele i år. Ha en skön helg.

Bitte sa...

Vad underbart att kunna ta fram gelé, saft och andra godsaker i vinter! Precis som du skriver blir det lite lyx i vardagen, dessutom blir det en speciell känsla (och framför allt smak) när det är något man tillagat själv :-).

Jag är otroligt förtjust i tranbär och dricker rätt ofta tranbärssaft. Tyvärr är den inte hemmagjord då det inte finns tranbär häromkring :-). Din gelé är säkert underbart god!

Ha en fin helg!

Många kramar
Bitte

Snäckskalsdalen. sa...

Bolltistel är ett fint val och jag räddade av en händelse en planta som kommit på avvägar i vår trädgård, så nu får den en mer framträdande roll.
Att sylta och safta är lyx, man känner sig väldigt rik!
Agneta kram

Blogger sa...

BlueHost is definitely the best hosting company for any hosting plans you might require.