måndag 3 oktober 2011

Äppel, päppel...

Höstmorgonen är påtaglig, minusgrader och dimman ligger tät och omsluter varje strå med den fuktiga daggen, det är vackert med solen som söker sig genom diset. Några blommor står bugande med frostad frans och prydda med små diamanter av is på bladen efter gårdagskvällens regn. Dags att säga farväl till detta trädgårdsår.


Nu är det visst ett faktum, senhösten är kommen och det mesta har skördats av det vi sått, endast morötterna får stå kvar ännu ett par dagar. Nu kan vi snart luta oss tillbaka och vila efter alla bestyr med ogräset som frodades, förändringar och förbättringar som gjorts under sommarmånaderna med spade och grep som redskap, utökning av sortimentet osv, med facit i hand, det blev en hel del trevligt gjort i alla fall!

Äppel, päppel... tänk att man aldrig tröttnar på äpplen! Drömmen om ett gammalt och gediget äppelträd, med smakliga frukter som kunde plockas i stora korgar på hösten, den drömmen har länge funnits med i min trädgårdsvärld. Det har genom åren planterats några äppelträd hos oss, men vi har inte haft särskilt god tur, ibland har ngn levt under snön och betat barken av trädet, stundom andra gnagare som ringbarkat och sjukdomar som gjort trädet livlöst.

Nu har jag dock förmånen att få äpplen ändå och då är det definitivt höst med en korg äpplen,


äpplen med rosa kinder,



äpplen som dekoration,


äpplen på fat och


varför inte, äpplen i glas.


Äppel är gott och nyttigt, hmmm...kanske inte äpplen i glas, men det är kryddan i livet!

Må gott och njut av höstens fina dagar!

26 kommentarer:

Inger sa...

Redan minusgrader hos dig, jag bävar!
Ibland måste man få unna sig lite godsaker och ditt äppelgodis är säkert nyttigare än mycket annat:)
Kram

Skaparglädje sa...

Så frosten har redan kommit till dig. Det känns lite skönt också att få hösta till det i trädgården.
Och äppel har du fått av goda vänner, kul när man kan dela med sig.
Kram!

Ninni sa...

Visst kan det kännas vilsamt när hösten kommer och man måste ge upp trädgårdsarbetet.
Äpplen kan jag bara inte leva utan. Det är nästan det enda jag riktigt saknar från vår gamla trädgård...fruktträden. Tur att det finns att köpa och att vänliga människor delar med sig.
Må så gott!
Ninni

Vardag och flärd sa...

Oj, har du frost?! Här har vi klarat oss och det blommar fint fortfarande men snart kommer nog frosten. Äpplen är en gåva och i år har det varit riklig skörd.
Kram Eva

Mona sa...

Här har vi inte ännu haft frost, men det kommer väl snart hit också. Intressant det där med äppeldrömmen - jag har säkert också någongång haft en sån... Nu har jag en hel del gamla äppelträd, men verkligheten är en helt annan. Har just tillbringat en dag med att plocka upp alla äppel som fallit ner i gräset. 17 ämbar dåliga äppel på komposten och det från ett enda träd! Det är ett jäkla jobb att plocka ruttna och dåliga äppel från högt gräs. Och innan man plockat bort dem kan man ju inte klippa gräset...Fast man skulle ju kunna låta dem ligga och låta hjortarna äta upp allt, men då blir gräset oklippt till våren...Fast resten av året gillar ja nog mina gamla äppelträd - åtminstone när de blommar!
Ha det så bra! Kramar, Mona

ormbunke sa...

Hoppas det dröjer ett tag innan vi har frosten här. Det är ju en del som skall räddas i trädgården innan dess. Vi har inga äppelträd så det gäller att vara god vän med grannarna. Och det har du varit förstår jag. Frostnupna blommor är också snyggt på bild om man vill tänka positivt. Ha de gott. kram. Anita

Livet på Vestergård sa...

Ja de kyliga dagarna börjar komma närmare och frosten har ju redan besökt oss.
Härliga bilder!

Ruben sa...

Inte dumt att ha äpplen kvar!! Våra är slut!! Men många äppelkakor blev det!!

Ha det gott!
/Ruben

Hilda R.B sa...

Den epleretten der så god ut. Nam,nam... Flotte bilder fra deg. Ha en riktig god høstuke videre.

Birgitta sa...

Hos oss har vi haft ljumma dagar även om solen gömt sej de senaste.
Vilka härliga äpplen du skördat.
Morötter och kålrötter är inte skördade ännu. På måndag börjar älgjakten här, då jag inte behöver passa mattider, utan väver.
Ha det så gott.
Kram Birgitta

AnnCharlotte sa...

Hos mig känns frosten avlägsen, men så är det ju inte utan det är det varma somriga vädret vi har som är "fel"...
Ha det bra :)

Christina sa...

Har två små äppleträd, som har gett bra med frukt i år. Ska försöka hålla dom inom en rimlig nivå. Oftast blir dom för stora för min lilla trädgård, men gott är det.!/Christina

Åsa! sa...

Visst är det vackert med morgondimman! Hösten är inte så tokig ändå :)

Snäckskalsdalen. sa...

Mmmmm, så goda äpplen du ser ut att ha! Och vackra bilder av dom också!
Agneta kram

Jord under naglarna sa...

Förutom att äpplen är goda så är de ju också väldigt dekorativa och det syns särskilt väl i dina bilder!

Mia sa...

Frosten ligger på lur runt hörnet här också men ännu har vi klarat oss. Äpplen är gott i alla viranter, det du har i glaset skulle jag gärna smakat. Ser ut som det som här kallas 'tilslørte bondepiker', vad är det för gott?
Ha det fint :)

Lyckoslanten sa...

Äppel, päppel i min värld betyder modersmålsböcker i olika graderingar och en klappramsa som jag nyss lärt mina elever. I din värld är allt det där både vackert för både öga, själ och gom! ♥

Lena/isis sa...

Härliga foton. Ja, en korg med äpplen ger en fantastisk höstkänsla , en positiv sådan.

Kram

Bitte sa...

Åh, vad jag tycker om din header! Färgerna är så vackra och jag tycker så mycket om de olika formerna på blommorna.

Ja, visst är det något speciellt med äpplen! Vi har några gamla äppelträd i trädgården, men flera år på raken har de drabbats av konstigheter så äpplena har blivit därefter.

Några äpplen har jag kunnat ta rätt på i alla fall :-).

Ha en fortsatt fin vecka!

Många kramar
Bitte

Ingela sa...

Mindre och mindre blomster... men mycket äpplen just nu... tror bestämt att det vankas äpplekaka här idag.

Kram Ingela

Spirande grönt - sa...

Vilka härligt höstiga och äppliga bilder:)

Kika in till mig om du är sugen på tulpantävling!

Ha det gott,
Rebecca

Angel.Pearls sa...

Underbar höststämning hos dej!
PS..min passion (förutom att äta) är att lukta på äpplen!!
Eva

strandskatan sa...

Hinner inte kommentera så ofta, men Du vet att jag bara älskar Din blogg och beundrar Din kreativitet!

Jag blir alltid så inspirerad och himla glad efter besöket hos Dig!
Det stråla så mycket positiva vibrationer ifrån Dig :) Härligt!!!!

Tusen tack för det!
Ha en fin höst
Kram Halina

Lotta sa...

Vilka härliga äppelbilder. Mitt enda äpple är skördat och uppätet. Har lika stor otur som du med mina fruktträd men detta kom från ett nyplanterat träd som än så länge varken är gnagt på eller sjukt.
Så du har frostnätter nu, ja, man vet ju att de kommer men ändå känner jag lite lätt panik - har jag hittat alla dahlior och annat ömtåligt. Får nog gå en koll i morgon kväll.
Kram

Viola sa...

Mmmmmmmm.. :)) Epler er godt! Stilige bilder og lekre høstfarger her! :)

Klem fra meg! :)

Hanna sa...

Ha en fin fredagskväll!
Kram
Hanna