lördag 10 september 2011

Trevlig helg!

Hösten framskrider och alla löven gulnar alltmer, rönnens rostiga blad ger lyster i skogsbrynet, de höstfärgade små björklöven singlar ner i maklig takt till marken för att slutligen täckas av ett nytt löv. Hösten är lite vemodig, men visst kan vackra soliga höstdaga ge ny energi då solens strålar breder ut sig över den gula sädesåkern, där endast stubben ligger kvar och glänser i solskenet.

Trädgårdslusten håller på att avta i samma takt som hösten kryper på, men vad gör det, lyktor och andra höstliga arrangemang ger färg i tillvaron och vi får drömma oss tillbaka då sommaren begav sig med vacker och prunkande blomning.

Än blommar små godingar hos mig, Viol Verbenan, jättesöt och fin färg, kommer definitivt att få plats ett nytt år!



En väldigt segdragen och tvekande blomma - Blomman för dagen. I vanlig ordning förkultiverad och långt hunnen, men något verkade gå snett och så sent som för ett par dagar sedan kom den första blomman på flera meter höga rankor. Blommans diameter var mycket större än i vanliga fall, men jag hade önskat lite tidigare blomning!


Nåväl, allt kan inte lyckas och nu får kanske min nya bok - Största Trädgårdshjälpen, hjälpa mig med svaret på en del av trädgårdsproblemen!

Festligt med vackra buketter, tårtor och därtill ett år äldre (men det var ngn dag sen)!

Må gott i höstfägringen!

25 kommentarer:

Ruben sa...

Hoppas någon kommer med en förklaring till Ipomoea-eländet!!! Vissa år har de inte alls kommit igång här heller. I år var det väl ganska skapligt, men inte alls som det skulle kunna vara.

Ha det gott!
/Ruben

Skaparglädje sa...

Vi får passa på att njuta ordentligt av sommarens sista blommor. Och fotografera så vi har mycket att titta på i vinter.
Kram!

Snäckskalsdalen. sa...

Gratulerar i efterskott!
Ja, nu är den på gång, hösten, men jag tror det kommit längre hos dig än oss här.
När det gäller Blomman för dagen är det precis samma med vår, nu har den satt fart ordentligt, den har tvekat hela sommaren, men nu är det massor av blommor på och så tar sommaren slut.....
Agneta kram

FotopunktMis/Maria Thorbjörnsson sa...

Hej vännen..har en röd blomman för dagen..som sakta har tagit sej upp..har sett första knoppen idag..men kommer den att hinna blomma..återstår att se..ha det..Maria

Ninne sa...

Först ett sent GRATTIS.. Hoppas tårtan var god.. Ja, sen har det varit väldigt konstigt med blommningen på flera sorter.?? Någon som prunkat stort tidigare år har knappt blommat alls i år.Och tvärtom. Bättre sent än aldrig.
Man får glädjas åt det som det är o även de små blommorna är ju fina-- bara man har vett att krypa dem inpå ... Sen har du ju härliga havet så nära, med alla dess fåglar o snart kommer det åter att vimla av besökare i ditt matarr.. Du ska tro jag längtar efter alla de fina fotona som du visar.
Ha nu en riktigt BRA helg
Stora kramen Ninne

Britt sa...

Då får jag gratulera dig i efterskott.Kul med en ny bok//Britt

Margot sa...

Stort Grattis i efterhand! Så fin Viol Verbenan är, härlig färg! Nu har vi äntligen strålande sol här idag, efter en vecka som regnat bort! Vi får glädjas över de vackra blommor som fortfarande blommar!
Ha en fin helg!
Kram Margot

Åsa! sa...

Tack Bea för svaret hos mig, då vet jag vad jag gjort för fel med Afrikas blå... Jag har ju satt den i en jättekruka, och om den är lite tjurig i starten så kan ju det också ha spelat in. Tålamod och en mindre kruka alltså :)

Återigen, tack för goda råd!

STENLYCKA sa...

Hej Bea!
Vackra bilder som alltid från dina underbara blommor. Ibland gör inte blommorna som man vill utan de lever sitt eget liv.Så kanske det är med Blomman för dagen. Mycket vacker var den i alla fall.
Trevlig bok, nu har du något att fördjupa dig i när höstormarna viner utanför knuten.
Önskar dig en fin fortsättning på lördagen!
Kram Raina

Nette Cecilia sa...

Grattis i efterskott till en ny årsring ,var just ute i plaskblöt trädgård o plockade äpplen,kram Nette

AnnCharlotte sa...

Grattis....
Funderar på att köpa den boken...
Ha det bra och njut av hösten...

Vardag och flärd sa...

Grattis i efterskott du fantastiska!
Och fortsatt trevlig helg!
Kram Eva

Lotta sa...

Grattis i efterskott! Den där boken får du ge en recension på sen.
Kram

Inger sa...

Grattis, hoppas du hade en fin födelsedag:)
Idag har jag haft en underbar varm och solig dag i trädgården.
Kram

Lyckoslanten sa...

Men så du fick ett år till på nacken och det gick lugnt till! Grattis!
I går när vi susade genom landskapet såg jag verkligen hur mycket höstpenseln hade varit i farten i trädkronorna.
Ha en skön söndag! ♥

Freshgarden sa...

Ja, nu njuter man av de sista blomsterna och själv har jag redan börjat sätta ut ljung och lite prydnadskål inför hösten.
Fina bilder. Har du en systemkamera?
Ha en fin söndag.
Kram Britt

Livet på Vestergård sa...

Hos dig blommar det vackert ännu.
Grattis till ännu ett år!
Kram Kicki

Petra B. Keramik+Trädgården sa...

Även häe gör sig hösten påmind, inte minst med alla spindelväv som årets extra stora korsspindlar hänger upp överallt.
Ha en fortsatt skön söndag,
Kram Petra B.

ormbunke sa...

Ett stort GRATTIS! i efterskott. Skönt när man iaf ser lite liv i blommorna även om det bara är en. Det är faktiskt så att det är många blommor som inte blommat så bra i år. Däribland blomman för dagen. Här har vi haft en härlig sensommardag med temp. över 20+ och sol.Ännu har det inte börjat bli gula blad. Mer än kanske på de små björkarna.
Ha de gott. Kram. Anita

Ingela sa...

Hej på dej Bea! Nu har jag missat några dagar i Blogglandia och se vad man missar. GRATTIS säger jag till dig så här i efterhand!

Fina bilder bjuder du även idag, såg och njöt men nu måste jag hasta vidare för jag har några jag vill hinna med innan nästa avsnitt av true talent

Gugis Pärlor sa...

Grattis på din dag i efterskott! Vacker header du har gjort dig då hösten kommer allt närmare!

Kram Gugi

Blommiga Karin sa...

Visst är det härligt med några sensommar dagar så man kan njuta lite till av trädgården blomster.
Hoppas du hade en fin födelsedag!
Kram Karin

Jord under naglarna sa...

Ett varmt Grattis i efterskott Bea!

Jag besökte fjällvärlden i helgen och nästan hela fjället lyste i guldfärger!

Huset på landet sa...

Grattis i efterskott! Den boken har du nog nytta och glädje av länge.
Ja, här är det många 'eftersläntrare' som börjar blomma senare än jag tänkt mig, men det är roligt med blommor denna tid på året också!

Kram, Nicold

Spirande grönt - sa...

Grattis i efterskott!

Go´kväll,
Rebecca